-43-
154° H°e verloopt het experiment
met het onderwijs aan
Surinaamse kinderen?
154°
155° Bestaat er in Leeuwarden
enigerlei vorm van samen
werking tussen het buiten
gewoon lager onderwijs en
het lager technisch
onderwijs?
Kunt u de raad daarover
inlichten?
155°
156. Ziet het college de wenselijk
heid tot aanstelling van een
schoolbioloog?
156.
Aan de Plataanschool I wordt een
"sluisklas"-project ontwikkeld
en uitgevoerd voor de Surinaamse
kinderen die ondergebracht zijn
in het Regionaal Opvangcentrum
aan de Bleeklaan. Met behulp van
dit project, waaraan ook de
Schooladviesdienst meewerkt, wordt
getracht de overgang vanuit de
schoolsituatie in Suriname na.ar
de meer definitieve schoolsituatie
ergens in ilederland te begeleiden
en te bevorderen. Dit project is
zowel gericht op de (school)
maatschappelijke integratie van
de kinderen als op de aanpassing,
in de gevallen waar d.it nodig is,
van kennis. Yooral ten aanzien
van de integratie van de Surinaamse
kinderen in de schoolgemeenschap
kan gesteld worden dat deze
gunstig verloopt. Over het
onderwijsproject in het landelijk
opvangcentrum Prins Prederik kan
nog niets concreets worden
medegedeeld, mede als gevolg van
het feit dat de ontwikkeling en
uitvoering ervan bemoeilijkt
worden door de vele mutaties.
Op 10 oktober j.l. heeft hierover
een bespreking plaats gehad tussen
enkele besturen van het lager
beroepsonderwijs, de inspecties
van het buitengewoon lager
onderwijs en het beroepsonderwijs,
het hoofd van de Arendstuinschool
en de wethouder van Onderwijs.
Of naar aanleiding hiervan tot een
bepaalde vorm van symbiose wordt
besloten moet worden afgewacht.
Hoewel een dergelijke aanstelling
nuttig kan zijn menen wij dat
aan andere zaken op onderwijs
gebied een hogere prioriteit
moet worden gegeven.
BGebouwen en overige materiële voorzieningen.
157. Verdient het aanbeveling om
bij renovatie en herstel van
de binnenstad te denken aan
vervangend.e scholenbouw?
157° Uit het oogpunt van herstel van
de leefbaarheid van de binnenstad
zal bij renovatieplannen mede
rekening worden gehouden met de
vervanging van de verouderde
schoolgebouwen.
Wij onderzoeken do mogelijkheden
van vervangende nieuwbouw voor
de bestaande openbare kleuter
en lagere scholen in de
binnenstad.