wm* >3S8SU
Beschikbaarstellen van een krediet van 150.000,voor wijziging lijnennet
stadsautobusdienst
Bijlage no. 5?5<
Leeuwarden, 6 november 1975
Aan de gemeenteraad.
In Uw vergadering van 5 augustus 1974 werd het Rapport Stadsdienst
Leeuwarden van het Centrum voor Vervoersplannen voor kennisgeving aangenomen.
De eerste fase, waarbij de wijken Westeinde, Lekkumerend-Oost en Aldlêtn West
en Oost in het routeschema zijn opgenomen, trad vervolgens op 1 juni 1975
in werking. Tevens zijn onderhandelingen geopend met hét Ministerie van
Verkeer en Waterstaat ter verkrijging van subsidie voor alle werken, die
verband houden met de realisering van de doelstellingen van bovengenoemd
rapport
Inmiddels heeft de Pram ons medegedeeld, dat in de praktijk is gebleken,
dat de opzet van de eerste fase, wat betreft het tijdschema, te krap is
uitgevallen. Dit komt met name tot uiting in de omstandigheid dat er voor
de lijncombinatie 5/9? Lekkumerend-Prinsessenweg, te weinig rijtijd beschik
baar is, waardoor er te snel wordt gereden en/of ritten komen te vervallen.
Men tracht dit voorlopig op te vangen door het inzetten van een reservebus,
hetgeen belangrijke extra-kosten met zich meebrengt.
De Pram heeft verder een voorstel gedaan om zonder de inzet van extra-
materieel dit probleem op te lossen, hetgeen in feite neerkomt op het
invoeren van fase 2. Dit brengt in verband met de daarvoor noodzakelijk
uit te voeren civieltechnische werken op korte termijn zoveel extra kosten
met zich mee, dat wij deze oplossing niet te verwezenlijken achten.
Teneinde uit de bestaande impasse te geraken heeft onlangs een be
spreking met de Pram plaatsgevonden, waarbij overeenstemming is bereikt
omtrent een minder kostbare oplossing, in het kader waarvan de lijnvoering
in de zuidwestelijke stadswijk vereenvoudigd wordt en de bestaande route in
Bilgaard voorlopig blijft gehandhaafd. Nodig is dan het wijzigen van circa
20 halteplaatsen, waarvan een aanzienlijk deel zal moeten worden voorzien
van een puinfundering, teneinde stukrijden te voorkomen. Tevens dienen er
dan enige bochtenverbeteringen te worden uitgevoerd. Een meer gedetailleerd
overzicht van deze voorzieningen, waarvan de kosten volgens opgave van de
Dienst Stadsontwikkeling globaal 150.000,zullen bedragen, ligt bij de
stukken voor U ter inzage.
Het exploitatieverlies als gevolg van het inzetten van een extra-
reservebus dat de Pram onder de huidige omstandigheden lijdt, kan worden
geschat op 2.250,per week, waarbij geen rekening is gehouden met
verlies aan inkomsten door minder passagiers. Laatstgenoemd verlies wordt
veroorzaakt door het feit dat de reservebus pas ingezet wordt als de lijnbus
zijn route naar zuidwest Leeuwarden volgens schema niet meer kan realiseren.
Er treedt dan een discontinuïteit op in het tijdschema, waardoor passagiers
afzien van het reizen met de bus. Uiteraard betekent een dergelijke gang
van zaken tevens een verlies aan "goodwill".
Mij zijn van mening, dat de bestaande ongunstige situatie zo spoedig
mogelijk dient te worden opgeheven op de wijze als hierboven is aangegeven
en geven U mitsdien in overweging een besluit te nemen overeenkomstig hot
hierna afgedrukte ontwerp.
-17' v-,