-56- Par. 4. Beleidssector Onderwijs. A Algemeen 227» Op bis. 82 dor saneringsnota cproolct u var, "vormgeving aan de samenleving middels onderwijs". Bedoelt u hiermoc oen beïnvloeding via. kinderen van de bestaande maatschappelijke structuren? In dien dit so is heeft dese poli tieke opvatting dan consequenties voor sollicitanten? V/orden die dan op suiverheid in uw leer getoetst? 227. Bedoelde sinonede moet veel ruimei en algemener worden gaaien dan waarvan het in do vraag gesugge reerde blijk geeft. liet hot ge stelde op bis. C2 van het ontworp- beleidsplan is bedoeld dat ont wikkelingen in het onderwijs en de samenleving elkaar wedorsijds beïnvloeden. Overigens worden de leerkrachten bij sollicitaties beoordeeld naar vakbekwaamheid en persoonlijke kwaliteiten. 22C. In de inleiding van het hoofdstuk onderwijs wordt gesproken over aan sluiting op landelijke vernieuwings tendensen. In hoeverre neemt de ge meente hiertoe initiatieven? 228. 251 Op de bis. 25 on 24 (punten a t/n h) van het ontworp-bolcidsplan wordt aangegeven op welke punten door de gemeente o.i. initiatieven genomen moeten worden. Op bis. 25 komen wij voorts tot de uitspraak dat prioriteit sol worden gegeven aan de ontwikkeling en verbetering van het kleuter- en lager ondex'- wijs d.n.v. integratie van onderwi j svormen lose B. Gemeentelijk beleid m.b.t. het onderwijs in Leeuwarden. 229. Zie vraag en antwoord nr. 16. 250. Ontstaan de tekorten op het kleu ter- en basisonderwijs b.v.s 1doordat de exploitatievergoe ding die wij moeten geven, hoger is dan het door het rijk daar voor berekende bedrog? 2. doordot wij op grond van art. 72 aanschaffingen moeten toe staan die door het rijk nog niet of niet voldoende in de doel uitkeringen begrepen sijn? 2p0. De van het rijk ontvangen stich- tingskostcn- 011 exploitatiekosten- vergoedingen blijken in de prak tijk onvoldoende te sijn om daar uit de noodzakelijk geachte uit gaven te kunnen bekostigen. Er bestaat bijzender weinig inzicht iii.de opbouw van do rijksvergoe- dingstarievon, zodat niet kan wor den nagegaan of op grond van arti kel 72 van de Lager-onderwijswet aanschaffingen worden verricht die niet in de uitkeringen sijn begrepen. C. Structurele problemen in het onderwijs. Op blz. 84 van het beleidsplan schrijft u dat "meer in het bij sonder uw aandacht gericht sal worden op het wegwerken van de structurele achterstanden van leerlingen uit bepaalde maatschap pelijke groeperingen". 231. a o V/ij delen die mening. Bij de be nadeling por school en per kind wordt door de gemeente gebruik gemaakt van de diensten van de Schooladviesdienst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 333