-68-
269. Welke rinanciële consequenties
heeft een mogelijke inbreng van
de S.A.D. in de provinciale
schoolbegeleidingsdienst? Be
staat de mogelijkheid de S.A.D.
te laten functioneren binnen
de Hegio Leeuwarden, waardoor
een meer exploitabel geheel ont
staat?
269» De financiële consequenties zijn
op dit moment niet aan te geven,
omdat oen aantal relevante gege
vens m.b.t. het gemeenschappelijk
centrun in oprichting nog niet
voorhanden is. Daar het rijk zich
bereid heeft verklaard een provin
ciaal georganiseerde schoolbege
leidingsdienst, verdeeld in een
aantal afzonderlijke regionale
diensten, te subsidiëren, mag ver
wacht worden dat een deel van het --
subsidie do Leeuwarder S.A..D, ton
goede zal komen. Het is nl. de be
doeling de S.A.D. van Leeuwarden
uit te bouwen tot een dienst voor
een regio van ongeveer "180.000 in
woners. Er mag van uitgegaan wor
den dat als gevolg van een toe
komstige schaalvergroting op lange
re termijn relatief goedkoper ge-
werkt kon worden.
270. Denkt u ten behoeve van de uit
breiding van de staf van de
Schooladviesdienst, gezien uw be
leidsvisies de staf uit te brei
den ter versterking van de inter
ne en externe democratisering van
liet gehele onderwijs, aan de be
noeming van deskundigen op die
vakgebieden die ondersteunend
zouden kunnen werken ten aan
zien van het onderwijs in pro
bleemgebieden en/of veranderin
gen in de bestaande beheersvor
men bij het openbaar kleuter
en basisonderwijs? Zo neen, wel
ke deskundigen denkt de gemeen
te dan voor de uitbreiding van
de stof van de Schooladviesdienst
te recruteren?
Bestaat er een personeelsplan
ning voor de Schooladviesdienst
waaruit blijkt aan welke uit
breiding van de staf in de ko
mende jaren behoefte bestaat?
In welke mate maakt de School
adviesdienst gebruik van sta
giaires bij haar taakuitoefe
ning? Zou in de toekomst de in
schakeling van meer stagiaires
verlichtend kunnen werken op de
knellende personeelsbezetting
van de dienst?
Op welke wijze vat de Schoolad
viesdienst haar voorlichtende
taak aan de ouders op zowel wat
betreft het verstrekken van in
formatie over de taak en de
werkwijze van de dienst als de
rapportage en evaluatie van de
testresultaten?
270. a. Het kind staat centraal. De
S.A.D. richt zich op die kinde
ren en scholen die hulp behoe
ven (in welke vorm ook), onge
acht de maatschappelijke situa
tie waarin kinderen en school
verkeren. De beheersvorm van het
openbaar onderwijs is in eerste
instantie een zaak voor de raad.
De S.A.D. kan hierop geen direc
te invloed uitoefenon.
b. Deze personeelsplanning bestaat
al sinds de zomer van 1970. De
lemmerend op de realisering
heeft hier gewerkt de personeels
stop. Bovendien speelt hier nu
de vraag; hoe zullen de ontwik
kelingen zijn bij een eventuele
regionalisatie?
c. Er zijn bij do S.A.D. stagiaires
werkzaam vanuit do opleiding
voor kleuterleidsters, vanuit
pedagogische academies en vanuit
de Universiteit te Groningen.
De aanvraag voor stageperioden
is stijgende. Het aantal te
plaatsen stagiaires moet ech
ter in overeenstemming zijn met
de begeleidingscapaciteiten voor
deze stagiaires van de leden
van de staf.In dit verband kan
worden opgemerkt dot de S.A.D.
op dit moment nog niet voldoen
de mogelijkheden kan bieden om
tegemoet te komen aan aanvragen
voor stages vanuit de Agogische
Akadenie