- 82 - Par4o Beleidssector Onderwijs. Inleiding. Onderwijs en maatschappij staan in nauwe relatie tot elkaar. Enerzijds bepalen de veranderingen in onze maatschappij het be staande onderwijssysteem en haar doelstellingen, anderzijds oefent het onderwijs zelfinvloed uit op de vormgeving van die maatschap- Pij» Om deel te kunnen nemen aan de vormgeving der samenleving, moet men behalve over kennis ook kunnen beschikken over vindingrijkheid kritische zin, maatschappelijk bewustzijn en verantwoordelijkheids gevoel Het onderwijs zal naast het overdragen van kennis een bijdrage kunnen en moeten leveren aan de ontwikkeling van bovengenoemde kwaliteiten. Teneinde deze onderwijsdoelstellingen te kunnen realiseren dient men zowel te streven naar een zo groot mogelijke deelname van leerlingen uit alle bevolkingsgroepen aan de bestaande vormen van onderwijs alsook naar een verbetering van het onderwijssysteem en een aanpassing ervan aan de veranderende maatschappelijke behoef ten. De Regering streeft naar de ontwikkeling van een samenhangend ge heel van onderwijsvoorzieningen, teneinde de abrupte overgangen binnen het huidige systeem, welke een harmonische ontwikkeling van het kind geenszins bevorderen, te doen verdwijnen. In de eer ste plaats betreft dit een streven naar een integratie van het kleuter- en lager onderwijs tot een geïntegreerd basisonderwijs voor 4~ tot 12-jarigen. In de tweede plaats wenst men meer dan voorheen aandacht te schenken aan de begeleiding van scholen voor kleuter- en lager onderwijs in sociaal zwakke wijken en gebieden. In de derde plaats wordt hard gewerkt aan de voorbereiding van een aantal experimenten op het gebied van de middenschool, het geïntegreerd voortgezette onderwijs voor alle 12- tot 16-jarigen. Bovendien richt zich de aandacht op het ontwikkelen van zekere vormen van integratie tussen het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 85