Rapport Stadsdienst Leeuwarden, beschikbaar stellen krediet voor invoering
1e fase gewijzigd lijnennet.
Bijlage nr. 231Leeuwarden, 25 juli 1974
Aan
de Gemeenteraad.
In juni 1973 werd ter kennisneming een rapport toegezonden betreffende
de .Stadsautobusdionst Leeuwarden
Dit door het Ce crum voor Vervoersplannen te Utrecht opgestelde rapport is
reeds voor een deel onderwerp van discussie geweest in de vergadering betref
fende het Structuurplan voor de binnenstad. Bovendien hebben wij terzake het
advies gevraagd van de FRAM, de Verkeerscommissie en de Commissie voor de
Stadsautobusdienst. Het advies van de FRAM en de betreffende verslagen van de
vergaderingen van de beide genoemde commissies zijn voor U tor inzage gelegd.
Het Centrum voor Vervoersplannen heeft inmiddels in verband met de vra
gen die in Uw Raad zijn gerezen betreffende de mogelijkheid tot het opnemen
van een busroute langs de Groeneweg en in verband met de gebleken noodzaak
de drie nieuwbouwwijken Lekkumerend-Oost, Westeinde en het Aldlan op korte
termijn van busverbindingen te voorzien een nader rapport met een gewijzigd
invoeringsschema voor het nieuwe lijnennet ingediend. Dit nader rapport wordt
hierbij toegezonden.
Met betrekking tot de ingekomen adviezen en commentaren merken wij op,
dat wij bij de invoering van het nieuwe lijnennet zoveel mogelijk rekening
zullen houden met de gedane suggesties. Op een aantal punten willen wij hier
onder nog ingaan.
ABusroute langs de Groeneweg
Tijdens de discussie over het structuurplan voor de binnenstad en in
de vergaderingen van de reeds eerder genoemde commissies is de vraag over
het instellen van een busroute over de Groeneweg aan de orde gekomen.
Haar onze mening verdient het geen aanbeveling hiertoe over te gaan. De op
zet van het lijnennet door de binnenstad is gericht op een goede centrum
bediening door alle lijnen. De oorspronkelijk gekozen route voldeed aan
deze doelstelling, omdat zij door het winkelgebied en het bestuurlijk
centrum en langs het station liep. De beslissing om de Sint Jacobsstraat
slechts in één richting open te stellen voor autobussen heeft aan deze
doelstelling reeds enige afbreuk gedaan. Het lijkt ons niet verantwoord
nog verder te gaan door ook een route langs de Groeneweg op te nemen, te
meer daar de vraag kan worden gesteld voor welke categorie passagiers een der
gelijke route'Van belang kan zijn. Passagiers uit de buitenwijken die naar
het centrum.gaan, hebben in het algemeen het winkelcentrum, bestuurscentrum
of station als bestemming en niet de gedeelten van de binnenstad die groten
deels een woonfunctie hebben of krijgen. Voor de bewoners van het Sint
Anthony Gasthuis en omgeving biedt naar onze mening de halte aan het C-ouver-
neursplein een voldoende aantrekkelijk alternatief. Daar komt nog bij, dat
het rijden van do route langs de Groeneweg naar verwachting een zodanige
omweg en vertraging (Vrouwenpoortsbrug) met zich mee zal brengen, dat aan de
inzet van extra materiaal niet valt te ontkomen.
De financiële consequenties daarvan zijn naar onze mening onaanvaardbaar.