De Harmoniebrug is zuidelijk van het Ilarmoniecomplex geprojecteerd
om voldoende afstand te bevaren tot de brug bij het Schavernek en deze
entree tot één van de nog bestaande stadsgrachten in de bestaande staat
te handhaven.
Het is ons bekend, dat een deel van de raad bezwaren heeft tegen de
nieuwe brug. Ook Wethouder Weide en Wethouder Ten Brug willen de Vrouwen-
poortsbrug voor autoverkeer handhaven. Wij zijn evenwel van mening, dat
de voordelen hier zwaarder wegen dan de nadelen.
In het voorstel van de raadsleden De Jong en Schaafsma wordt een
brug in het verlengde van de Groeneweg voorgesteld, waarbij de Vrouwen-
poortsbrug verdwijnt. Dit lijkt ons in strijd met het richtdoel "hand
haven historische toegangen". Op een aantal aspecten van dit plan wordt
hierna nog nader ingegaan.
Zuidtangent
Uit de berekeningen op kaart 17 valt af te lezen, dat de te ver
wachten belasting op de twee rijstroken van de zuidtangent door de "Van
Swietenstraat zal leiden tot onverantwoorde stagnaties.
Daarom stellen wij het tracé van de zuidtangent vanaf de Langemarkt-
straat, als volgt voor5
twee rijstroken langs de Stationsweg naar het Zuiderplein en
twee rijstroken door de Van Swietenstraat mot een eenvoudige doorbraak
naar het Zuiderplein.
Voorshands gaan wij uit van het tracé' langs de Stationsweg. Bij ge
bleken noodzaak kan dan later het tracé door de van Swietenstraat worden
gerealiseerd.
Wethouder Weide vindt de Van Swietenstraat als tangent ongeschikt.
Over het verdere verloop van het tracé in oostelijke richting be
staat bij ons college volledige overeenstemming! van het Zuiderplein,
door de Klanderijbuurt en Tulpenburg aansluitend op Achter de Hoven en
de Willem Lodewijkstraat.
De voorgestelde tracering kan, ongeacht de hoogteligging van de spoor
lijn naar Groningen, nu roods worden vastgesteld. De aansluiting met de
Oostergoweg kan bij allo varianten gerealiseerd worden. Dit kan in de
uitvoering een belangrijke tijdwinst opleveren. Een ander voordeel is,
dat de tangent hierdoor geheel vrij van de stadsgracht komt te liggen.
Dit komt het stadsbeeld langs de gracht zeker ten goede.
Voor het oostelijke doel van het tracé van de zuidtangent wordt dan
ook voorgesteld - in afwijking van hetgeen hierover in het in 1968 door
de Raad aanvaarde rapport Hoofdwegennet is beschreven - niet de route
langs de Zuidergrachtswal - Emmakade doch die langs Klanderijbuurt -
Tulpenburg-Willem Lodewijkstraat als onderdeel van het stedelijk hoofd
wegennet aan te merken.
De Schrans blijft in ons voorstel aangesloten op het Zuiderplein.
V/ij willen de mogelijkheid open houden om, wanneer de noodzaak daartoe
aanwezig is, de verbinding via de Klanderijbuurt tot stand te brengen.
Deze noodzaak doet zich voor als blijkt, dat de opstelruimte tussen de
overweg en het aansluitpunt te kort is en wachtende auto's dus op de
•overweg blijven staan. Het ondergrondse tracé, dat in het plan van Axies
wordt'..voorgesteld, vinden wij volstrekt irroöel. Afslaan en oprijden van
de tangent wordt hier over een grote lengte onmogelijk en dit lijkt ons
toch wel erg in strijd met do verdeelfunctie, die een dergelijke weg moet
hebben.
Leeuwarden hoog/Leeuwarden laag.
De keuze van öf hot plan Leeuwarden-hoog bf het plan Leeuwarden-
laag zal, zoals hiervoor reeds is aangeduid, in ons voorstel geen gevol
gen hebben voor de zuidtangent. V/el zal er verschil bestaan in de. situatie
rondom het station.
V/ij zijn van mening, dat beide plannon binnen h°t kader van het
voorliggende structuurplan realiseerbaar zullen zij:..
Oosttangont
V/ij menen een grote mate van overeenstemming te bespeuren over de
oosttangent langs do Oosterkade. Alleen Axies denkt geheel zonder deze
aansluiting op de Oostergoweg te kunnen. In de beschouwing over het plan
Axies wordt hierop nog nader ingegaan.
Plan de Jong-Gchaafsma.
Ten aanzien van do ingebrachte suggestie van da beide raadsleden
de heren J. de Jong en J. Schaafsma mot betrekking tot de verkeers- on
vervoersstructuur, willen wij het volgende opmerken, ons beperkend tot
de hoofdlijnen van hot plan.
Het voorgestelde principe van een rondweg in plaats van hut door
ons voorziene wegonvierkant verschilt schijnbaar slechts op de "hoek
punten" van elkaar. Op deze hoekpunten suggereren de voorstellen dat
grotere weerstanden voor hot langs de binnenstad rijdende verkeer zul
len optreden. Dit is naar onze mening echter slechts schijn, omdat op
al deze punten de verkecrslichtenregcling do "weerstanden" voor elke
verkcersrelatie over het kruispunt zullen bepalen. De kruispuntsvorm
en de "voorrangsregeling" heeft hierop dan ook geen enkele invloed;
slechts de schakeling van do verkeerslichten kan de wachttijden - en
dus do "weerstanden" - por relatie beïnvloeden. Er is dan ook geen ver
schil met ons voorstel, als het gaat om hot verhinderen van doorgaand
verkeer via de binnenstadsrondwegen, integendeel, de gesuggereerde
"voorrangs" behandeling van het verkeer over de rondweg doet de reis
tijden via deze wogen zelfs verminderen, hetgeen weer doorgaand verkeer
zal gaan aantrokken.
Do in dit voorstel weergegeven hoekpuntoplossingen doen bij Hoekster
poort en Vrouwenpoort sterk afbreuk aan de bestaande waarden. De Hoekster
pijp zal door do nieuwe overkluizing een belangrijke wijziging moeten
ondergaan, evenals een groot deel van hot plantsoen aan do Reindcrsbuurt.
De geschetste situering bij de Vrouwenpoort zal leiden tot versmalling
van do gracht, zowel aan do zijde van de Westerplantage als aan do zijde
van de Westersingelwegens de opstelstroken die op do bruggohoofden no
dig zijn. Overigons moet ook opgemerkt worden, dat een brug op do voor
gestelde plaats niet mogelijk is zonder verbreding van de gracht aan do
zuidzijde, (bolwerk bij huidige Vrouwonpoortsbrug)
De ligging van do voorgestelde brug is namelijk zo, dat grote schepen
do bocht niet meer kunnen nemen. Tevens zal het waarschijnlijk econo
mische gevolgen hebben voor het westelijke doel van de Nieuwestad, om
dat hot voetgangers- en fietsverkeer dan niet meer van deze toegang tot
de Nieuwestad gebruik zal maken.
Mot betrokking tot de voorgestelde ontsluiting van het binnenstads-
gobieu door middel van enkele lange éénrichtingsrouton, kan gesteld
worden, dat dit tot moor verkeersbewegingen binnen de binnenstad zal
leiden. Het is b.v. duidelijk, dat wanneer do parkeerplaatsen op de
Nieuwestad slechts via de Voorstrook bereikbaar zijn - zoals het voor-
stol inhoudt - er nodeloos voel verkeer op de smalle straten in de
binnenstad blijft.
Er zij hier overigens nogmaals op gewezen, dat de scctorgewijze
ontsluiting van het binnenstadsgobied niet leidt tot "zwerfvorkeer",
omdat het aantal en het gebruiksregiem van do parkeerplaatsen in elke
sector zodanig zullen kunnen zijn, dat iedere automobilist die een
sector inrijdt, ook een parkeerplaats vindt.
Voorts moet omtrent de door deze raadsleden voorgestelde binnen-
stadsringlijn van dc stadsbusdienst worden opgemerkt, dat doze in do
aangegeven tracering zeker geen enkele noemenswaardige functie kan
vervullen. liet openbaar vervoor zal slechts acceptabel zijn wanneer
het do passagiers practisch "voor de deur" kan brengen. Daar vooral in
de binnenstad zoor veel verkeersbewegingen hun bestemming hebben, zal
hot stimuleren van het openbaar vervoer hot mc-csto effect sorteren door
de busroutcs zo centraal mogelijk door do binnenstad te voeren.
Tenslotte wijzen wij or op dat in dit plan is afgeweken van hot
door Uw Raad aanvaarde lussensysteem.