Beide moeten zodanig zijn dat zowel de bestaande woningen als de eventueel
te bouwen nieuwe woningen hieraan kunnen voldoen»
Het vorenstaande geldt niet voor de gemeentepanden Dorp 86 t/m 91, 94,
95? 96 en 98» Deze panden zijn zodanig slecht, de herstelkosten zodanig
hoog en het te verwachten wooncomfort na verbetering van zodanig minimaal
niveau dat ons inziens tot afbraak moet worden overgegaan»
Ophaalbrug over de Wirdumervaart.
De contactgroep en de bewoners hechten veel waarde aan het behoud van
deze brug, De Projectgroep heeft hier blijkens het commentaar op de hoor
zitting ook geen moeite mee» Zij meent evenwel louter om financiële redenen
te moeten adviseren tot vervanging van de oude ophaalbrug door een eenvou
dige voetbrug»
V/ij zijn met de bewoners van mening, dat, met het oog op het karakter
van het dorp, de voorkeur moet worden gegeven aan de handhaving van de op
haalbrug» V/ij stellen U dan ook voor in principe te besluiten tot handhaving
van de ophaalbrug» Met het oog op de geraamde hoge herstelkosten achten wij
het echter pas verantwoord hierover een definitieve beslissing te nemen nada
een onderzoek is ingesteld en een rapport met een nauwkeurige kostenbegro-
ting is uitgebracht»
Terrein_yoor kermisexploitanten.
Opgemerkt zij dat U op 12 mei j.l. onder afwijzing van door de bewoners
en andere belanghebbenden ingediende bezx^aren besloten heeft, het ond.erh.a-
vige terrein ter beschikking te stellen als staanplaats voor xmgens van
kermisexploitanten en een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor
het maken van een. plan voor het inrichten van dit terrein. Het in de schet
sen hiervoor aangewezen terrein dient derhalve de daaraan gegeven bestem
ming te ontvangen. De nadere uitwerking van de vlek zal, zoals reeds is
overeengekomen, in overleg met de betrokken partijen moeten plaatsvinden.
Toegangsx^eg naar het kermisterrein.
Om de overlast van het verkeer van de wagens der kermisexploitanten
voor de dorpsbewoners zoveel mogelijk te voorkomen, achten wij het met de
projectgroep gewenst dat de in alle drie schetsen aangegeven toegangsweg
tot stand komt. Blijkens bij de dienst Stadsontwikkeling binnengekomen brier
ven heeft I-'aber B.V. hiertegen ernstige bezwaren. Genoemde brieven liggen
voor IJ ter inzage. Hij zijn van mening dat het in alle schetsen aangegeven
gebied bestemd voor bedrijven in zuidelijke richting voldoende uitbreidings
mogelijkheid geeft voor dit bedrijf» Bovendien komen de grenzen nagenoeg
overeen met hetgeen enige jaren geleden met deze B.V. bij een grondruil is
overeengekomen.
'Jij achten het door enkele leden van de raadscommissie voor de ruimte
lijke ordening naar voren gebracht idee om de toegangsweg naar het zuiden
te leggen en te doen aansluiten op een nog aan te leggen ventweg van de
Aldlansdyk om verkeerstechnische en financiële redenen ongex/enst.
Gezien het vorenstaande stellen wij U dan ook voor de in de schetsen
geplande weg te handhaven.
Oml egging Wirdumervaart
Zox-/el projectgroep als contactgroep geven de voorkeur aan het omleggen
van de v.'irdumervaart zoals in de schetsen A en C is aangegeven.
De argumenten daarvoor zijn vermeld op pagina 21 van het rapport alsmede
op de pagina's 3 en 4 van het commentaar van de projectgroep op de hoorzit
ting. Kortheidshalve verwijzen wij daarnaar.
Beide groepen zijn evenwel de mening toegedaan, dat, in geval hierdoor de
uitbreidingsplannen van de veiling gevaar lopen, de keuze dient te vallen
op schets 3.
In deze schets is de huidige loop van de Wirdumervaart gehandhaafd. Laatst
genoemde schets is als alternatieve mogelijkheid aan het rapport toegevoegd
en v/ijkt alleen op dit ene punt af van schets A.
Van de Coöperatieve Eriesche Tuinbouwveiling G.A» alhier zijn twee
briex/en binnengekomen betrekking hebbend op deze aangelegenheid» Deze brie
ven liggen bij de stukken voor U ter inzage. Uit deze brieven en een daarna
plaats gehad hebbend gesprek met de directeur der veiling is ons gebleken
dat de uitbreidingsplannen op het onmiddellijk ten westen van de Wirdumer-
vaart gelegen terrein reeds in een zeer vergevorderd stadium zijn. Deze
plannen zijn gebaseerd op de huidige loop van de Wirdumervaart.- Op basis
hiervan is voor de Ie fase reeds een E.E.G.subsidietoezegging ontvangen en
voor de 2e fase is deze aangevraagd» Deze laatste fase is in een zodanig
stadium dat hiervoor binnenkort een bouwvergunning zal worden aangevraagd.
Het bestuur van de veiling is van mening dat de gehele subsidietoezegging in
gevaar komt als de 2e fase niet kan x-rorden gerealiseerd of als deze wordt ver
traagd.» Gezien het vorenstaande stellen wij U dan ook voor de huidige loop
van de Wirdumervaart te handhaven. Dit houdt niet in dat de nog in te dienen
bowaanvraag voor de uitbreiding van de veiling zonder meer zal x^orden goed
gekeurd. Deze zal op zijn eigen merites worden bekeken» Wel kunnen wij U
nu reeds mededelen, dat, om de mogelijkheid voor het weer bevaarmaken van
de Wirdumervaart open te houden, de door de veiling te maken verbinding tussen
beide zijden van de Wirdumervaart zal moeten bestaan uit een brug met een
doorvaarthoogte van 1»95 F.Z.P» Een zelfde eis zal ook gesteld worden
aan de overige nog te maken bruggen over deze vaart.
Door enkele leden van de raadscommissie voor de ruimtelijke ordening
is gevraagd na te gaan of het mogelijk is de Wirdumervaart en de Potmarge
weer bevaarbaar te maken voor pleziervaartuigen»
Het onderzoek daartoe zal naar onze mening verricht moeten worden in het
kader van een nog in te stellen onderzoek voor een op te stellen programma
van baggerxtferkzaamheden voor een aantal daarvoor in aanmerking komende
vaarten, grachten en sloten binnen de gemeente. V/ij zullen hierop te zijner
tijd bij U terug komen.
Gemotoriseerd verkeerover de brug en door de dorusstraat
Door een lid van de raadscommissie voor de ruimtelijke ordening alsmede
door de heer J. van Wieren, Euizum-Dorp 7c, is gevraagd de mogelijkheid
open te houden dat zowel voor laatstgenoemde als zijn cliënten diens bedrijf
op voornoemd perceel bereikbaar blijft voor auto's. Daarbij zou dan o.m.
gebruik moeten worden gemaakt van de bestaande brug over de Wirdumervaart.
V/ij staan op het standpunt, dat, xtfanneer te zijner tijd de in de schetsen
aangegeven weg door het nieuwboux-zgebied over de Wirdumervaart is gereali
seerd, de smalle Dorpsstraat voor gemotoriseerd verkeer moet worden afgeslo
ten. Dit is ook steeds de wens geweest van de bewoners uit die omgeving. In
hoeverre en op welke wijze daarbij voor bestemmingsverkeer, zoals nu door
x^oornoemde heer van Wieren wordt gevraagd, ontheffing kan x-7orden verleend
zal dan nader moeten worden bekeken. Deze mogelijkheid zal eveneens in het
hiervoorgenoemde onderzoek naar de herstelkosten van de brug moeten worden
betrokken.
Villa Vaartzicht.
Hoewel van enkele zijden gepleit is voor handhaving van deze oude villa,
zijn wij van mening, dat, uit een oogpunt van ruimtelijke ordening dit woon-
gebiedje daar in de toekomst niet kan worden gehandhaafd. Het pand ligt als
een enclave midden tussen bedrijfsgebied en is moeilijk bereikbaar. Dit
houdt niet in dat het direct zal moeten verdx^ijnen. Op grond van de over
gangsbepalingen kan het nog geruime tijd blijven bestaan.
- 2 -
- 3 -