X - 2 - Bijlage 7 (vervolg) lokalen, terwijl de jurisprudentie vrij exact a.angeeft het maximaal bereikbare en tevens liet minimaal noodzakelijke niveau van verzorging, waartoe de overheid verplicht is. Ook op het terrein van de bijstandver lening heeft het Itijk een grote zeggenschap. Be wijze waarop de verschillende doeluitkeringen worden verleend loopt nogal uiteen. Be meest voorkomende vormen zijn: 1. doeluitkeringen in de vorm van integrale vergoedingen^ 2. doeluitkeringen in de vorm van procentuele bijdragen in de door de gemeente gedane uitgavenj J. genormeerde doeluitkeringen. Onder de doeluitkeringen nemen tegenwoordig vooral de onder 5 bedoelde normvergoedingen een belangrijke plaats in. Heeft de normver- vergoeding enerzijds een aantrekkelijke kant, anderzijds bestaan daar tegen ook vrij ernstige bezwaren» Be aantrekkelijke kant van de normver goeding ligt in het feit, dat tussen de werkelijke uitgaven van de gemeente en de vergoeding in beginsel geen direct verband bestaat. Bit impliceert een zekere bewegingsvrijheid voor gemeenten. Het gevao.r is evenwel aanwezig, dat deze bewegingsvrijheid steeds kleiner wordt. ITorm- vergoedingen werken n.l. taakstellend. Als zich algemene loon- on prijs stijgingen voordoen ontstaat het gevaar dat de normvergoedingen onvoldoende mee omhoog gaan. Be in het verleden vastgestelde norm, gebaseerd op een ten tijde van die vaststelling geldend loon- en prijsniveau, moet in ver band mot de loon- en prijsbeweging van tijd tot tijd worden opgetrokken. Het is niet denkbeeldig dat de normen op den duur de grons zullen bepalen, waartoe gemeentelijke uitgaven toelaatbaar zullen worden geacht. Be genormeerde doeluitkeringen, welke van rijkswege worden verstrekt, kunnen uiteindelijk leiden tot een verkapt en informeel buitenwettelijk toezicht van de centrale overheid op de gemeentefinanciën. Be hoogte van verschillende genormeerde doeluitkeringen behoort zo danig te zijn, dat deze een volledige dekking opleveren voor de gemiddelde kosten-over het gehele land gerekend-van de sec.tor,waarvoor ze in hot leven worden geroepen. Het is wel mogelijk, dat de ene gemeente er aan tekort komt en een andere gemeente er aan overhoudt. Bit kan oen kwestie zijn van plaatselijke afwijkingen ten opzichte van de gemiddelde omstandigheden, dan wel van het autonome beleid, dat voor een bepaalde sector in een gemeente wordt gevoerd. In het algemeen levert het nogal problemen op om te komen tot genor meerde doeluitkeringen, welke op landelijke basis volledig dekking geven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1974 | | pagina 74