-37-
Par. 4. Beleidssector Onderwijs.
A. Algemeen.
138, Heeft de temporisatie van de
uitvoering van het beleid in
de sfeer van de collectieve
voorzieningen van het kabinet
Den Uyl gevolgen voor de
realisatie van de onderwijs-
beleidsvoornemens van de
gemeente Leeuwarden?
139» Zijn de contourennota en de
structuurnota primair en
secondair onderwijs voor het
college aanleiding beleids
wijzigingen toe te passen dan
wel met prioriteit beleids
voornemens uit te voeren?
110. U streeft ernaar nog dit jaar
een projectgroep in te stellen
voor de verbetering van de
relatie tussen het onderwijs
en "de omgeving" daarvan.
Dat was u blijkens het ant
woord op vraag 232 in het
vorige verslag van de Commis
sie van Eapportering ook al
van plan. I/elke vorderingen
zijn er op dit punt te
melden?
138» De in de ontwerp-begroting 1976
van het Ministerie van Onderwijs
en Wetenschappen aangebrachte
beperkingen van de oorspronkelijk
voorgestelde uitgaven zullen niet
van invloed zijn op het voorgenomen
onderwijsbeleid van de gemeente
Leeuwarden. De bezuinigingen
worden voor het grootste deel
gevonden bij het wetenschappelijk
onderwijs en het is de bedoeling
de gemiddelde groepsgrootte bij
een aantal vormen van het hoger-
en middelbaar beroepsonderwijs
te vergroten.
139» De contourennota is een discussie
nota. De structuurnota primair
en secondair onderwijs moet nog
in wettelijke maatregelen worden
uitgewerkt. In verband hiermee
behoeven in ons beleid geen
wijzigingen te worden aangebracht.
140. Het instellen van enkele nieuw
te vormen werk- en projectgroepen
is vertraagd als gevolg van de
tijdrovende werkzaamheden be
treffende de beleidsplannen.
Wij besloten de Schooladviesdienst,
het Centraal Orgaan Leeuwarden
(C.O.L.), de Stichting Maat
schappelijke Dienstverlening
Leeuwarden en de Stichting
Sociaal Kultureel Werk voor de
Jeugd te verzoeken elk met één
vertegenwoordiger zitting te nemen
in de projectgroep. De groep gaat
zich bezig houden met de vraag
in hoeverre en op welke wijze
een verbetering aangebracht kan
worden in de relatie tussen
school, gezin, schoolbegeleidings
diensten en instellingen in de
buurt, zoals wijkopbouw en
maatschappelijk werk, teneinde
de structurele achterstanden weg
te werken en de deelname aan het
onderwijs te verbeteren van leer
lingen in achterstandssituaties.
In deze projectgroep worden tevens
een beleidsmedewerker van de
afdeling Onderwijs, alsmede één
van de afdeling Sociale Zaken en
Welzijnsaangelegenheden opgenomen.