-57-
231a. Bent n. niet van mening (en
dat ie volgens publikaties
ook de mening van de minis
ter van Onderwijs) dat er
meer dan in het verleden een
benadering por school moet
plaats vinden?
b. Vindt u niet dat naast alle
mogelijke voorzieningen, via
S.A.D. enz,, deze scholen in
ieder geval oen extra fi
nanciële bijdrage zouden
moeten ontvangen, alleen al
omdat op deze scholen de
slijtage van leermiddelen
groter zal zijn dan elders?
231b. Wanneer blijkt dat op bepaalde
scholen, tengevolge van do bij
zondere situatie waarin die
scholen zich bevinden, de slij
tage van leermiddelen opvallend
groter is dan op andere scholen,
dan zullen wij zeker trachten,
in overleg net do rijksinspec
tie, hiervoor extra fianciöle
bijdragen te verlenen.
Ook wijzen wij u op hetgeen in
antwoord op vraag 250 hierboven
gesteld wordt n.b.t. het ver
vangingsfonds
2^2. Welke mogelijkheden ziet het
college in dit verband om een
integratie te bevorderen tussen
onderwijs, het werk van de
S.A.D. en activiteiten die in
spelen op do woon- en leefsitua
tie van do kinderen (maatschappe
lijk wei
opbouwwerk
en
z.)?
232. Wij zijn van oordeel dat hot schep
pen van de voorwaarden van gelijke
kansen en ontplooiingsmogelijkhe
den niet alleen van veranderingen
in het onderwijs verwacht mogen
worden. Uijkopbouirwerk en andere
vormen van maatschappelijk werk
en het veranderende onderwijs zul
len tot oen zekere samenwerking
moeten konen. Teneinde do ontwikke
ling hiervan te bevorderen hebben
wij het voornenen een projectgroep
in te stellen, waarin de betrokken
verbanden vertegenwoordigd zijn.
231;. Hebben wij reeds gebruik gemaakt
van do mogelijkheid om op be
paalde basisscholen in sociaal-
zwakke wijken extra leerkrachten
aan te stellen?
235. Acht openbare lagere scholen hebben,
mode op grond van do rapportage
door de S.A.D., van hot llinisterie
van Onderwijs en Wetenschappen toe
stemming gekregen on extra leer
krachten aan te stellen.
234» In welke wijken denkt u in de
komende jaren extra leerkrach
ten aan te stellen in het kader
van het wegwerken van de structu
rele achterstand van leerlingen
uit bepaalde maatschappelijke
groeperingen?
Welke consequenties heeft het
aanstellen van extra leerkrach
ten voor het gebruik van onder
wijsmethoden?
Op welke wijze schakelt u het
cultureel werk en opbouwwerk in
bij uw poging het onderwijs in
sociaal-zwakke gebieden te be
geleiden?
Welke nieuwe vormen van onder
wijs wilt u gaan hanteren in
dit kader?
234= Met behulp van de S.A.D. zullen
wij do toestemming van het rijk
proberen te verkrijgen voor hot
aanstellen van extra leerkrachten
op die scholen, waar de praktijk
de noodzaak ervan aantoont.
De gebruikte ondorwijsmethoden kun
nen, afhankelijk van de samenstel
ling van leerlingen- en leerkrach
tenbestand, verschillen.
Zie overigens het antwoord op vraag
252.