- 4 - Overige punten» Gezien de uitlatingen welke van de zijde van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg zijn gedaan m.kt. de mogelijkheid om te komen tot de aan wijzing van het gebied Huizum-Dorp tot beschermd dorpsgezicht, zijn wij van mening dat een dergelijk verzoek aan de Minister van C.R.H. geen re sultaat zal hebben,, De vraag vanuit de raadscommissie voor de ruimtelijke ordening om de naam Huizum in ere te herstellen zullen wij in handen stellen van de com missie voor de Straatnaamgeving, met het verzoek ons hierover te adviseren. De brug over de Potmarge in het verlengde van de Jansoniusstraat is indicatief in de structuurschetsen aangegeven. Over de noodzaak tot aanleg van een dergelijke brug behoeft op dit moment geen uitspraak te worden ge daan O Financiële aspecten. Vergelijking van beide exploitatieopzetten. De exploitatieopzet van het plan van de projectgroep geeft een tekort te zien van 1.546,000,Dat van de contactgroep vertoont een tekort van 1.972.000,Het verschil a 426.000,kan als volgt worden ver klaard; 1e. hogere onrendabele investering in te rehabili teren gemeentepanden omdat de contactgroep meer onrendabele panden wenst te rehabiliteren dan de projectgroep 258.000, 2e. de contactgroep wenst de ophaalbrug te herstel len, de projectgroep geeft de voorkeur aan een nieuw hooghout - 125,000, 5e, verschil in opbrengsten en tekorten van af te breken panden en te verkopen percelen grond, als gevolg van verschil in aantallen te reha biliteren en af te breken panden - 45.000, TOTAAL 426.000, Stadsvernieuwingsgebied. Zowel projectgroep als contactgroep hebben in hun exploitatieopzet een splitsing gemaakt tussen het rehabilitatiegebied (A) en het nieuwbouw- gebied (B). Wij achten het gewenst deze beide gebieden als een stadsver nieuwingsgebied te beschouwen en dit bij de Minister aan te melden als rehabilitatiegebied. Yoor dit gebied is dan ook een aangepaste kostenop zet als bijlage aan de raadsbrief toegevoegd. Wij merken voorts op dat er voorhands van dient te worden uitgegaan dat voor de rehabilitatie van (gemeente) panden een sluitende exploitatie wordt verkregen. Mocht dit niet het geval zijn dan zal in het algemeen niet tot rehabilitatie kunnen worden overgegaan. In de gewijzigde kostenopzet voor dit gebied is in tegenstelling tot die van project- en contactgroep aan de kostenzijde voor de onrendabele investe- ring in te rehabiliteren gemeentepanden dan ook geen bedrag opgenomen. Er is verder van uitgegaan dat de brug over de Wirdumervaart wordt gehandhaafd. Daar over de kosten hiervan nog weinig valt te zeggen is hier voor voorlopig hetzelfde bedrag opgenomen als voor een eventueel nieuw hooghout is gerekend. Mocht straks blijken dat de kosten hoger worden dan zal het meerdere bedrag het tekort dienovereenkomstig doen toenemen. Tenslotte is als gevolg van het handhaven van de bestaande loop van de Wirdumervaart een besparing verkregen van 100.000,Inclusief het ren teverlies wordt dit 112.000, 5 - ekening houdend met het vorenstaande wordt voor het stadsvernieuwingsgebied et tekort ten opzichte van de plannen van project- en contactgroep dan 'espectiëvelijk verminderd met 290.500?en f 540» 500, f Om tot een sluitende exploitatie te geraken zou het nadelige verschil Leren kosten en opbrengsten h 1581 500 zoals dat in do kostenopzet jn de bijlage is aangegeven, moeten worden gedekt uit de opbrengst van de bonden van de 71 te bouwen woningwetwoningen. |e kavelprijs komt in dat geval op bijna f 20.000,--. Het is duidelijk dat it niet mogelijk is. Er is hier dan ook sprake van excessieve grondloosten. Teneinde deze sociale woningbouw mogelijk te maken zullen wij te zijner :ijd bij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een verzoek [dienen om een zg. locatiesubsidie als bijdrage in de excessieve grondkosten. ebied rondom de begraafplaats. Dit gebied bevat een belangrijke hoeveelheid openbaar groen dat beschouwd kii worden als een bovenwijkse voorziening. Wij zullen dan ook laten nagaan in hoeverre een deel van het op dit jeoied rustende tekort f 587.000,kan worden gedragen door de omringende ebieden welke met de aanleg van de daar aanwezige voorzieningen zijn gebaat. Voorts zal een deel van het tekort moeten worden gebracht ten laste an de Reserve Openbare Werken. Tenslotte zullen wij trachten in het kader van de aanvullende werkgelegen- jeid. werken in dit gebied te doen uitvoeren welke daarvoor mogelijk in aan- ■rking komen. Hierbij kan worden gedacht aan de aanleg van de brug en bruggetjes ver de Wirdumervaart en de aanleg van fiets- en voetpaden. aaenvatting en verdere procedure. Uit het vorenstaande blijkt dat wij de voorkeur geven aan het ruimtelijic pdel waarbij de huidige loop van de Wirdumervaart blijft gehandhaafd. Dit Idel is vastgelegd in structuurschets B. Met betrekking tot de rehabilitatie van geneentepanden stellen wij voor [net uitzondering van de panden Dorp 86 t/m 9194? 95? 96 en 98 - geval roor geval na te gaan of rehabilitatie mogelijk is en zo niet nieuwbouwplannen ie ontwikkelen op basis van voornoemde structuurschets. Voorts stellen wij U voor een ondersoek in te stellen naar de mogelijkheden pkosten va,n het herstel van de ophaalbrug over de Wird'unervaar 1Da,arbij lent er in principe van te worden uitgegaan dat deze brug (inclusief de smalle lorpsstraat) voor gemotoriseerd verkeer wordt afgesloten. Tevens zal daarbij lorden nagegaan in hoeverre en op welke wijze voor bestemmingsverkeer ontheffing p.": worden verleend. Om de voorgenomen rehabilitatie op gang te brengen is pt noodzakelijk dat het deel van het gebied Huizum-Dorp begrensd door Potmarge, pnohtsterweg, Potmarge, Wirdumervaart, hoek Borniastraat - Henri Dunantweg p Jansoniusstraat wordt aangewezen als rehabilitatiegebied en als zodanig 'ij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening wordt aangemeld. Ter voorbereiding van de uitvoering van het rehabilitatieplan voor het de vorige alinea omschreven gebied zullen een aantal maatregelen moeten prden getroffen onder meer bestaande uit; i het - voorzover alsnog nodig - verwerven van de in het kader van de stadsvernieuwing te amoveren panden; k. het opstellen van plannen voor rehabilitatie en nieuwbouw van de daarvoor in aanmerking komende gemeentepanden, alsmede voor de verbetering van de vroonomgeving; c> het stimuleren van plannen tot rehabilitatie of nieuwbouw van panden j van particulieren of instanties; het indienen van de nodige subsidieaanvragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 416