-6> 24Cc 2iet uw college mogelijkheden 243. om in Leeuwarden of in de omgeving zogenaamde natuurpaden uit te zetten? M.b.t. deze vraag willen wij u wijzen op de over de stad ver spreid liggende hcentuinen. I/ij zullen de scholen op deze mogelijk heden attenderen. 249» I*1 3.3 beleidsnota wordt niet ge sproken over het aanstellen van een schoolbioloog. I/aarom niet? 249o Het streven do tekorten van do ge meente op te heffen laat hot aan stellen van een schooibioloog niet toe 250. Uit een berichtje in de krant bleek mij dat do directeuren der muziekscholen geconstateerd hebben dat do kindoren op de ba sisscholen nauwelijks muziek onderwijs krijgen. De verklaring hiervan ligt in het feit dat aanleg en kennis op het gebied der muzikale vorming bij vele leerkrachten onvoldoende zijn. In een andere Friese gemeente wordt nu een proef genomen om aan de basisscholen muziekon derwijs te laten geven door vak onderwijzer s afkomstig van de muziekscholen. Hoe staat u te genover een dergelijke proef neming? Juist in onze stad; waar wij een goed Gemeentelijk muziekinstituut hebben, lijkt mij dit zinvol. Welke maatregelen denkt de 'ge meente te nemen om de geconsta teerde achterstand wat betreft muziekbeoefening en kunstzinni ge vorming binnen het openbaar lager onderwijs in te lopen? Welke financiële middelen denkt de gemeente hiervoor beschikbaar te stellen in de toekomst? 250. Eeeds een aantal jaren bezoeken groepjes musici van het Frysk Or kest ongeveer tweemaal per jaar op verzoek zesde klassen van een aantal lagere scholen in Leeuwar den. Tijdens deze bezoeken wordt de leerlingen informatie gegeven over muziek en muziekinstrumenten en wordt door..de musici alleen maar ook samen met de leerlingen muziek gemaakt. Ook worden op een aantal lagere scholen regelmatig muzieklessen verzorgd door studen ten van de Muziek..Pedagogische Akademie in stageverband. Het geven van Muziekonderwijs door vakonder wijzers gedurende één of meerdere uren per klas behoort momenteel niet alleen vanwege het geringe aantal voor vakonderwijs beschik bare uren maar ook financieel niet tot de mogelijkheden. 251. Op welke wijze tracht de gemeente te bevorderen dat sexuele opvoe ding een natuurlijk onderdeel van het leerplan binnen het open baar lager onderwijs vormt? Op hoeveel openbare lagere scho len vormt de sexuele opvoeding een onderdeel van het lessenpro gramma? 251Enkele jaren geleden is hierover een enquête gehouden op de openba re scholen voor g.l.o. Hieruit bleek dat op de meeste scholen aan dacht wordt besteed aan sexuele voorlichting, al dan niet geïnte greerd in onderdelen van het leer plan. De vorm, waarin de voorlich ting gegeven wordt, verschilt echter van school tot school. Om die reden is het niet goed mogelijk exacte aantallen te noemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 340