-56-
Par. 4. Beleidssector Onderwijs.
A Algemeen
227» Op bis. 82 dor saneringsnota
cproolct u var, "vormgeving aan de
samenleving middels onderwijs".
Bedoelt u hiermoc oen beïnvloeding
via. kinderen van de bestaande
maatschappelijke structuren? In
dien dit so is heeft dese poli
tieke opvatting dan consequenties
voor sollicitanten? V/orden die dan
op suiverheid in uw leer getoetst?
227. Bedoelde sinonede moet veel ruimei
en algemener worden gaaien dan
waarvan het in do vraag gesugge
reerde blijk geeft. liet hot ge
stelde op bis. C2 van het ontworp-
beleidsplan is bedoeld dat ont
wikkelingen in het onderwijs en
de samenleving elkaar wedorsijds
beïnvloeden.
Overigens worden de leerkrachten
bij sollicitaties beoordeeld naar
vakbekwaamheid en persoonlijke
kwaliteiten.
22C. In de inleiding van het hoofdstuk
onderwijs wordt gesproken over aan
sluiting op landelijke vernieuwings
tendensen. In hoeverre neemt de ge
meente hiertoe initiatieven?
228.
251
Op de bis. 25 on 24 (punten a t/n
h) van het ontworp-bolcidsplan
wordt aangegeven op welke punten
door de gemeente o.i. initiatieven
genomen moeten worden. Op bis. 25
komen wij voorts tot de uitspraak
dat prioriteit sol worden gegeven
aan de ontwikkeling en verbetering
van het kleuter- en lager ondex'-
wijs d.n.v. integratie van
onderwi j svormen
lose
B. Gemeentelijk beleid m.b.t. het onderwijs in Leeuwarden.
229. Zie vraag en antwoord nr. 16.
250. Ontstaan de tekorten op het kleu
ter- en basisonderwijs b.v.s
1doordat de exploitatievergoe
ding die wij moeten geven, hoger
is dan het door het rijk daar
voor berekende bedrog?
2. doordot wij op grond van art.
72 aanschaffingen moeten toe
staan die door het rijk nog niet
of niet voldoende in de doel
uitkeringen begrepen sijn?
2p0. De van het rijk ontvangen stich-
tingskostcn- 011 exploitatiekosten-
vergoedingen blijken in de prak
tijk onvoldoende te sijn om daar
uit de noodzakelijk geachte uit
gaven te kunnen bekostigen. Er
bestaat bijzender weinig inzicht
iii.de opbouw van do rijksvergoe-
dingstarievon, zodat niet kan wor
den nagegaan of op grond van arti
kel 72 van de Lager-onderwijswet
aanschaffingen worden verricht
die niet in de uitkeringen sijn
begrepen.
C. Structurele problemen in het onderwijs.
Op blz. 84 van het beleidsplan
schrijft u dat "meer in het bij
sonder uw aandacht gericht sal
worden op het wegwerken van de
structurele achterstanden van
leerlingen uit bepaalde maatschap
pelijke groeperingen".
231. a o V/ij delen die mening. Bij de be
nadeling por school en per kind
wordt door de gemeente gebruik
gemaakt van de diensten van de
Schooladviesdienst.