v
- 47 -
eerste plaats centraal staan waar
door de school te veel vast blijft
zitten in het oude klassikale sys
teem, Is deze zienswijze juist? Wat
doet de S.A.D. op het punt van de
begeleiding van de school?
Moet er naast de aandacht voor de
kinderpsychologische aspecten bij
het werk van de S.A.D. niet veel
meer aandacht worden geschonken aan
de structuur van het onderwijs?
T.a.v. de onderwijsvernieuwing volgt
de S.A.D.-Leeuwarden de volgende werk
wijze
Zij stelt zich ten doel dat uiteindelijk
het kind via overzichtelijk opgebouwde
didactische leergangen (werkwijzen en
materialen) zijn mogelijkheden kan ont
plooien. (Opm. Hier zal in ons land nog
een lange weg moeten worden afgelegd).
Het longitudinaal groepsonderzoek, dat
de S.A.D. op alle scholen verricht,
heeft mede ten doel het bepalen van oen
beginsituatieEen beginsituatie met de
daaruit voortvloeiende consequenties
bepaalt hoe de start op weg naar het
bereiken van het uiteindelijke doel
zal zijn.
Bovendien heeft het onderzoek, gezien
de longitudinaliteit ten doel om een
evaluatie te verrichten naar de al dan
niet optimaal verlopende ontwikkeling
van de kinderen. Op basis van dit onder
zoek gevormde hypothesen t.a.v. minder
juiste didactische werkwijzen kunnen
d.tn.v. schooldiagnostisch ondersoek
worden getoetst.
Samen met de school worden dan andere
didactische werkwijzen opgesteld.
T.a.v. individuele leerlingen net leer-
en/of gedragsmoeilijkheden vindt een
overeenkomstige werkwijze plaats:
Bepalen van een beginsituatie, uit
brengen van advies, begeleiding d.m.v.
regelmatig terugkerende contacten met
de onderwijzer(es)het leveren van
aangepaste materialen, evalueren van de
bereikte resultaten.
Haast het geven van cursussen vindt dan
bovendien in een aantal gevallen nog
directe begeleiding in de klas plaats.
T.a.v. de scholen voor openbaar onder
wijs bestaat een samenwerkingsverband
Schooladviesdienst - Algemeen Pedago
gisch Studiecentrum - Rijks Pedagogische
Academie, liet betreft hier bij- on
herscholingscursussen, waarin moderne
didactische werkvormen worden geïntro
duceerd en uitgeprobeerd.
Dit aspect van de begeleiding is door de
S.A.D. a.h.w. "uitbesteed" aan do
R.P.A., onder auspiciën van het A.P.S.
(Opm. 100^ van de openbare scholen
binnen de Gemeente Leeuwarden vol
cursussen)
"T.;
t des
v.