-42- 149» Is ^-e"t college bekend met liet initiatief van de "Stifting Frije Skoallen PryslS.11" om in Leeuwarden op basis van de pedagogiek van Rudolf Steiner een vrije (basis) school op te richten. Is het college bereid daad werkelijk medewerking te verlenen aan de realisatie van deze plannen? 150. Wat is het standpunt van uw college t.a.v. de komende verplichting om enderwijs in het Pries te geven? 151. In welke mate denkt u t.z.t. ontheffingen van deze verplichting te verlenen? 152. Op pag. 55 stelt u dat aller eerst de huidige omvang van de klassen een belemmering is voor het doorvoeren van de vernieuwing van het onderwijs. De vakliteratuur neemt echter hoe langer hoe meer afstand van dit argu ment en stelt het slagen van de gewenste vernieuwing meer en meer afhankelijk van de instelling en opleiding van de leerkrachten. Wat is uw visie? 153. Is het college bereid er op toe te zien dat het vak vaardigheid wordt gegeven in die zin dat daarbij niet het geijkte rolpatroon van man en vrouw aan de kinderen wordt opgedrongen? 149. Uit recente perspubjikaties hebben wij hiervan kennis genomen. Een verzoek om medewerking heeft ons college nog niet bereikt. Wanneer een verzoek om mede werking v.an de stichting van een dergelijke school bij ons binnen komt, zal dit door ons worden getoetst aan de wettelijke be palingen die voor elke bijzondere school gelden. Indien hieraan wordt voldaan dient medewerking te worden verleend. 150/151. Hoewel het wetsvoorstel is aan vaard zal het pas tegen 1980 in werking treden. Zolang dit niet is gebeurd en ook de vereiste algemene maatregel van bestuur, waarin de nadere regeling wordt opgenomen, er nog niet is, achten wij het voorbarig nu reeds een standpunt in te nemen. 152. De wijze waarop de steller van de vraag pagina 55 citeert geeft blijk van een andere interpre tatie van de tekst dan uit het verband der zinnen volgt. Het met elkaar in verband brengen van een beleidsvisie op de groeps grootte en de gewenste onderwijs vernieuwing heeft betrekking op het scheppen van gunstige voorwaarden voor het realiseren van onderwijsvernieuwingen. Het u zijn wij van mening dat ver nieuwing meer afhankelijk is van instelling en opleiding van de betrokken leerkrachten dan van de aantallen leerlingen. 153. he invoering van het vak vaar digheid - ter vervanging van de vakken handenarbeid en tekenen - heeft juist de emancipatie bevorderd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 319