-2-
Habij de hoofdingang en centraal gelegen ten opzichte van het aan
grenzende dagrecreatieterrein is het hpofdparkeerterrein voor plm.
'200 auto's gesitueerd. Aangezien dit parkeerterrein een groot gedeel
te van het jaar onderbezet zal zijn, is het gewenst geen gebruik te
maken van asfalt of klinkers, doch van grasstenen.
Om de grote toevloed van auto's ook op topdagen te kunnen opvangen
is langs de beide ontsluitingswegen in het plan een opvangmogelijk-
heid gecreëerd voor nog 150 auto's.
Het dagrecreatieterrein is ingedeeld in verschillende ruimten,
o.a. een grote speel- en ligweideDaarnaast is er een kleine ruimte
ontworpen met uitzicht op de Grote Wielen voor de rustzoekende recreant.
In het plan is nabij het parkeerterrein een toiletgebouw opgenomen. Het
dagrecreatieterrein zal met het oog'op de wind en eventuele verkeers-
hinder van de rijksweg door bosstroken worden omgeven, welke bosstroken
tevens zullen dienen om een scheiding tot stand te brengen mot de aan
de oostzijde ervan geprojecteerde aanlegg^logenheid.
Het schetsontwerp voor het onderhavige deelplan is zoals gebruike
lijk in overleg met de Voorbereidingscommissie Groene Ster ontworpen
door ir. Roorda van Eijsinga te Delft, waarna door de Koninklijke
Ilederlandsche Heidemaatschappij een uitvoeringsgereed plan met kosten-
bogroting is opgesteld. Dit plan, vervat in het rapport no. J020 van
september 1971 gaf een kostenraming (incl. stelposten voor de bouw van
opstallen) te zien in totaal 8.656.5OO,(incl. B.T.W.
In het overleg als bedoeld in art. 8 van het Besluit op de Ruimtelijke
Ordening over het met betrekking tot dit gebied vast te stellen be
stemmingsplan van de gemeente Tietjerksteradeel is de suggestie gedaan
de bebossing langs de rijksweg ruimer ópen te werken, zodat het gezicht
op de Wielen meer gehandhaafd blijft; Voorts was in het oorspronkelijke
plan uitgegaan van een verlaging van het waterpeil in het gehele gebied
tot HAP - ca 2,00 m. Deze peilverlaging zou mede inhouden, dat de be
staande bermsloot langs de rijksweg zou moeten worden verbreed en
verdiept. Van de zijde van Rijkswaterstaat werd evenwel bezwaar gemaakt
tegen de voorgestelde peilverlaging. De bermsloot moet n.l. op onge
veer hetzelfde peil blijven en niet worden verbreed en verdiept, daar
anders het gevaar bestaat, dat de parallelweg langs de rijksweg gaat
verzakken.
In de huidige situatie wordt voor het westelijk gedeelte een maal-
peil aangehouden van ca HAP - 1,20 m. terwijl het oostelijk gedeelte
van dit deelplan onder de Friese boezem ressorteert, waardoor oen groot
gedeelte van dit terrein 's winters onder water loopt. In de gewijzig
de opzet zal voor het westelijk gedeelte worden uitgegaan van een maal-
peil van ca DAP - 1,30 m en voor het oostelijk gedeelte van een maal-
poil van ca HAP - 0,80 m. Rijkswaterstaat gaat met de gewijzigde op
zet akkoord.
De wijzigingen t.a.v. het ruimer openwerken van de bebossing on
de peilverlaging zijn in het voor U ter inzage liggende plan ingebouwd.
De hierdoor in mei 1972 door de Heidemij ontworpen gewijzigde begroting,
waarbij rekening is gehouden met de sinds september 1971 opgetreden
loon- en prijsstijgingen, komt uit op een totaal bedrag van
3. 9-l63«500,(incl. B.T.W.In deze raming zijn stelposten opge
nomen voor de bouw van opstallen tot een totaal bedrag van
J. I.767.OOO,-- (excl. B.T.W.zoals de bouw van een dubbele (dienst)
i.oning, havenpaviljoen anne:: toiletten, botenberging, gebouwtje haven-
moester en de bouw van een brug over de Wielhals. Er vanuit gaande dat
het cultuurtechnische gedeelte geheel volgens plan zal worden uitge
voerd hebben wij ons, gelet op de financiële consequenties, beraden
over de realisering van het bouwkundig gedeelte van het plan.
De bouw van een havenpaviljoen, botenberging c.a., gebouwtje haven
meester en een dubbele (dienst) woning kunnen voorshands achterwege
gelaten worden. In eerste instantie kan worden volstaan met het reali
seren van de cultuurtechnische werkzaamheden, waaronder begrepen het
maken van een aanleggelogcnheid voor boten. Wij achten het wel nood
zakelijk een post op te nemen voor de verbouw -zij het op een eenvou
dige wijze- van de boerderij van waaruit het onderhoud van het gebied
zal moeten plaats vinden. Daarnaast is de bouw van een drietal toilet
gebouwen noodzakelijk. De brug over de Wielhals, die de verbinding moet
vormen mot deelplan J (gebied ten noorden van de Wielhals), kan als
allerlaatste onderdeel van het plan worden gerealiseerd. In verband
hiermede is de kostenraming door de Hcidemij Hederland zodanig herzien,
dat de posten die voorshands niet behoeven te worden uitgevoerd pro
memorie.zijn geraamd en de begroting is aangepast aan het huidige loon-
en prijspeil.
De kostenraming van de Hcidemij Hederland komt thans op
8.150.000, incl. 169 B.T.W. I11 deze begroting zijn niet opgeno
men de voorbereidingskosten van ir. Roorda van Eijsinga, die op rond
35-000,gesteld kunnen worden.
Het totale krediet zal derhalve bedragen:
8.150.OOO,— 55.000,— 8.185.000,
Do duur van de uitvoering wordt door do Heidemij Hederland op
150 weken geraamd
Gezien de omvangrijkheid van het onderhavige deelplan is, teneinde
de kans op toekenning van een doelsubsidie te vergroten, op verzoek
van de Staatssecretaris van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk
en in overleg met de consulent voor do Openluchtrecreatie, de Provin
cie en het district Hoord voor de Aanvullende Civieltechnische Werken
het totale deelplan door de Heidemij Hederland B.V. uitgesplitst in
oen viertal fasen, t.w.
ie 1 gebied ten oosten van de aanleggelegenhéid
2 aanleggelogenheid met toegangsweg en parkeer
terrein
3 Bosaanleg mot weg en parkeerterrein
4 speel- en zonneweide met weg 011 brug over
Wielhals
totaal
983.OOO,
1.982.000,—
1.756.000,—
5.423.000,—
ƒ.8.150.000,—
Gelet op het aflopende karakter van de door de Heidemij Hederland
B.V. in regie uit te voeren cultuurtechnische werkzaamheden in deel
plan H-1 aan het eind van dit jaar is het noodzakelijk, om te voor
komen dat de werkzaamheden met ingang van januari 1974 moeten worden
stilgelegd, dat aansluitend op de regiewerkzaamheden in deelplan H-1
een aanvang wordt gemaakt met de eerste fase van deelplan F.
Wij merken hierbij op, dat uitvoering van de eerste fase voor wat
betreft de eigendomssituatie geen problemen oplevert. Do grond in hot
deelplan F is, mot uitzondering van een klein gedeelte, dat nog in
eigendom is bij de Kerkvoogdij Lekkum (pachter De Walle), eigendom van
de Gemeente.
ITa het gereedkomen van het oorspronkelijke plan is dit door tus
senkomst van Gedeputeerde Staten van Friesland reeds in 1971 ber sub
sidiëring ingediend bij het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk. Volgens de tot dusver gevolgde gedragslijn mag een
subsidie van 759 worden verwacht.
Wij sullen echter dit werk aanmelden als werkgelegenheidsobject
en trachten via uitvoering in ACW-verband een zo hoog mogelijk subsi
die te verkrijgen (tenminste 959) in plaats van de gebruikelijke 759
van Het Ministerie van Cultuur, Recreatie en iïaatschappelijk Werk.