- 23 - eleidssector Onderwijs. Onderwijs en Maatschappij staan in nauwe relatie tot elkaar. Niet alleen beïnvloeden enerzijds maatschappelijke veranderingen het bestaande onderwijssysteem en haar doelstellingen, doch anderzijds beïnvloedt het onderwijs ook de vormgeving van de samenleving. Teneinde iedereen gelijke kansen te geven om aan deze vormgeving van onze samenleving deel te nemen en te beïn vloeden zal het onderwijsbeleid naast het aanleren van allerlei vaardigheden, met name gericht zijn op bevordering van de vin dingrijkheid, kritische zin, maatschappelijk bewustzijn en ver antwoordelijkheidsgevoel Teneinde deze doelstellingen te kunnen realiseren zal gestreefd worden naar een zo groot mogelijke deelname van leerlingen uit alle bevolkingsgroepen aan de bestaande en mogelijk nieuwe vormen van onderwijs. Voorts zal gestreefd worden naar ver betering van het onderwijssysteem en aanpassing daarvan aan de steeds wisselende maatschappelijke behoeften. Dit noodzaakt te komen tot de ontwikkeling van een samenhangend geheel van onderwijsvoorzieningen om zodoende abrupte overgangen binnen het huidige systeem, welke een harmonische ontwikkeling van de leerling absoluut niet bevorderen, te doen verdwijnen. Dit leidt er toe dat in de toekomst gestreefd zal worden naar inte gratie van het kleuter- en lager onderwijs tot een geïntegreerd basisonderwijs voor vier- tot twaalfjarigen. Tevens zal, meer dan voorheen, aandacht geschonken worden aan de begeleiding van kleuter- en lagere scholen in sociaal-zwakke gebieden en wijken. Voorts zal de komende tijd het accent ook komen te liggen op de voorbereiding en begeleiding van experimenten bij het geïn tegreerde voortgezette onderwijs voor alle twaalf- tot zestien- jarigen (de z.g. middenschool). Tenslotte zal ook gestreefd wor den naar bepaalde integratievormen tussen het hoger beroepsonder wijs en het wetenschappelijk onderwijs. Hoewel het voorgaande in hoofdzaak tot het taakgebied behoort van de rijksoverheid kan ook onze gemeente een bijdrage leveren aan de realisering van deze beleidsdoeleinden. Daarom zal het gemeentelijk beleid de komende jaren gericht zijn op: a. Een verdere verhoging van het onderwijsniveau door prioriteit toe te kennen aan de ontwikkeling en verbetering van het kleuter- en lager onderwijs in de vorm van integratie van deze onderwijsvormen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 25