- 46 -
2. Het moge U bekend zijn dat de drama
tische expressie, de muziek enz. er
bij het basisonderwijs nogal bekaaid
afkomen, met als oorzaak voornamelijk
het gebrek aan vakleerkrachten. Zou
er van het Muziekinstituut niet enige
stimulering kunnen uitgaan ten behoe
ve van het muziekonderwijs op de basis
scholen?
Volgno. 496.
1. Vorig jaar is er tijdens de behande
ling in de afdeling even gespeeld
met de gedachte om te proberen de
financiële basis van de Schooladvies
dienst te verruimen in het kader van
de extra maatregelen voor het Hoorden
van het land. Zou daar - mede gezien
de behandeling van de betreffende no
ta in de Tweede Kamer, nu geen moge
lijkheid in zitten? Is het College
bereid daarvoor thans moeite te doen
en de Raad hierover te informeren?
2. In onderwijskringen kan j.e nog al
eens beluisteren dat b.v. een gemeen
te als Opsterland veel verder is 'met
onderwijsvernieuwing dan Leeuwarden.
Ter verklaring wordt dan meestal ge
steld dat in Opsterland (en b.v. ook
Heerenveen) veel meer aandacht is ge
schonken aan de schoolbegeleiding.
De hieruit voortvloeiende lierstructu-
ering van het onderwijs zou ook meer
ruimte en ontplooiingsmogelijkheden
geven voor het individuele kind. In
Leeuwarden daarentegen zou het indi
viduele kind bij de S.A.D. in de
"eerste"
Van de kosten van de Muziekschool wordt
n.l. ongeveer 30$ gedekt door de op
brengst van de tarieven (begrotingsbasis)
Bij een kostenstijging van 10$ moeten de
tarieven stijgen met 33$ on het nominale
tekort gelijk te laten blijven.
Baarbij in aanmerking nemende, dat draag
krachttarieven worden gehanteerd, is het
duidelijk, dat het wel heel moeilijk zal
zijn bij de tarifiëring van bovenbedoeld
principe uit te gaan.
Met de Muziekpedagogische Akademie van
het Gemeentelijk Muziekinstituut is reeds
overleg gaande omtrent de mogelijkheid
studenten, die worden opgeleid voor de
akte algemene muzikale vorming, te laten
stageren op de scholen voor basisonder
wijs alhier.
Hiermee kan wellicht een goede stimulans
worden gegeven aan het muziekonderwijs
op deze scholen. Inschakeling van afzon
derlijke vakleerkrachten voor muziek
lijkt ons voorsha.nds om financiële rede
nen niet mogelijk.
Overigens merken wij op, dat het Vrysk
Orkest in het kader van haar educatieve
programma's terzake actief is.
Zoals U bekend zal zijn, staat thans
voor het S.A.B. werk in Vriesland oen
gemeenschappelijke regeling op stapel
inhoudende de vorming van een provin
ciaal centrum voor schooladvies en be-
geleidingswerk en de vorming van regio
nale schooladviesdiensten. In dit kader
zou de dienst in Leeuwarden dienen uit
te groeien tot één der regionale dien
sten.
Uiteraard zal bij de te nemen beslissin
gen terzake de Raad worden betrokken.
Verondersteld wordt, dat vraagsteller
met de termen "onderwijsvernieuwing" en
"schoolbegeleiding" bedoelt het invoeren
van andere dan de traditionele didak-
tische werkvormen in het onderwijs.
Het realiseren van deze onderwijsvernieu
wing kan langs verschillende wegen plaats
vinden.
Binnen de mogelijkheden die do huidige
wet op het lager onderwijs toelaat zijn,
ondanks de zgn. vernieuwingscursussen,
die vooral na de Tweede Wereldoorlog in
ons land werden gegeven, geen essentiële
veranderingen in het onderwijs tot stand
gekomen.