- 83 - Zijn bij de besprekingen over de herverdeling van subsidie- lasten tussen rijky provincie en gemeente de plannen die het Priesch Natuurhistorisch Museum heeft over taakuit breiding en die zullen leiden tot het aantrekken van een tweede kracht onderwerpen van gesprek geweest? 284. Volgens het beleidsplan en de begroting 1976 zou het Pries Natuurhistorisch Museum in 1976 en volgende jaren niet meer dan 80000,per jaar ontvangen, zijnde uitsluitend de huisvestingskosten. Ik kan niet aannemen dat dit inder daad de bedoeling is, vooral ook naar aanleiding van uw op merking dat er met de provin cie nog verder overleg zal plaatsvinden. Iloe is de stand van zaken mo menteel? In v/elke richting gaan uw ge dachten om tot een goede sub sidieregeling te komen? Bij informatie is mij geble ken dat het rijk al toezeg gingen heeft gedaan. Be rea lisatie van deze toezeggingen hangen echter af van hetgeen provincie en gemeente gaan doen. 285. Bent u bereid de suggestie in de nota Kunstbeleid te vol gen om 25% bij te dragen in de salariskosten van conciërge? 286. Waarin bestaat de relatie tus sen de subsidiëring van het Priesch Natuurhistorisch Mu seum en de subsidieverstrek king aan het P.L.M.B., waar over verder overleg met de provincie plaatsvindt? Het rijk heeft zich inmiddels be reid verklaard om 1/5 deel van de exploitatielasten van het Priesch Natuurhistorisch Museum te dragen. Naar aanleiding hiervan hebben ge deputeerde staten ons voorgesteld dat rijk, provincie en gemeente ieder 13 deel van de exploitatie kosten van dit museum voor hun re kening zouden nemen. Hiertegeno ver stelt de provincie voor om zelf, samen met het rijk het Prysk Letterkundich Museum en Bo- kumintaesjesintrum voor 100% te subsidiëren. Aan dit museum draagt het rijk 60% van de exploitatierekorten bij in het kader van steun aan de Priese taalpolitiek. Hiermee komt de vergoeding van de huisvestings kosten van het Prysk Letterkundich Museum en Bokumintaesjesintrum door de gemeente Leeuwarden te ver vallen. Wij menen dat deze regeling alles zins aanvaardbaar is en zeker de mogelijkheden binnen het Pries Natuurhistorisch Museum verruimt. Op deze wijze wordt o.i. op vol doende wijze tegemoetgekomen aan de voorstellen in de nota Kunst beleid van de Culturele Raad. Wij menen voorts dat vergoeding van 1/3 deel in de exploitatie van het Pries Natuurhistorisch Museum een juiste weergave is van het belang dat de gemeente Leeuwarden bij dit Museum heeft. Het Prysk Letterkundich Museum en Bokumin taesj esintrum beschouwen wij als een zaak van provinciaal c.q. rijksbelang. Een en ander houdt in dat de gemeente in 1976 6.000, in totaal meer moet bijdragen dan thans het geval is bij de subsi diëring van Pries Natuurhistorisch Museum en het Prysk Letterkundich Museum en Bokumintaesjesintrum te zamen 12.000,meer voor het Pries Natuurhistorisch Museum, ter wijl de 6000,voor het Prysk Letterkundich Museum en Bokumin taesj esintrum vervalt). Wij stel len u voor, om een gunstige ont plooiing van het Pries Natuurhisto risch Museum mogelijk te maken, met het voorstel van gedeputeerde staten accoord te gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 360