Beide moeten zodanig zijn dat zowel de bestaande woningen als de eventueel te bouwen nieuwe woningen hieraan kunnen voldoen» Het vorenstaande geldt niet voor de gemeentepanden Dorp 86 t/m 91, 94, 95? 96 en 98» Deze panden zijn zodanig slecht, de herstelkosten zodanig hoog en het te verwachten wooncomfort na verbetering van zodanig minimaal niveau dat ons inziens tot afbraak moet worden overgegaan» Ophaalbrug over de Wirdumervaart. De contactgroep en de bewoners hechten veel waarde aan het behoud van deze brug, De Projectgroep heeft hier blijkens het commentaar op de hoor zitting ook geen moeite mee» Zij meent evenwel louter om financiële redenen te moeten adviseren tot vervanging van de oude ophaalbrug door een eenvou dige voetbrug» V/ij zijn met de bewoners van mening, dat, met het oog op het karakter van het dorp, de voorkeur moet worden gegeven aan de handhaving van de op haalbrug» V/ij stellen U dan ook voor in principe te besluiten tot handhaving van de ophaalbrug» Met het oog op de geraamde hoge herstelkosten achten wij het echter pas verantwoord hierover een definitieve beslissing te nemen nada een onderzoek is ingesteld en een rapport met een nauwkeurige kostenbegro- ting is uitgebracht» Terrein_yoor kermisexploitanten. Opgemerkt zij dat U op 12 mei j.l. onder afwijzing van door de bewoners en andere belanghebbenden ingediende bezx^aren besloten heeft, het ond.erh.a- vige terrein ter beschikking te stellen als staanplaats voor xmgens van kermisexploitanten en een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor het maken van een. plan voor het inrichten van dit terrein. Het in de schet sen hiervoor aangewezen terrein dient derhalve de daaraan gegeven bestem ming te ontvangen. De nadere uitwerking van de vlek zal, zoals reeds is overeengekomen, in overleg met de betrokken partijen moeten plaatsvinden. Toegangsx^eg naar het kermisterrein. Om de overlast van het verkeer van de wagens der kermisexploitanten voor de dorpsbewoners zoveel mogelijk te voorkomen, achten wij het met de projectgroep gewenst dat de in alle drie schetsen aangegeven toegangsweg tot stand komt. Blijkens bij de dienst Stadsontwikkeling binnengekomen brier ven heeft I-'aber B.V. hiertegen ernstige bezwaren. Genoemde brieven liggen voor IJ ter inzage. Hij zijn van mening dat het in alle schetsen aangegeven gebied bestemd voor bedrijven in zuidelijke richting voldoende uitbreidings mogelijkheid geeft voor dit bedrijf» Bovendien komen de grenzen nagenoeg overeen met hetgeen enige jaren geleden met deze B.V. bij een grondruil is overeengekomen. 'Jij achten het door enkele leden van de raadscommissie voor de ruimte lijke ordening naar voren gebracht idee om de toegangsweg naar het zuiden te leggen en te doen aansluiten op een nog aan te leggen ventweg van de Aldlansdyk om verkeerstechnische en financiële redenen ongex/enst. Gezien het vorenstaande stellen wij U dan ook voor de in de schetsen geplande weg te handhaven. Oml egging Wirdumervaart Zox-/el projectgroep als contactgroep geven de voorkeur aan het omleggen van de v.'irdumervaart zoals in de schetsen A en C is aangegeven. De argumenten daarvoor zijn vermeld op pagina 21 van het rapport alsmede op de pagina's 3 en 4 van het commentaar van de projectgroep op de hoorzit ting. Kortheidshalve verwijzen wij daarnaar. Beide groepen zijn evenwel de mening toegedaan, dat, in geval hierdoor de uitbreidingsplannen van de veiling gevaar lopen, de keuze dient te vallen op schets 3. In deze schets is de huidige loop van de Wirdumervaart gehandhaafd. Laatst genoemde schets is als alternatieve mogelijkheid aan het rapport toegevoegd en v/ijkt alleen op dit ene punt af van schets A. Van de Coöperatieve Eriesche Tuinbouwveiling G.A» alhier zijn twee briex/en binnengekomen betrekking hebbend op deze aangelegenheid» Deze brie ven liggen bij de stukken voor U ter inzage. Uit deze brieven en een daarna plaats gehad hebbend gesprek met de directeur der veiling is ons gebleken dat de uitbreidingsplannen op het onmiddellijk ten westen van de Wirdumer- vaart gelegen terrein reeds in een zeer vergevorderd stadium zijn. Deze plannen zijn gebaseerd op de huidige loop van de Wirdumervaart.- Op basis hiervan is voor de Ie fase reeds een E.E.G.subsidietoezegging ontvangen en voor de 2e fase is deze aangevraagd» Deze laatste fase is in een zodanig stadium dat hiervoor binnenkort een bouwvergunning zal worden aangevraagd. Het bestuur van de veiling is van mening dat de gehele subsidietoezegging in gevaar komt als de 2e fase niet kan x-rorden gerealiseerd of als deze wordt ver traagd.» Gezien het vorenstaande stellen wij U dan ook voor de huidige loop van de Wirdumervaart te handhaven. Dit houdt niet in dat de nog in te dienen bowaanvraag voor de uitbreiding van de veiling zonder meer zal x^orden goed gekeurd. Deze zal op zijn eigen merites worden bekeken» Wel kunnen wij U nu reeds mededelen, dat, om de mogelijkheid voor het weer bevaarmaken van de Wirdumervaart open te houden, de door de veiling te maken verbinding tussen beide zijden van de Wirdumervaart zal moeten bestaan uit een brug met een doorvaarthoogte van 1»95 F.Z.P» Een zelfde eis zal ook gesteld worden aan de overige nog te maken bruggen over deze vaart. Door enkele leden van de raadscommissie voor de ruimtelijke ordening is gevraagd na te gaan of het mogelijk is de Wirdumervaart en de Potmarge weer bevaarbaar te maken voor pleziervaartuigen» Het onderzoek daartoe zal naar onze mening verricht moeten worden in het kader van een nog in te stellen onderzoek voor een op te stellen programma van baggerxtferkzaamheden voor een aantal daarvoor in aanmerking komende vaarten, grachten en sloten binnen de gemeente. V/ij zullen hierop te zijner tijd bij U terug komen. Gemotoriseerd verkeerover de brug en door de dorusstraat Door een lid van de raadscommissie voor de ruimtelijke ordening alsmede door de heer J. van Wieren, Euizum-Dorp 7c, is gevraagd de mogelijkheid open te houden dat zowel voor laatstgenoemde als zijn cliënten diens bedrijf op voornoemd perceel bereikbaar blijft voor auto's. Daarbij zou dan o.m. gebruik moeten worden gemaakt van de bestaande brug over de Wirdumervaart. V/ij staan op het standpunt, dat, xtfanneer te zijner tijd de in de schetsen aangegeven weg door het nieuwboux-zgebied over de Wirdumervaart is gereali seerd, de smalle Dorpsstraat voor gemotoriseerd verkeer moet worden afgeslo ten. Dit is ook steeds de wens geweest van de bewoners uit die omgeving. In hoeverre en op welke wijze daarbij voor bestemmingsverkeer, zoals nu door x^oornoemde heer van Wieren wordt gevraagd, ontheffing kan x-7orden verleend zal dan nader moeten worden bekeken. Deze mogelijkheid zal eveneens in het hiervoorgenoemde onderzoek naar de herstelkosten van de brug moeten worden betrokken. Villa Vaartzicht. Hoewel van enkele zijden gepleit is voor handhaving van deze oude villa, zijn wij van mening, dat, uit een oogpunt van ruimtelijke ordening dit woon- gebiedje daar in de toekomst niet kan worden gehandhaafd. Het pand ligt als een enclave midden tussen bedrijfsgebied en is moeilijk bereikbaar. Dit houdt niet in dat het direct zal moeten verdx^ijnen. Op grond van de over gangsbepalingen kan het nog geruime tijd blijven bestaan. - 2 - - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 415