- 23 -
eleidssector Onderwijs.
Onderwijs en Maatschappij staan in nauwe relatie tot elkaar.
Niet alleen beïnvloeden enerzijds maatschappelijke veranderingen
het bestaande onderwijssysteem en haar doelstellingen, doch
anderzijds beïnvloedt het onderwijs ook de vormgeving van de
samenleving. Teneinde iedereen gelijke kansen te geven om aan
deze vormgeving van onze samenleving deel te nemen en te beïn
vloeden zal het onderwijsbeleid naast het aanleren van allerlei
vaardigheden, met name gericht zijn op bevordering van de vin
dingrijkheid, kritische zin, maatschappelijk bewustzijn en ver
antwoordelijkheidsgevoel
Teneinde deze doelstellingen te kunnen realiseren zal gestreefd
worden naar een zo groot mogelijke deelname van leerlingen uit
alle bevolkingsgroepen aan de bestaande en mogelijk nieuwe
vormen van onderwijs. Voorts zal gestreefd worden naar ver
betering van het onderwijssysteem en aanpassing daarvan aan de
steeds wisselende maatschappelijke behoeften. Dit noodzaakt
te komen tot de ontwikkeling van een samenhangend geheel van
onderwijsvoorzieningen om zodoende abrupte overgangen binnen
het huidige systeem, welke een harmonische ontwikkeling van de
leerling absoluut niet bevorderen, te doen verdwijnen. Dit
leidt er toe dat in de toekomst gestreefd zal worden naar inte
gratie van het kleuter- en lager onderwijs tot een geïntegreerd
basisonderwijs voor vier- tot twaalfjarigen. Tevens zal, meer
dan voorheen, aandacht geschonken worden aan de begeleiding van
kleuter- en lagere scholen in sociaal-zwakke gebieden en wijken.
Voorts zal de komende tijd het accent ook komen te liggen op
de voorbereiding en begeleiding van experimenten bij het geïn
tegreerde voortgezette onderwijs voor alle twaalf- tot zestien-
jarigen (de z.g. middenschool). Tenslotte zal ook gestreefd wor
den naar bepaalde integratievormen tussen het hoger beroepsonder
wijs en het wetenschappelijk onderwijs.
Hoewel het voorgaande in hoofdzaak tot het taakgebied behoort
van de rijksoverheid kan ook onze gemeente een bijdrage leveren
aan de realisering van deze beleidsdoeleinden. Daarom zal het
gemeentelijk beleid de komende jaren gericht zijn op:
a. Een verdere verhoging van het onderwijsniveau door prioriteit
toe te kennen aan de ontwikkeling en verbetering van het
kleuter- en lager onderwijs in de vorm van integratie van
deze onderwijsvormen.