- 34 - 125. 127, 128. Kunt u aangeven in welke vast gestelde plannen van deze u- nieke mogelijkheid gebruik gemaakt kan worden? Wanneer denkt het college te konen met een voorstel de par keerplaatsen van het Waagplein te verwijderen? 126. In Hennaarderadeel geklaagd over "hoge parkeertarieven" in Leeuwarden. Zou het niet verstandig zijn met zulke klachten rekening te houden en dus de tarieven niet ver der te verhogen? Als men zo dolgraag fietsrou tes wil creëren naar de bin nenstad vanuit alle windstre ken naar het centrum is het dan niet zaak ook gelegenheid te maken deze fietsen te stal len of mogen de ondernemers fietsrekken - gelijk Y D - voor hun gevels plaatsen? Is het u bekend dat het rij wielstallen op de Virdumer- dijk - i.v.m. de daar geves tigde bioscoop - een enorm probleem geeft, dat haast schreeuwt om een oplossing? 129. Overweegt u instelling van autovrije speelstraten? 130. Op welke termijn is het moge lijk dat de Yegelinwijk-stra- ten worden veranderd in wan del- en speelstraten? Het stratenpatroon van deze wijk is duidelijk niet in staat het gemotoriseerde verkeer te verwerken zonder voortdu rend gevaar voor aldaar spe lende kinderen. Kan er tenminste op korte ter mijn worden besloten zg. ver keersdrempels aan te leggen ter beteugeling van dit ge- vaan?? Wij zullen eventuele vast te stel len plannen tot bouw van garages ter subsidiëring bij de Minister van Economische Zaken voordragen. 125.. Dit zal waarschijnlijk het geval zijn bij de afsluiting van het oostelijk gedeelte van de Nieuwe- stad zuidzijde. 126. Het beleidsplan voorziet in ver hoging van de bestaande parkeer tarieven, waartoe de raad in au gustus j.i. reeds besloot. Op de verhoging is de Koninklijke goedkeuring inmiddels ontvangen. Het is niet uitgesloten dat de Minister van Yerkeer en Water staat bij de subsidiëring van het openbaar vervoer de eis zal stel len, dat de parkeertarieven ver der worden verhoogd. 127. Het is niet toegestaan zonder vergunning fietsrekken op de open bare weg te plaatsen. Wij streven ernaar de stallingsgelegenheid voor fietsen in de binnenstad te vergroten. 128. Dit probleem is ons bekend. Wij zijn met de betreffende winke liersvereniging in contactgetre den. 129/130. Bij de voorbereiding van stadsvernieuwingsplannen wordt aan deze problematiek aandacht besteed. Ook eventuele voorstellen van de Raad voor Jeugdaangelegenheden, van welke Raad ons bekend is dat zij zich met deze problematiek bezig houdt, zullen de.arbij in ogenschouw worden genomen. Overigens merken wij op dat ver keersdrempels weliswaar afremmend werken voor het autoverkeer, doch gevaarlijk zijn voor andere ver keersdeelnemers

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 311