2)6. do Welke richtlijnen aan hot on derwijzend personeel en de oudercommissies heeft u ver strekt of denkt u te gaan ver strekken over de mogelijkhe den tot ouderparticipatie? e. Welk overleg heeft u gevoerd met het plaatselijk buurt- en clubhuiswerk alsmede opbouwwerk in verband met ouderpartici patie? f. Zal er bij de realisatie extra aandacht worden besteed aan scholen in probleemwijken en -buurten en welke vorm zal dit krijgen? g. Welke consequenties verbindt u aan ouderparticipatie op het vlak van het benoemen van per soneel, het gebruik van ge bouwen en inventaris van scho len als gevolg van de mogelij ke toenemende activiteiten van ouders in schoolgebouwen? h. Welke extra financiële midde len stelt u de scholen beschik baar die tot realisatie van ouderparticipatie over willen gaan? 236, d« zie antwoord op vraag nummer 255. h. zie antwoord op vraag nummer 252. zie antwoord op vraa; 235» nummer inccntebcctuur heeft de p, -.-O Het laatste jaren do ouüorcommissie£ van do openbare scholen voor kleuter- en gewoon lager onder wijs ingeschakeld bij hot be noemen van leerkrachten, bij specifieke schoolproblemen, bij verbouw en nieuwbouw, V/at do rest van deze vraag be treft, hiermee hebben wij nog geen ervaringen opgedaan, V/ij zien niet in dat hiervoor extra financiële middelen nodig zullen zijns het gaat om do be trokkenheid van de ouders. Beheersvormen, 2>7- V/at wordt bedoeld met veranderin- 237. gen in bestaande beheersvormen? Heeft dit ook betrekking op het kleuter- en basisonderwijs? Heeft dit betrekking op de tertiumge- dachte van de ex-staatssecreta ris Schelfhout? Of de wens van ouders, die ove rigens geen levensbeschouwelijk onderwijs verlangen, om zelf het bestuur te kunnen vormen over hun onderwijs, parallel aan dat van het bijzonder onderwijs? V/elke ideeën hanteert de gemeente 238. bij haar onderzoek naar een demo cratisering van het openbaar ba sisonderwijs middels wijziging van de bestaande beheersvormen bij het onderwijs? Overweegt u oudercommissies, leer krachten, de vakverenigingen, de Schoolraad en de Kleuteronderwijs- raad in te schakelen bij uw poging tot wijziging van de bestaande be heersvormen? Hoe staat u ten opzichte van een decentralisatie van de bestuurs structuur door ouders en wijkraden V/ij willen mot de betrokkenen be kijken in hoeverre het gewenst en nuttig is om met handhaving van het karakter van de openbare school als overheidsschooldorden (ouders en andere belanghebbenden) bij het be heer c.q. het bestuur van hot open baar kleuter- en lager onderwijs in Leeuwarden te betrekken. V/ij denken hierbij niet in de eerste plaats in de richting van de z.g. tertiumgedachto van oud-staatssecre taris Schelfhout. Wij stellen ons voor een project groep in te stellen, die een en an der nader bestudeert. V/ij verwijzen u naar hot antwoord, gegeven bij vraag 257Be plannen die v/ij in dezen hebben, zijn nog in ontwikkelingOverleg mot de ge noemde onderwijsverbanden achten wij zonder meer noodzakelijk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 336