- 4 - Deze insteek vormt een goede aansluiting op het ter plaatse aanwezige parkeer terrein (terrein voormalig stadsziekenhuis). Wij stellen TJ dan ook voor de bezwaren met betrekking tot het afsluiten van de Nieuweweg voor particulier autoverkeer gegrond te verklaren en kaart no. 3 in de hiervoor aangegeven zin te wijzigen. De bezwaren welke betrekking hebben op de busbaan achten wij ongegrond aangezien de toegang vanuit het zuiden naar het oostelijk deel van de binnenstad, via Wirdumerdijk. Peperstraat, Ossekop, Blokhuisplein, gehandhaafd blijft. ad 7. De onder deze groep aangegeven bezwaren kunnen als volgt worden samen gevat s 1, afsluiting van de verbindingen op de Nieuwestad z.z. tussen de Lange Pijp en hoek Wirdumerdijk-Peperstraat en op de Nieuwestad n.z. tussen Weerd en het politiebureau, alvorens alternatieve parkeervoorzieningen zijn gerealiseerd; 2» vrachtvervoer slechts op beperkte tijden toegestaan op de Nieuwestad tussen de Weerd en het politiebureau; 3. verboden te laden en lossen tussen Lange Pijp en hoek Wirdumerdijk - Peperstraat Het onder 1 aangegeven bezwaar is naar onze mening ongegrond, aangezien genoemde maatregelen niet zullen worden uitgevoerd, alvorens voldoende verzekerd is, dat de benodigde parkeervoorzieningen blijven gehandhaafd c.q. zijn ver vangen door andere. Wij denken hierbij onder meer aan wijziging van het parlceer- regiem (beperking van de parkeerduur) en vergroting van de parkeergelegenheid op het Oldehoofsterkerkhof Voor de bezwaren 2 en 3 verwijzen wij naar de algemene opmerkingen omtrent het vrachtvervoer in de inleiding. Overigens zijn wij van mening, dat het in elk geval gewenst is te besluiten vrachtvervoer op beperkte tijden toe te staan in het gebied tussen Lange Pijp en hoek Wirdumerdijk. Gezien het vorenstaande, stellen wij IJ dan ook voor de bezwaren als bedoeld onder 1 en 2 ongegrond te verklaren; het laatste bezwaar gegrond te verklaren en op de bij het structuurplan behorende kaart no. 3 van het gedeelte Nieuwe stad z.z. tussen Lange Pijp en hoek Wirdumerdijk-Peperstraat aan te geven, dat vrachtvervoer op beperkte tijden is toegestaan. ad 8. De onder deze groep vallende bezwaren hebben betrekking op het afsluiten voor particulier autoverkeer van de Tuinen n.z. en het gedeelte van de zuidzijde vanaf de .Turfmarkt tot aan de Voorstreek en het slechts op beperkte tijden toestaan van vrachtvervoer aan de Tuinen n.z. Voor de argumentatie van deze bezwaren worden d.oor adressanten een J-tal punten aangevoerd, welke in de bijlage II onder rubriek I no. 8a t/m g zijn samengevatKortheidshalve verwijzen wij daarnaar. Wij zijn van mening, dat de afsluiting van de Tuinen n.z. en z.z. voor het particulier autoverkeer ook dan pas kan plaatsvinden als voldoende parkeer voorzieningen in de nabijheid zijn gerealiseerd. Daarbij kan gedacht worden aan voorzieningen in de omgeving van de Ameland straat. Wij menen dat hiermede de onder a, b, en g aangegeven argumenten zijn vervallen. Gezien de in de toekomst te nemen maatregelen tot vermindering van het particulier autoverkeer zal de door adressanten verwachte toename van het autoverkeer bij het Hoeksterend, als gevolg van de afsluiting van de Tuinen, naar onze mening dan ook niet zodanig zijn dat hierdoor moeilijkheden op dit punt zullen ontstaan voor het openbaar vervoer, zoals door hen onder e wordt aangevoerd. - 5 - Met betrekking tot het ingediende bezwaar voor het vrachtvervoer verwijzen wij weer naar hetgeen hierover in de inleiding is opgemerkt. Het door adressant no. 28 onder c aangevoerde argument is voor ons geen aanleiding om de voorgestelde maatregel tot afsluiting in te trekken. Bij de invoering daarvan dient te worden nagegaan of dit bezwaar zodanig is dat hiervoor ontheffing zal moeten worden verleend. Resumerende stellen wij U dan ook voor de onder deze rubriek aangegeven bezwaren ongegrond te verklaren. ad 9. Hier wordt bezwaar gemaakt tegen verlceersbeperkingen in de omgeving van de Willemskade/Zaailand. Hetgeen in de inleiding va.n deze raadsbrief is gezegd over het gebruik van straten, waarvoor geen nadere aanduiding is aangegeven, is met name van toe passing op het bezwaar van adressant no. 24. De bereikbaarheid t.b.v. laden en lossen behoeft in de toekomst zeker niet minder te zijn dan nu het geval is. De beperking van het particulier autoverkeer zal voornamelijk betrekking hebben op het parkeren langs de Willemskade, de Schoolstraat en het Zaailand. De toekomstige maatregelen zullen er niet op gericht zijn het parkeren hier geheel te verbieden, maar wel om het, mede in belang van de omwonenden, tot redelijke proporties terug te brengen. Betaald parkeren zal algemeen worden. Dit is mede in het belang van adressant, want de mogelijkheden voor bezoekers van zijn bedrijf om in de omgeving een parkeerplaats te vinden worden hierdoor zeker vergroot. Wij menen dat de bezwaren van adressant dan ook ongegrond kunnen worden verklaard. ad 10. Adressant no. 17 stelt, dat in het kader van de voorgenomen spreiding van de rijksdiensten een optimale bereikbaarheid met het openbaar vervoer van de daarvoor bestemde gebouwen mogelijk is door situering daarvan op de Oude Veemarkt. Tevens wordt gesteld, dat de aanwezige parkeerbehoefte dan door middel van een parkeergarage zou zijn op te vangen. Op korte termijn zal door parkeerbeperkende maatregelen in de city de behoefte aan parkeergelegenheid sterk toenemen. Nieuwe bebouwing ter plaatse zou deze behoefte nog doen toenemen, dus in feite gaan ten koste van de parkeerruimte voor de city. Het is bovendien de vraag of de voorgestelde parkeergarage in de nieuwe situatie voldoende zou kunnen voorzien in de dan aanwezige parkeerbehoefte. Wij menen dan ook dat het verstandig is eerst af te wachten, welk effect de verkeers maatregelen in de binnenstad zullen hebben, alvorens te overwegen het gebruik van het oude veemarkt-terrein te wijzigen. Wij geven U daarom in overweging de wijziging in de bestemming van de Oude Veemarkt zoals door adressant nr. 17 wordt voorgesteld niet over te nemen. ad 11 Adressant no. 6 maakt bezwaar tegen het voorstel afsluitingen en insteken toe te passen zonder dat de parkeervoorzieningen er bij zijn aangepast en noemt in dit verband de insteken Nieuwestad en Eewal, en met de laatste samenhangend de St. Jacobsstraat Voor wat betreft ie Nieuwestad verwijzen wij naar hetgeen hierover op blz. 4 onder groep 7 is vermeld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 296