Een belangrijk gegeven voor het aanwijzen van een bepaalde plaats als centrum in de sin van onze regeling vormt het feit of ter .plaatse één of meerdere zogenaamde vaste staanders aanwezig zijn. De aanwezigheid van een dergelijke kern betekent enerzijds, dat bij het niet aanwijzen van de betreffende plaats het woonwagencentrun of tot gedwongen verplaatsing zal moeten worden overgegaan of tot verlening van een ontheffing ex artikel 10 van de woonwagenwei In dat laatste geval zullen de betrokkenen in feite buiten de rechtstreek se zorg van het schap en het rijk vallen en zullen de betrokken ge meenten net de zorg voor deze woonwagenbewoners belast blijven (subsidië ring in de exploitatie der noodzakelijke voorzieningen vindt dan niet plaats Anderzijds biedt de aanwezigheid van een kern "vaste staanders" de mogelijkheid om vaste communicatie- en organisatielijnen tussen woonwagen bewoners en het bestuur van het schap op te bouwen en te onderhouden en tevens om een integratieproces tussen de woonwagenbewoners en de overige ter plaatse wonende bevolking op gang te brengen. Tenslotte biedt de aanwezigheid van een dergelijke kern de mogelijk heid om de opzet en kapaciteitsbepaling daarop af te stemmen, terwijl de waarborg aanwezig is, dat de tot stand te brengen voorzieningen in rede lijke mate en ook op redelijke wijze gebruikt zullen worden. Artikel 5. Hot bestuur van het Openbaar Lichaam heeft gemeend om met betrekking tot de samenstelling van het algemeen bestuur, voorzover het vertegen woordigers van gemeenten betreft, te moeten vasthouden aan het systeem van de vigerende gemeenschappelijke regeling liever dan het systeem van do nodcl-regeling te volgen, dat de mate waarin gemeenten in het algemeen bestuur zijn vertegenwoordigd afhankelijk stelt van het aantal inwoners van de gemeenten. De vigerende regeling geeft elke deelnemende gemeente ongeacht haar grootte het recht op één bestuursplaats Het derde lid vult het aantal leden van het-algemeen bestuur, die door de deelnemende gemeenten zijn aangewezen, aan met 4 afgevaardigden van met name genoemde provinciale organisaties en 8 vertegenwoordigers- van de woonwagenbevolking (één per centrum). Op grond van het bepaalde in lid 4 i£ het de gemeenteraden mogelijk om behalve personen uit de bestuurlijke sector (een raadslid/wethouder en de burgemeester) ook de gemeentesecretaris of een andere cmbtdiaar aan to wijzen. In het laatste geval is te denken aan een ambtenaar met een speciale kennis en bekwaamheid op het onderwerpelijke gebied. Artikel 9. lid 2. De in het tweede lid genoemde artikelen 52, eerste en tweede lid, en 54 "tot en met 58 van de gemeentewet regelen de te volgen procedure bij het stemmen. Artikel 72, tweede, derde en vierde lid van deze wet regelt de hand having van de orde in de vergadering. Artikel 13 Op grond van de reeds gegroeide situatie alsmede gezien het feit, dat in de gemeente Smallingerland ook in de nieuwe opzet het grootste (hoofd-)centrum gevestigd zal blijven, verder ondermeer met de gemeente Smallingerland een rekening-courantovereenkomst is gesloten en de admini stratie van het schap door de gemeente Smallingerland wordt verzorgd en een secretaris wordt geleverd, meenden wij te moeten vasthouden aan het bepaalde in de vigerende regeling, dat de vertegenwoordiger van de ge meente Smallingerland qualitate qua voorzitter van het dagelijks en alge neen bestuur is (lid 1, onder a) Met het oog op een zo goed mogelijk samenspel tussen het bestuur van het schap en de besturen van de gemeenten binnen wier grondgebied een centrum is gevestigd, 'is het Van-belang' te achten om vertegenwoordigers, van laatstgenoemde gemeenten in het dagelijks bestuur op te nemen (lid 1 onder b) Ter bevordering van de medezeggenschap van en het lcontakt net de woonwagenbewoners zijn twee vertegenwoordigers in het dagelijks bestuur .opgenomen (lid '1onder c). Voorzover het algemeen bestuur het belangrijk acht om één zijner adviseurs aan te wijzen tot adviseur van het dagelijks bestuur, is de mogelijkheid hiertoe geopend (lid 2). Artikel 15, lid 4- Bij de redactie van dit artikellid is o.a. gedacht aan vertegenwoor digers van woonwagenbewonersdie niet reeds in het dagelijks bestuur zitting hebben, aan vertegenwoordigers van schoolbesturen, aan omwonen den. Het wordt van belang geacht, dat ook zij in de gelegenheid gestold kunnen worden in het dagelijks bestuur hun gedachton naar voren to bren gen. Artikel 15 van de model-regeling is niet overgenomen, omdat do rege ling overigens voldoende gelegenheid biedt om problemen, welke voort vloeien uit de langdurige afwezigheid van een bestuurslid op te lossen. Elke afvaardigende partij wijst immers naast een lid ook oen plaatsver vangend lid aan. Artikel 17 In het eerste lid, onder c, is met zoveel woorden de representatieve taak van het dagelijks bestuur naar buiten opgenomen. Via de verantwoordings plicht (artikel 20) kan het algemeen bestuur ook hierop invloed uitoefe nen Artikel 1o. Bij het verlenen van een ontheffing van het verbod om buiten Oen aan gewezen centrum standplaats te kiezen (art. 10 Woonwagenwet) is het dage lijks bestuur krachtens het bepaalde in artikel 32 van de regeling gehou den om het betrokken gemeentebestuur te horen alvorens tot verlening van een vergunning aan oen woonwagenbewoner wordt overgegaan. Artikel 19- Artikel 129 gemeentewet regelt de verantwoordingsplicht van B. en M. en de burgemeester. Hoewel deze bepaling ook al op grond ..van. artikel 4 van de Met gemeenschappelijke regelingen geldt, is zij tcrch opgenomen om nog eens uitdrukkelijk aan te geven, dat de bestuurlijke verhoudingen hier in beginsol dezelfde zijn als in de gemeente. Artikel 23. Bedacht zou kunnen worden meerdere coördinatiecommissies in to stol len. In verband met het feit dat de bedoeling voorstaat een geheel van mogelijkheden en voorzieningen te garanderen, verdient het do voorkeur om slechts één coördinatiecommissie in te stellen (eerste lid). Het lijkt niet aanbevelenswaardig de voorzitter van het schap even eens tot voorzitter van de coördinatiecommissie te benoemen. Ten eerste zou daarmede do taak van de voorzitter van tiet schap zeer verzwaard wor den. Belangrijker moot het echter geacht worden dat de voorzitter van het schap op generlei wijze de indruk mag wekken een onpartijdige bespreking

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 429