- 4 -
Overige punten»
Gezien de uitlatingen welke van de zijde van de Rijksdienst voor de
Monumentenzorg zijn gedaan m.kt. de mogelijkheid om te komen tot de aan
wijzing van het gebied Huizum-Dorp tot beschermd dorpsgezicht, zijn wij
van mening dat een dergelijk verzoek aan de Minister van C.R.H. geen re
sultaat zal hebben,,
De vraag vanuit de raadscommissie voor de ruimtelijke ordening om de
naam Huizum in ere te herstellen zullen wij in handen stellen van de com
missie voor de Straatnaamgeving, met het verzoek ons hierover te adviseren.
De brug over de Potmarge in het verlengde van de Jansoniusstraat is
indicatief in de structuurschetsen aangegeven. Over de noodzaak tot aanleg
van een dergelijke brug behoeft op dit moment geen uitspraak te worden ge
daan O
Financiële aspecten.
Vergelijking van beide exploitatieopzetten.
De exploitatieopzet van het plan van de projectgroep geeft een tekort
te zien van 1.546,000,Dat van de contactgroep vertoont een tekort
van 1.972.000,Het verschil a 426.000,kan als volgt worden ver
klaard;
1e. hogere onrendabele investering in te rehabili
teren gemeentepanden omdat de contactgroep meer
onrendabele panden wenst te rehabiliteren dan
de projectgroep 258.000,
2e. de contactgroep wenst de ophaalbrug te herstel
len, de projectgroep geeft de voorkeur aan een
nieuw hooghout - 125,000,
5e, verschil in opbrengsten en tekorten van af te
breken panden en te verkopen percelen grond,
als gevolg van verschil in aantallen te reha
biliteren en af te breken panden - 45.000,
TOTAAL 426.000,
Stadsvernieuwingsgebied.
Zowel projectgroep als contactgroep hebben in hun exploitatieopzet
een splitsing gemaakt tussen het rehabilitatiegebied (A) en het nieuwbouw-
gebied (B). Wij achten het gewenst deze beide gebieden als een stadsver
nieuwingsgebied te beschouwen en dit bij de Minister aan te melden als
rehabilitatiegebied. Yoor dit gebied is dan ook een aangepaste kostenop
zet als bijlage aan de raadsbrief toegevoegd.
Wij merken voorts op dat er voorhands van dient te worden uitgegaan
dat voor de rehabilitatie van (gemeente) panden een sluitende exploitatie
wordt verkregen. Mocht dit niet het geval zijn dan zal in het algemeen niet
tot rehabilitatie kunnen worden overgegaan.
In de gewijzigde kostenopzet voor dit gebied is in tegenstelling tot die
van project- en contactgroep aan de kostenzijde voor de onrendabele investe-
ring in te rehabiliteren gemeentepanden dan ook geen bedrag opgenomen.
Er is verder van uitgegaan dat de brug over de Wirdumervaart wordt
gehandhaafd. Daar over de kosten hiervan nog weinig valt te zeggen is hier
voor voorlopig hetzelfde bedrag opgenomen als voor een eventueel nieuw
hooghout is gerekend. Mocht straks blijken dat de kosten hoger worden dan
zal het meerdere bedrag het tekort dienovereenkomstig doen toenemen.
Tenslotte is als gevolg van het handhaven van de bestaande loop van de
Wirdumervaart een besparing verkregen van 100.000,Inclusief het ren
teverlies wordt dit 112.000,
5 -
ekening houdend met het vorenstaande wordt voor het stadsvernieuwingsgebied
et tekort ten opzichte van de plannen van project- en contactgroep dan
'espectiëvelijk verminderd met 290.500?en f 540» 500,
f Om tot een sluitende exploitatie te geraken zou het nadelige verschil
Leren kosten en opbrengsten h 1581 500 zoals dat in do kostenopzet
jn de bijlage is aangegeven, moeten worden gedekt uit de opbrengst van de
bonden van de 71 te bouwen woningwetwoningen.
|e kavelprijs komt in dat geval op bijna f 20.000,--. Het is duidelijk dat
it niet mogelijk is. Er is hier dan ook sprake van excessieve grondloosten.
Teneinde deze sociale woningbouw mogelijk te maken zullen wij te zijner
:ijd bij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een verzoek
[dienen om een zg. locatiesubsidie als bijdrage in de excessieve grondkosten.
ebied rondom de begraafplaats.
Dit gebied bevat een belangrijke hoeveelheid openbaar groen dat beschouwd
kii worden als een bovenwijkse voorziening.
Wij zullen dan ook laten nagaan in hoeverre een deel van het op dit
jeoied rustende tekort f 587.000,kan worden gedragen door de omringende
ebieden welke met de aanleg van de daar aanwezige voorzieningen zijn gebaat.
Voorts zal een deel van het tekort moeten worden gebracht ten laste
an de Reserve Openbare Werken.
Tenslotte zullen wij trachten in het kader van de aanvullende werkgelegen-
jeid. werken in dit gebied te doen uitvoeren welke daarvoor mogelijk in aan-
■rking komen. Hierbij kan worden gedacht aan de aanleg van de brug en bruggetjes
ver de Wirdumervaart en de aanleg van fiets- en voetpaden.
aaenvatting en verdere procedure.
Uit het vorenstaande blijkt dat wij de voorkeur geven aan het ruimtelijic
pdel waarbij de huidige loop van de Wirdumervaart blijft gehandhaafd. Dit
Idel is vastgelegd in structuurschets B.
Met betrekking tot de rehabilitatie van geneentepanden stellen wij voor
[net uitzondering van de panden Dorp 86 t/m 9194? 95? 96 en 98 - geval
roor geval na te gaan of rehabilitatie mogelijk is en zo niet nieuwbouwplannen
ie ontwikkelen op basis van voornoemde structuurschets.
Voorts stellen wij U voor een ondersoek in te stellen naar de mogelijkheden
pkosten va,n het herstel van de ophaalbrug over de Wird'unervaar 1Da,arbij
lent er in principe van te worden uitgegaan dat deze brug (inclusief de smalle
lorpsstraat) voor gemotoriseerd verkeer wordt afgesloten. Tevens zal daarbij
lorden nagegaan in hoeverre en op welke wijze voor bestemmingsverkeer ontheffing
p.": worden verleend. Om de voorgenomen rehabilitatie op gang te brengen is
pt noodzakelijk dat het deel van het gebied Huizum-Dorp begrensd door Potmarge,
pnohtsterweg, Potmarge, Wirdumervaart, hoek Borniastraat - Henri Dunantweg
p Jansoniusstraat wordt aangewezen als rehabilitatiegebied en als zodanig
'ij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening wordt aangemeld.
Ter voorbereiding van de uitvoering van het rehabilitatieplan voor het
de vorige alinea omschreven gebied zullen een aantal maatregelen moeten
prden getroffen onder meer bestaande uit;
i het - voorzover alsnog nodig - verwerven van de in het kader van de
stadsvernieuwing te amoveren panden;
k. het opstellen van plannen voor rehabilitatie en nieuwbouw van de daarvoor
in aanmerking komende gemeentepanden, alsmede voor de verbetering van de
vroonomgeving;
c> het stimuleren van plannen tot rehabilitatie of nieuwbouw van panden
j van particulieren of instanties;
het indienen van de nodige subsidieaanvragen.