-61- 243- 244. 244» Voor belangstellenden, die zich verder willen ontwikkelen na de genoten schoolopleiding, staan G. Middenschool 242. Hoe staat het college tegenover de invoering en de praktische uit voerbaarheid van de z.g. midden school? 242» In september 1974 is hot innovatie proces voor de z.g, middenschool op scholen van start gegaan» De Innovatiecommissie Middenschool ver deelt het proces in een vijftal opeenvolgende fasen» In de eerste fase, waarmee nu be gonnen is, de z.g. contactscholen fase, zal onderzocht moeten worden welke problemen in de experimenten middenschool aandacht behoeven. Pas aan het eind van het gehele proces, omstreeks 19^5kan vastgesteld wor den of do experimenten geslaagd zijn en of resultaten van de expe rimenten algemeen toepasbaar zijn. Indien gewenst kan dan d.n.v. een nieuwe wetgeving de invoering van de middenschool bevorderd worden. Met grote aandacht zullen wij de landelijke experimenten blijven volgen en zijn in beginsel bereid aan experimenten mee te doen. Welke initiatieven worden er door de gemeente ontwikkeld om de idee van de middenschool in Leeuwarden gestalte te geven? Tracht u uw beleidsvoornemen de in tegratie tussen het kleuter- en lager onderwijs te realiseren in het kader van de ontwikkeling van de middenschool? Met welke scholen voert u overleg of gaat u overleg voeren om de integratie tussen kleuter- en lager onderwijs te realiseren? Denkt u het bijzonder basisonder wijs in uw plannen te betrekken en wel zodanig dat gezocht wordt naar mogelijkheden tot verdergaan de integratie van het bijzonder en openbaar basisonderwijs in Leeuwarden? 243. H. Permanente educatie. Hoe zijn de mogelijkheden voor permanente educatie momenteel? kelk gebruik wordt daarvan in on ze gemeente concreet gemaakt? Wij verwijzen u naar het antwoord, gegeven op vraag nummer 242. Haast overeenkomsten in de aan beide in tegratiegedachten ten grondslag lig gende onderwijsdoelstellingen bestaa: er toch ook zodanige verschillen dat de beide integratievormen onafhan kelijk van elkaar benaderd kunnen worden. Bij de integratie var. kleuter- en lager onderwijs gaat het er voor al om de beide onderwijsvormen zo danig op elkaar af te stemmen dat ze in elkaar gaan overvloeien. Het is daarom een zaak van het kleuter en lager onderwijs in zijn totali teit. Het is niet in de eerste plaats aan ons om naast een integratie van onderwijsvormen ook een integratie van onderwijssoorten na te streven. Wel zullen wij een verdere uitbouw van de reeds bestaande samenwerking blijven bevorderen. vele mogelijkheden open,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 338