Dit standpunt van Rijkswaterstaat kan onzerzijds worden onderschreven.
T.a.v. de aansluiting van de woonwijk Camminghaburen aan de Groninger
straatweg kan worden vermeld dat deze aansluiting ongelijkvloers wordt
uitgevoerd. Dit is niet als zodanig op de kaart aangegeven, omdat dat een
detaillering van één aansluitpunt zou zijn terwijl de oplossing van de
andere aansluitpunten. met een cirkel is aangegeven. Het al of niet onge
lijkvloers zijn wordt in de desbetreffende bestemmingsplannen aangegeven.
I 0Aansluiting ".'irdun.
Het punt van -samenkomst van de weg uit Wirdum met de rijksweg 32 is met
een kleine cirkel aangegeven. Dij de uitvoering van de rijksweg 32 als
autosnelweg kan slechts een ongelijkvloerse kruising worden toegestaan.
Overweging verdient in dat geval volgens Rijkswaterstaat de weg uit
Wirdum ongelijkvloers over de rijksweg 32 en de spoorbaan heen te voeren.
De geprojecteerde woongebieden westelijk van Wirdum kunnen dan echter
niet op de aangegeven wijze op de weg uit Wirdum worden aangesloten.
Overigens vindt Rijkswaterstaat een opdringen van Wirdum 'in westelijke
richting, dus in de richting van de rijksweg minder gewenst.
Hierover kan worden opgemerkt dat bij de uitureiding van Wirdum in weste
lijke richting rekening zal worden gehouden met een ongelijkvloerse krui
sing. Omtrent één en ander zal te zijner tijd overleg worden gevoerd met
Rijkswaterstaat.
II Vorkeors- on vervcorsone! orzookc-n 2o fa.so
In de nota (zie bladz. 121) wordt vermeld, dat omstreeks 1975 de keuze
voor de tweede fase, dus het stadsmodel, dient te worden gedaan.
Daartoe worden een aantal alternatieve modellen aangegeven.
Mede, middels bij de modellen behorende 'verkeers- en vervoersonderzoeken,
dienen deze tevoren in nader overleg tegen elkaar te worden afgewogen.
O.a. bij de onder variant C op bladz. 133 genoemde verbinding tussen
rijksweg 32 en de oosttangent, lopende oostelijk van Warga, kunnen
gelet op de ervaringen mot oen daar oorspronkelijk geprojecteerde hoog
spanningslijn landschappelijke bezwaren een onoverkomelijke hinderpaal
vormen naar de mening van Rijkswaterstaat.
Allereerst dient te worden opgemerkt dat de tweede fase thans niet in het
geding is. Alleen de eerste fase wordt thans vastgesteld.
Bij dc keuze van het model voor de tweede fase zal uiteraard over het
wegenschema overleg worden gepleegd met do betrokken instanties. Hot lijkt
ons dan ook prematuur thans in te gaan op de mogelijke problemen welke
de v/eg in variant C kan geven.
Overleg met buurgemeenten.
Er heeft overleg plaats gehad met alle buurgemeenten afzonderlijk, name
lijk met Baarderadeel (7-2-'72), Idaarderadeel (9-2-'72), Leouwarderadeol
10—2 —'72)Tietjerksteradeel (11—2—'72) en Menaldumadeel (2—3—'72).
Dit leidde tot de volgende opmerkingen:
Daarderadcel
- Verbetering van de verbinding Iiantgum-V/eidum-Leeuwarden cn van de ver
binding Leeuwarden-Snoek verdient de aandacht;
- _.r moet eens worden nagegaan, welke recreatieve voorzieningen aan de
zuid)westelijke kant van Leeuwarden kunnen v/orden getroffen:
groen, een toeristisch rijwielpad langs de Zwette en een snellere toe
ristische vaarverbinding via Dille sluis naar Sneekermeer
De eerste tv/co punten lijken ons do moeite van het bestuderen waard;
verkeerstechnisch blijft watertoerisme via jachthavens-oost en niet door
het Leeuwarder centrum de voorkeur houden.
Idaarderadeel
- Het gemeentebestuur van Idaarderadeel acht het wenselijk, dat Leeuwarden
vrij snel tot boven dc 100.000 inwoners uitgroeit. Daarna zou de groei
van de agglomeratie-Leeuwarden zich vooral in de dorpen rond de stad
moeten voltrekken. Idaarderadeel houdt er terdoge rekening moe, dat de
Uargaaster- en Hompensermeer v/eer onder water werden, gezet, maar hooft
bezwaar tegen een groot stadsgebied in deze omgeving, (variant C).
Lcauwardoradeel
- Van gedachten v/ordt gewisseld over de toekomst van de Dokkumer Ho, die
voor Leeuwarden eon verkeersobstakel is geworden. Er moot een nic-uwe
vaarweg komen, waarbij dc Dokkumer Ee een recreatieve waarde blijft be
houden.
- Rekening wordt gehouden met do geprojecteerde landbouwweg naar Ferwer-
deradeei, waar geen initiatief in wordt ontwikkeld.
Tietjerksteradeel
- Hot gemeentebestuur van Tietjerksteradeel is bereid zich in principe
positief op te stollen, wanneer blijkt dat hot voor Leeuwarden noodza
kelijk is om zijn uitureiding op grondgebied van Tietjerksteradeel te
zoeken. Ar is echter geen eenstemmigheid over de vraag, wanneer het
gesprek over deze uitbreiding moot plaatshebben. Het gemeentebestuur
van Tietjerksteradeel meent, dat b.v. 1975 vroeg genoeg is. ij zijn
van mening dat het gesprek onmiddellijk zou moeten starten na.dat do
-152-