-37- Par. 4. Beleidssector Onderwijs. A. Algemeen. 138, Heeft de temporisatie van de uitvoering van het beleid in de sfeer van de collectieve voorzieningen van het kabinet Den Uyl gevolgen voor de realisatie van de onderwijs- beleidsvoornemens van de gemeente Leeuwarden? 139» Zijn de contourennota en de structuurnota primair en secondair onderwijs voor het college aanleiding beleids wijzigingen toe te passen dan wel met prioriteit beleids voornemens uit te voeren? 110. U streeft ernaar nog dit jaar een projectgroep in te stellen voor de verbetering van de relatie tussen het onderwijs en "de omgeving" daarvan. Dat was u blijkens het ant woord op vraag 232 in het vorige verslag van de Commis sie van Eapportering ook al van plan. I/elke vorderingen zijn er op dit punt te melden? 138» De in de ontwerp-begroting 1976 van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen aangebrachte beperkingen van de oorspronkelijk voorgestelde uitgaven zullen niet van invloed zijn op het voorgenomen onderwijsbeleid van de gemeente Leeuwarden. De bezuinigingen worden voor het grootste deel gevonden bij het wetenschappelijk onderwijs en het is de bedoeling de gemiddelde groepsgrootte bij een aantal vormen van het hoger- en middelbaar beroepsonderwijs te vergroten. 139» De contourennota is een discussie nota. De structuurnota primair en secondair onderwijs moet nog in wettelijke maatregelen worden uitgewerkt. In verband hiermee behoeven in ons beleid geen wijzigingen te worden aangebracht. 140. Het instellen van enkele nieuw te vormen werk- en projectgroepen is vertraagd als gevolg van de tijdrovende werkzaamheden be treffende de beleidsplannen. Wij besloten de Schooladviesdienst, het Centraal Orgaan Leeuwarden (C.O.L.), de Stichting Maat schappelijke Dienstverlening Leeuwarden en de Stichting Sociaal Kultureel Werk voor de Jeugd te verzoeken elk met één vertegenwoordiger zitting te nemen in de projectgroep. De groep gaat zich bezig houden met de vraag in hoeverre en op welke wijze een verbetering aangebracht kan worden in de relatie tussen school, gezin, schoolbegeleidings diensten en instellingen in de buurt, zoals wijkopbouw en maatschappelijk werk, teneinde de structurele achterstanden weg te werken en de deelname aan het onderwijs te verbeteren van leer lingen in achterstandssituaties. In deze projectgroep worden tevens een beleidsmedewerker van de afdeling Onderwijs, alsmede één van de afdeling Sociale Zaken en Welzijnsaangelegenheden opgenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 314