wm* >3S8SU Beschikbaarstellen van een krediet van 150.000,voor wijziging lijnennet stadsautobusdienst Bijlage no. 5?5< Leeuwarden, 6 november 1975 Aan de gemeenteraad. In Uw vergadering van 5 augustus 1974 werd het Rapport Stadsdienst Leeuwarden van het Centrum voor Vervoersplannen voor kennisgeving aangenomen. De eerste fase, waarbij de wijken Westeinde, Lekkumerend-Oost en Aldlêtn West en Oost in het routeschema zijn opgenomen, trad vervolgens op 1 juni 1975 in werking. Tevens zijn onderhandelingen geopend met hét Ministerie van Verkeer en Waterstaat ter verkrijging van subsidie voor alle werken, die verband houden met de realisering van de doelstellingen van bovengenoemd rapport Inmiddels heeft de Pram ons medegedeeld, dat in de praktijk is gebleken, dat de opzet van de eerste fase, wat betreft het tijdschema, te krap is uitgevallen. Dit komt met name tot uiting in de omstandigheid dat er voor de lijncombinatie 5/9? Lekkumerend-Prinsessenweg, te weinig rijtijd beschik baar is, waardoor er te snel wordt gereden en/of ritten komen te vervallen. Men tracht dit voorlopig op te vangen door het inzetten van een reservebus, hetgeen belangrijke extra-kosten met zich meebrengt. De Pram heeft verder een voorstel gedaan om zonder de inzet van extra- materieel dit probleem op te lossen, hetgeen in feite neerkomt op het invoeren van fase 2. Dit brengt in verband met de daarvoor noodzakelijk uit te voeren civieltechnische werken op korte termijn zoveel extra kosten met zich mee, dat wij deze oplossing niet te verwezenlijken achten. Teneinde uit de bestaande impasse te geraken heeft onlangs een be spreking met de Pram plaatsgevonden, waarbij overeenstemming is bereikt omtrent een minder kostbare oplossing, in het kader waarvan de lijnvoering in de zuidwestelijke stadswijk vereenvoudigd wordt en de bestaande route in Bilgaard voorlopig blijft gehandhaafd. Nodig is dan het wijzigen van circa 20 halteplaatsen, waarvan een aanzienlijk deel zal moeten worden voorzien van een puinfundering, teneinde stukrijden te voorkomen. Tevens dienen er dan enige bochtenverbeteringen te worden uitgevoerd. Een meer gedetailleerd overzicht van deze voorzieningen, waarvan de kosten volgens opgave van de Dienst Stadsontwikkeling globaal 150.000,zullen bedragen, ligt bij de stukken voor U ter inzage. Het exploitatieverlies als gevolg van het inzetten van een extra- reservebus dat de Pram onder de huidige omstandigheden lijdt, kan worden geschat op 2.250,per week, waarbij geen rekening is gehouden met verlies aan inkomsten door minder passagiers. Laatstgenoemd verlies wordt veroorzaakt door het feit dat de reservebus pas ingezet wordt als de lijnbus zijn route naar zuidwest Leeuwarden volgens schema niet meer kan realiseren. Er treedt dan een discontinuïteit op in het tijdschema, waardoor passagiers afzien van het reizen met de bus. Uiteraard betekent een dergelijke gang van zaken tevens een verlies aan "goodwill". Mij zijn van mening, dat de bestaande ongunstige situatie zo spoedig mogelijk dient te worden opgeheven op de wijze als hierboven is aangegeven en geven U mitsdien in overweging een besluit te nemen overeenkomstig hot hierna afgedrukte ontwerp. -17' v-,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 420