-2- Habij de hoofdingang en centraal gelegen ten opzichte van het aan grenzende dagrecreatieterrein is het hpofdparkeerterrein voor plm. '200 auto's gesitueerd. Aangezien dit parkeerterrein een groot gedeel te van het jaar onderbezet zal zijn, is het gewenst geen gebruik te maken van asfalt of klinkers, doch van grasstenen. Om de grote toevloed van auto's ook op topdagen te kunnen opvangen is langs de beide ontsluitingswegen in het plan een opvangmogelijk- heid gecreëerd voor nog 150 auto's. Het dagrecreatieterrein is ingedeeld in verschillende ruimten, o.a. een grote speel- en ligweideDaarnaast is er een kleine ruimte ontworpen met uitzicht op de Grote Wielen voor de rustzoekende recreant. In het plan is nabij het parkeerterrein een toiletgebouw opgenomen. Het dagrecreatieterrein zal met het oog'op de wind en eventuele verkeers- hinder van de rijksweg door bosstroken worden omgeven, welke bosstroken tevens zullen dienen om een scheiding tot stand te brengen mot de aan de oostzijde ervan geprojecteerde aanlegg^logenheid. Het schetsontwerp voor het onderhavige deelplan is zoals gebruike lijk in overleg met de Voorbereidingscommissie Groene Ster ontworpen door ir. Roorda van Eijsinga te Delft, waarna door de Koninklijke Ilederlandsche Heidemaatschappij een uitvoeringsgereed plan met kosten- bogroting is opgesteld. Dit plan, vervat in het rapport no. J020 van september 1971 gaf een kostenraming (incl. stelposten voor de bouw van opstallen) te zien in totaal 8.656.5OO,(incl. B.T.W. In het overleg als bedoeld in art. 8 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening over het met betrekking tot dit gebied vast te stellen be stemmingsplan van de gemeente Tietjerksteradeel is de suggestie gedaan de bebossing langs de rijksweg ruimer ópen te werken, zodat het gezicht op de Wielen meer gehandhaafd blijft; Voorts was in het oorspronkelijke plan uitgegaan van een verlaging van het waterpeil in het gehele gebied tot HAP - ca 2,00 m. Deze peilverlaging zou mede inhouden, dat de be staande bermsloot langs de rijksweg zou moeten worden verbreed en verdiept. Van de zijde van Rijkswaterstaat werd evenwel bezwaar gemaakt tegen de voorgestelde peilverlaging. De bermsloot moet n.l. op onge veer hetzelfde peil blijven en niet worden verbreed en verdiept, daar anders het gevaar bestaat, dat de parallelweg langs de rijksweg gaat verzakken. In de huidige situatie wordt voor het westelijk gedeelte een maal- peil aangehouden van ca HAP - 1,20 m. terwijl het oostelijk gedeelte van dit deelplan onder de Friese boezem ressorteert, waardoor oen groot gedeelte van dit terrein 's winters onder water loopt. In de gewijzig de opzet zal voor het westelijk gedeelte worden uitgegaan van een maal- peil van ca DAP - 1,30 m en voor het oostelijk gedeelte van een maal- poil van ca HAP - 0,80 m. Rijkswaterstaat gaat met de gewijzigde op zet akkoord. De wijzigingen t.a.v. het ruimer openwerken van de bebossing on de peilverlaging zijn in het voor U ter inzage liggende plan ingebouwd. De hierdoor in mei 1972 door de Heidemij ontworpen gewijzigde begroting, waarbij rekening is gehouden met de sinds september 1971 opgetreden loon- en prijsstijgingen, komt uit op een totaal bedrag van 3. 9-l63«500,(incl. B.T.W.In deze raming zijn stelposten opge nomen voor de bouw van opstallen tot een totaal bedrag van J. I.767.OOO,-- (excl. B.T.W.zoals de bouw van een dubbele (dienst) i.oning, havenpaviljoen anne:: toiletten, botenberging, gebouwtje haven- moester en de bouw van een brug over de Wielhals. Er vanuit gaande dat het cultuurtechnische gedeelte geheel volgens plan zal worden uitge voerd hebben wij ons, gelet op de financiële consequenties, beraden over de realisering van het bouwkundig gedeelte van het plan. De bouw van een havenpaviljoen, botenberging c.a., gebouwtje haven meester en een dubbele (dienst) woning kunnen voorshands achterwege gelaten worden. In eerste instantie kan worden volstaan met het reali seren van de cultuurtechnische werkzaamheden, waaronder begrepen het maken van een aanleggelogcnheid voor boten. Wij achten het wel nood zakelijk een post op te nemen voor de verbouw -zij het op een eenvou dige wijze- van de boerderij van waaruit het onderhoud van het gebied zal moeten plaats vinden. Daarnaast is de bouw van een drietal toilet gebouwen noodzakelijk. De brug over de Wielhals, die de verbinding moet vormen mot deelplan J (gebied ten noorden van de Wielhals), kan als allerlaatste onderdeel van het plan worden gerealiseerd. In verband hiermede is de kostenraming door de Hcidemij Hederland zodanig herzien, dat de posten die voorshands niet behoeven te worden uitgevoerd pro memorie.zijn geraamd en de begroting is aangepast aan het huidige loon- en prijspeil. De kostenraming van de Hcidemij Hederland komt thans op 8.150.000, incl. 169 B.T.W. I11 deze begroting zijn niet opgeno men de voorbereidingskosten van ir. Roorda van Eijsinga, die op rond 35-000,gesteld kunnen worden. Het totale krediet zal derhalve bedragen: 8.150.OOO,— 55.000,— 8.185.000, Do duur van de uitvoering wordt door do Heidemij Hederland op 150 weken geraamd Gezien de omvangrijkheid van het onderhavige deelplan is, teneinde de kans op toekenning van een doelsubsidie te vergroten, op verzoek van de Staatssecretaris van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk en in overleg met de consulent voor do Openluchtrecreatie, de Provin cie en het district Hoord voor de Aanvullende Civieltechnische Werken het totale deelplan door de Heidemij Hederland B.V. uitgesplitst in oen viertal fasen, t.w. ie 1 gebied ten oosten van de aanleggelegenhéid 2 aanleggelogenheid met toegangsweg en parkeer terrein 3 Bosaanleg mot weg en parkeerterrein 4 speel- en zonneweide met weg 011 brug over Wielhals totaal 983.OOO, 1.982.000,— 1.756.000,— 5.423.000,— ƒ.8.150.000,— Gelet op het aflopende karakter van de door de Heidemij Hederland B.V. in regie uit te voeren cultuurtechnische werkzaamheden in deel plan H-1 aan het eind van dit jaar is het noodzakelijk, om te voor komen dat de werkzaamheden met ingang van januari 1974 moeten worden stilgelegd, dat aansluitend op de regiewerkzaamheden in deelplan H-1 een aanvang wordt gemaakt met de eerste fase van deelplan F. Wij merken hierbij op, dat uitvoering van de eerste fase voor wat betreft de eigendomssituatie geen problemen oplevert. Do grond in hot deelplan F is, mot uitzondering van een klein gedeelte, dat nog in eigendom is bij de Kerkvoogdij Lekkum (pachter De Walle), eigendom van de Gemeente. ITa het gereedkomen van het oorspronkelijke plan is dit door tus senkomst van Gedeputeerde Staten van Friesland reeds in 1971 ber sub sidiëring ingediend bij het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk. Volgens de tot dusver gevolgde gedragslijn mag een subsidie van 759 worden verwacht. Wij sullen echter dit werk aanmelden als werkgelegenheidsobject en trachten via uitvoering in ACW-verband een zo hoog mogelijk subsi die te verkrijgen (tenminste 959) in plaats van de gebruikelijke 759 van Het Ministerie van Cultuur, Recreatie en iïaatschappelijk Werk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 338