2)6. do Welke richtlijnen aan hot on
derwijzend personeel en de
oudercommissies heeft u ver
strekt of denkt u te gaan ver
strekken over de mogelijkhe
den tot ouderparticipatie?
e. Welk overleg heeft u gevoerd
met het plaatselijk buurt- en
clubhuiswerk alsmede opbouwwerk
in verband met ouderpartici
patie?
f. Zal er bij de realisatie extra
aandacht worden besteed aan
scholen in probleemwijken en
-buurten en welke vorm zal
dit krijgen?
g. Welke consequenties verbindt u
aan ouderparticipatie op het
vlak van het benoemen van per
soneel, het gebruik van ge
bouwen en inventaris van scho
len als gevolg van de mogelij
ke toenemende activiteiten
van ouders in schoolgebouwen?
h. Welke extra financiële midde
len stelt u de scholen beschik
baar die tot realisatie van
ouderparticipatie over willen
gaan?
236, d« zie antwoord op vraag nummer
255.
h.
zie antwoord op vraag nummer
252.
zie antwoord op vraa;
235»
nummer
inccntebcctuur heeft de
p, -.-O
Het
laatste jaren do ouüorcommissie£
van do openbare scholen voor
kleuter- en gewoon lager onder
wijs ingeschakeld bij hot be
noemen van leerkrachten, bij
specifieke schoolproblemen, bij
verbouw en nieuwbouw,
V/at do rest van deze vraag be
treft, hiermee hebben wij nog
geen ervaringen opgedaan,
V/ij zien niet in dat hiervoor
extra financiële middelen nodig
zullen zijns het gaat om do be
trokkenheid van de ouders.
Beheersvormen,
2>7- V/at wordt bedoeld met veranderin- 237.
gen in bestaande beheersvormen?
Heeft dit ook betrekking op het
kleuter- en basisonderwijs? Heeft
dit betrekking op de tertiumge-
dachte van de ex-staatssecreta
ris Schelfhout?
Of de wens van ouders, die ove
rigens geen levensbeschouwelijk
onderwijs verlangen, om zelf het
bestuur te kunnen vormen over
hun onderwijs, parallel aan dat
van het bijzonder onderwijs?
V/elke ideeën hanteert de gemeente 238.
bij haar onderzoek naar een demo
cratisering van het openbaar ba
sisonderwijs middels wijziging
van de bestaande beheersvormen
bij het onderwijs?
Overweegt u oudercommissies, leer
krachten, de vakverenigingen, de
Schoolraad en de Kleuteronderwijs-
raad in te schakelen bij uw poging
tot wijziging van de bestaande be
heersvormen?
Hoe staat u ten opzichte van een
decentralisatie van de bestuurs
structuur door ouders en wijkraden
V/ij willen mot de betrokkenen be
kijken in hoeverre het gewenst en
nuttig is om met handhaving van het
karakter van de openbare school als
overheidsschooldorden (ouders en
andere belanghebbenden) bij het be
heer c.q. het bestuur van hot open
baar kleuter- en lager onderwijs
in Leeuwarden te betrekken. V/ij
denken hierbij niet in de eerste
plaats in de richting van de z.g.
tertiumgedachto van oud-staatssecre
taris Schelfhout.
Wij stellen ons voor een project
groep in te stellen, die een en an
der nader bestudeert.
V/ij verwijzen u naar hot antwoord,
gegeven bij vraag 257Be plannen
die v/ij in dezen hebben, zijn nog
in ontwikkelingOverleg mot de ge
noemde onderwijsverbanden achten
wij zonder meer noodzakelijk.