2
A w w icm
1 -v T Krr~" i v
- specifieke voorlichtingscursusscn over de opzet en de inhoud van de
hoofdsystemen in do GOAG-concoptio;
- opleidingen van hot Iloderlanös opleidingsinstituut voor Informatica
(iTOVl), welke gedeeltelijk in samenwerking mot de SOAG worden georga
niseerd, en zich hoofdzakelijk richten op de technische aspecten van d
de automatisering.
3Met het oog op do bolcidsadviserende en voorlichtende asj)ectcn van do
werkzaamheden van do stafmedewerker automatiscringszakcn bestaat er be
hoefte aan documentatiemateriaal. Hierbij moot met name worden gedacht
aan een abonnement op enige vaktijdschriften op dit gebied en aan boek
werken op het terrein van dc administratieve organisatie, mechanisatie
cn automatisering.
De op dit gebied verschijnende werken zijn (afgezien van de algemene
aspecten) in hot algemeen snel verouderd on dienen dan ook regelmatig
te worden vervangen. In dit verband dient ook to worden gewezen op enige
recente uitgaven van Gansom Uitgeverij 17,V. t.w. "Handboek Informatica",
cn "Automatisering van de informatieverzorging", welke boeken in los
bladige vorm verschijnen en dun steeds up to date worden gehouden mid
dels wijzigingen en aanvullingen.
Het eerste boek is een socr omvangrijk standaardwerk, dat hot gehele
terrein van dc automatisering bestrijkt. Hot werk lcomt in gedeelten tot
stand cn kost bij gereedkomen i 300»oxcl. de regelmatige wijzi
gingen en aanvullingen.
Eet andere werk is weer van geheel ander kaliber cn ko.st dan ook belang
rijk minder.
Hot opbouwen en bijhouden van een doeltreffende verzameling documentatie
materiaal moet mot do nodige zorgvuldigheid geschieden. Zonder op deze
plaats tot oen concreet voorstel te dezer zake te komen, lijkt hot dien
stig, dat voor dit dool op do begroting oen jaarlijkse post van enige
honderden guldens wordt beschikbaar gesteld.
7 Personele osnoeten van do automatisering.
In hot kader van deze nota is het passend ook aandacht tc besteden aan do
pcrsonoolsproblomatiok, welke met de administratieve automatisering verband
houdt. Als uitgangspunt dient hierbij te golden, dat bij invoering cn uit
bouw van oen geautomatiseerd systeem zowel do dienstbelangen als de per
soonlijke belangen van hot personeel op de bost mogelijke wijze in acht
dienen te worden genomen.
Ook bij de bestudering van de pcrsoncclsproblcmatiek moot in dc eerste
plaats in aanmerking worden genomen, dat dc automatisering bij de gemeenten
plaats vindt in liet kader van do landelijke en regionale samenwerking.
Dit betekent, dat do gemeenten niet een staf van automatiseringsdeskundigen,
zoals systeemanalisten cn programmeurs, c.d. behoeven op te bouwen. Dit
soort deskundigheid betreffende dc administratieve automatisering is in
principe beschikbaar bij dc regionale centra.
Dij de gemeentelijke administraties dient op dit terrein echter wel oen
stuk algemene konnis betreffende administratieve organisatie cn automati
sering aanwezig te zijn om in voorkomende gevallon te kunnen optreden als
gesprekspartner van do deskundigen van het centrum en voorts om in do func
tie van contact-functionaris do samenwerking met hot automatiseringscentrum
tc begeleiden en tc coördineren.
Deze functionarissen van middelbaar niveau dienen van elders te worden aan
getrokken of uit eigen kring te worden gorecrutoerd. Dit laatste verdient
in het algemeen de voorkeur, omdat oen behoorlijke kennis van do specifieke
eigenschappen der betreffende administratie in dit verband van voel nut kan
zijn. Voor een (beperkt) aantal administratieve mc-doworkers liggen hier
aantrekkelijke kansen.
De voor verwerking bestemde administratieve gegevens dienen in een bepaalde
vorm bij het centrum tc worden aangeleverd, b.v. door middel van ponsccn-
cepten, ponskaarten of- banden, c.d.