-57- 231a. Bent n. niet van mening (en dat ie volgens publikaties ook de mening van de minis ter van Onderwijs) dat er meer dan in het verleden een benadering por school moet plaats vinden? b. Vindt u niet dat naast alle mogelijke voorzieningen, via S.A.D. enz,, deze scholen in ieder geval oen extra fi nanciële bijdrage zouden moeten ontvangen, alleen al omdat op deze scholen de slijtage van leermiddelen groter zal zijn dan elders? 231b. Wanneer blijkt dat op bepaalde scholen, tengevolge van do bij zondere situatie waarin die scholen zich bevinden, de slij tage van leermiddelen opvallend groter is dan op andere scholen, dan zullen wij zeker trachten, in overleg net do rijksinspec tie, hiervoor extra fianciöle bijdragen te verlenen. Ook wijzen wij u op hetgeen in antwoord op vraag 250 hierboven gesteld wordt n.b.t. het ver vangingsfonds 2^2. Welke mogelijkheden ziet het college in dit verband om een integratie te bevorderen tussen onderwijs, het werk van de S.A.D. en activiteiten die in spelen op do woon- en leefsitua tie van do kinderen (maatschappe lijk wei opbouwwerk en z.)? 232. Wij zijn van oordeel dat hot schep pen van de voorwaarden van gelijke kansen en ontplooiingsmogelijkhe den niet alleen van veranderingen in het onderwijs verwacht mogen worden. Uijkopbouirwerk en andere vormen van maatschappelijk werk en het veranderende onderwijs zul len tot oen zekere samenwerking moeten konen. Teneinde do ontwikke ling hiervan te bevorderen hebben wij het voornenen een projectgroep in te stellen, waarin de betrokken verbanden vertegenwoordigd zijn. 231;. Hebben wij reeds gebruik gemaakt van do mogelijkheid om op be paalde basisscholen in sociaal- zwakke wijken extra leerkrachten aan te stellen? 235. Acht openbare lagere scholen hebben, mode op grond van do rapportage door de S.A.D., van hot llinisterie van Onderwijs en Wetenschappen toe stemming gekregen on extra leer krachten aan te stellen. 234» In welke wijken denkt u in de komende jaren extra leerkrach ten aan te stellen in het kader van het wegwerken van de structu rele achterstand van leerlingen uit bepaalde maatschappelijke groeperingen? Welke consequenties heeft het aanstellen van extra leerkrach ten voor het gebruik van onder wijsmethoden? Op welke wijze schakelt u het cultureel werk en opbouwwerk in bij uw poging het onderwijs in sociaal-zwakke gebieden te be geleiden? Welke nieuwe vormen van onder wijs wilt u gaan hanteren in dit kader? 234= Met behulp van de S.A.D. zullen wij do toestemming van het rijk proberen te verkrijgen voor hot aanstellen van extra leerkrachten op die scholen, waar de praktijk de noodzaak ervan aantoont. De gebruikte ondorwijsmethoden kun nen, afhankelijk van de samenstel ling van leerlingen- en leerkrach tenbestand, verschillen. Zie overigens het antwoord op vraag 252.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 334