-68- 269. Welke rinanciële consequenties heeft een mogelijke inbreng van de S.A.D. in de provinciale schoolbegeleidingsdienst? Be staat de mogelijkheid de S.A.D. te laten functioneren binnen de Hegio Leeuwarden, waardoor een meer exploitabel geheel ont staat? 269» De financiële consequenties zijn op dit moment niet aan te geven, omdat oen aantal relevante gege vens m.b.t. het gemeenschappelijk centrun in oprichting nog niet voorhanden is. Daar het rijk zich bereid heeft verklaard een provin ciaal georganiseerde schoolbege leidingsdienst, verdeeld in een aantal afzonderlijke regionale diensten, te subsidiëren, mag ver wacht worden dat een deel van het -- subsidie do Leeuwarder S.A..D, ton goede zal komen. Het is nl. de be doeling de S.A.D. van Leeuwarden uit te bouwen tot een dienst voor een regio van ongeveer "180.000 in woners. Er mag van uitgegaan wor den dat als gevolg van een toe komstige schaalvergroting op lange re termijn relatief goedkoper ge- werkt kon worden. 270. Denkt u ten behoeve van de uit breiding van de staf van de Schooladviesdienst, gezien uw be leidsvisies de staf uit te brei den ter versterking van de inter ne en externe democratisering van liet gehele onderwijs, aan de be noeming van deskundigen op die vakgebieden die ondersteunend zouden kunnen werken ten aan zien van het onderwijs in pro bleemgebieden en/of veranderin gen in de bestaande beheersvor men bij het openbaar kleuter en basisonderwijs? Zo neen, wel ke deskundigen denkt de gemeen te dan voor de uitbreiding van de stof van de Schooladviesdienst te recruteren? Bestaat er een personeelsplan ning voor de Schooladviesdienst waaruit blijkt aan welke uit breiding van de staf in de ko mende jaren behoefte bestaat? In welke mate maakt de School adviesdienst gebruik van sta giaires bij haar taakuitoefe ning? Zou in de toekomst de in schakeling van meer stagiaires verlichtend kunnen werken op de knellende personeelsbezetting van de dienst? Op welke wijze vat de Schoolad viesdienst haar voorlichtende taak aan de ouders op zowel wat betreft het verstrekken van in formatie over de taak en de werkwijze van de dienst als de rapportage en evaluatie van de testresultaten? 270. a. Het kind staat centraal. De S.A.D. richt zich op die kinde ren en scholen die hulp behoe ven (in welke vorm ook), onge acht de maatschappelijke situa tie waarin kinderen en school verkeren. De beheersvorm van het openbaar onderwijs is in eerste instantie een zaak voor de raad. De S.A.D. kan hierop geen direc te invloed uitoefenon. b. Deze personeelsplanning bestaat al sinds de zomer van 1970. De lemmerend op de realisering heeft hier gewerkt de personeels stop. Bovendien speelt hier nu de vraag; hoe zullen de ontwik kelingen zijn bij een eventuele regionalisatie? c. Er zijn bij do S.A.D. stagiaires werkzaam vanuit do opleiding voor kleuterleidsters, vanuit pedagogische academies en vanuit de Universiteit te Groningen. De aanvraag voor stageperioden is stijgende. Het aantal te plaatsen stagiaires moet ech ter in overeenstemming zijn met de begeleidingscapaciteiten voor deze stagiaires van de leden van de staf.In dit verband kan worden opgemerkt dot de S.A.D. op dit moment nog niet voldoen de mogelijkheden kan bieden om tegemoet te komen aan aanvragen voor stages vanuit de Agogische Akadenie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 345