- 29 -
Een zucht van verlichting als
die rotdingen kapot zijn, wat
gelukkig geregeld voorkomt,
die dat dan staan te demon
streren door onophoudelijk
met het middelste (oranje)
licht te knipperen* Ik ver
baasde mij aanvankelijk zeer
dat het verkeer, ook op spits
uren, niet onmiddellijk in de
knoop liep maar dat er daar
entegen veel minder files
wachtenden waren dan op tij
den dat de lichten het ver
keer wel "regelden"*
Nu voel ik ook wel aan dat
het voor de verkeers-techno-
craten heel interessant is
om een elektronische ver
keerslichteninstallatie van
een paar ton te ontwerpen en
te beheren. Maar het gaat
m.i., toch wel vrat te ver om
daar zoveel geld jaarlijks te
genaan te smijten, als we voor
de vlottere verkeersafwikke
ling beter met een simpel
knipperlichtje kunnen vol
staan, zoals de praktijk - en
niet de deskundigen vanachter
de computer-ons leert* Natuur
lijk geldt dit niet voor alle
verkeerslichteninstallaties
in Leeuwarden maar de instal
laties in en romdom de bin
nenstad kunnen wat het boven
staande betreft best eens kri
tisch door ons bekeken worden
en wellicht worden vervangen
door een knipperlichtje.
Mocht het college nog niet he
lemaal rijp zijn voor het
hierboven voorgestelde, dan
is het wellicht te overwegen
de daarvoor in aanmerking
komende installaties veel va
ker en langduriger op knip
peren te zetten.
Om op deze kruispunten ook onder
geschikt verkeer zonder overmati
ge wachttijden te. kunnen laten
afrijden is een verkeerslichten
installatie de meest voor de hand
liggende oplossing* Nadrukkelijk
moet worden gesteld, dat een ver
keerslichteninstallatie de capa
citeit van een kruispunt met meer
dan 50% kan verhogen. De oudere
installaties in en om de binnen
stad kunnen niet meer volledig
voldoen aan de eisen van het te
genwoordige verkeer. Tallen de
lichten gedurende langere tijd
uit, waardoor de installatie auto
matisch op knipperen overgaat, dan
blijft de weggebruiker aanvanke
lijk gedurende een zekere tijd
alert*
Op langere termijn is het effekt
van een knipperlicht echter on
voldoende.
Wij zijn evenwel bereid daarmee
een aantal proeven te nemen.
115. Is uw college bereid, in na
volging van de gemeenten.. Arn
hem en Assen, verkeerslichten-
installaties bij oversteek
plaatsen van voetgangers, te
voorzien van een zoemer, zo
dat slechtzienden en blinde
voetgangers weten, dat bij
een zoemtoon het licht groen
en de oversteek veilig is?
115= Wij zullen nagaan hoe de ervarin
gen met dergelijke installaties
in Assen en Arnhem zijn.