- 29 - Een zucht van verlichting als die rotdingen kapot zijn, wat gelukkig geregeld voorkomt, die dat dan staan te demon streren door onophoudelijk met het middelste (oranje) licht te knipperen* Ik ver baasde mij aanvankelijk zeer dat het verkeer, ook op spits uren, niet onmiddellijk in de knoop liep maar dat er daar entegen veel minder files wachtenden waren dan op tij den dat de lichten het ver keer wel "regelden"* Nu voel ik ook wel aan dat het voor de verkeers-techno- craten heel interessant is om een elektronische ver keerslichteninstallatie van een paar ton te ontwerpen en te beheren. Maar het gaat m.i., toch wel vrat te ver om daar zoveel geld jaarlijks te genaan te smijten, als we voor de vlottere verkeersafwikke ling beter met een simpel knipperlichtje kunnen vol staan, zoals de praktijk - en niet de deskundigen vanachter de computer-ons leert* Natuur lijk geldt dit niet voor alle verkeerslichteninstallaties in Leeuwarden maar de instal laties in en romdom de bin nenstad kunnen wat het boven staande betreft best eens kri tisch door ons bekeken worden en wellicht worden vervangen door een knipperlichtje. Mocht het college nog niet he lemaal rijp zijn voor het hierboven voorgestelde, dan is het wellicht te overwegen de daarvoor in aanmerking komende installaties veel va ker en langduriger op knip peren te zetten. Om op deze kruispunten ook onder geschikt verkeer zonder overmati ge wachttijden te. kunnen laten afrijden is een verkeerslichten installatie de meest voor de hand liggende oplossing* Nadrukkelijk moet worden gesteld, dat een ver keerslichteninstallatie de capa citeit van een kruispunt met meer dan 50% kan verhogen. De oudere installaties in en om de binnen stad kunnen niet meer volledig voldoen aan de eisen van het te genwoordige verkeer. Tallen de lichten gedurende langere tijd uit, waardoor de installatie auto matisch op knipperen overgaat, dan blijft de weggebruiker aanvanke lijk gedurende een zekere tijd alert* Op langere termijn is het effekt van een knipperlicht echter on voldoende. Wij zijn evenwel bereid daarmee een aantal proeven te nemen. 115. Is uw college bereid, in na volging van de gemeenten.. Arn hem en Assen, verkeerslichten- installaties bij oversteek plaatsen van voetgangers, te voorzien van een zoemer, zo dat slechtzienden en blinde voetgangers weten, dat bij een zoemtoon het licht groen en de oversteek veilig is? 115= Wij zullen nagaan hoe de ervarin gen met dergelijke installaties in Assen en Arnhem zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 306