9c
O.o'oa
S!
5?;
ül
- 52 -
Par, 4. Beleidssector-Onderwijs.
Algemeen,
In het beleidsplan 1975"1978 hebben wij een opsomming gegeven van onze
doelstellingen op onderwijsgebied,
In het leader van de uitvoering van het op de realisering van deze doel
stellingen gerichte beleid willen wij het aantal in dit verband reeds
werkzame en ons van advies dienende werk- en projectgroepen uitbreiden.
Een werkgroep, waarin vertegenwoordigd zijn de Schooladviesdienst,
de Eijkspedagogische Akademie en de Gemeentelijke Opleidingsschool voor
kleuterleidsters, is reeds een aantal jaren bezig met de daadwerkelijke
ontwikkeling van de samenwerking tussen het kleuter- en lager onderwijs
en met het bestuderen van de integratio-mogelijlcheden.
v/ij streven ernaar nog in 1975 een projectgroep in te stellen, die
zich bezig gaat houden met de vraag in hoeverre en op welke wijze een
verbetering aangebracht kan worden in de relatie tussen school, gezin
c.q. ouders, schoolbegeleidingsdienst n en instellingen in de buurt,
zoals wijkopbouw en maatschappelijk werk, teneinde de strukturele
achterstanden weg te werken en de deelname aan het onderwijs te ver
beteren van leerlingen in achterstandssituaties.
Andere werkgroepen dienen zich bezig te gaan houden met de problema
tiek met betrekking tot de ouderparticipatie en met de bestudering
van de mogelijkheden op het gebied van de beheersvormen bij het open
baar onderwijs.
In 1974 is een werkgroep gevormd, samengesteld uit vertegenwoordigers
van de besturen van het openbaar en bijzonder kleuter- en lager
onderwijs, die zich bezig houdt met de beleidsvoorbereiding met
betrekking tot de toekomstige aantallen en omvang van de onderscheidene
soorten scholen van het kleuter- en lager onderwijs in de verschillende
delen van de gemeente en de daarvoor benodigde c.q. beschikbaar komende
gebouwen. In het door deze werkgroep in maart 1975 gepubliceerde
rapport (scholennota met bijbehorend onderzoekrapport) wordt het
raamwerk aangegeven, waarbinnen en de vegen, waarlangs de ontwikkeling
van een daadwerkelijk geïnteg-V~rd beleid ten aanzien van het kleuter
en lager onderwijs in Leeuwarden in het algemeen en de scholen en
gebouwensituatie in Leeuwarden meer in het bijzonder zich zal kunnen
voltrekken.