- 84 -
SSSBSsS-.A.-
onderwijskansen voox* alle leerlingen wensen wij prioriteit te
geven aan het kleuter- en lager onderwijs om tot een verdere ver
hoging van het onderwijsniveau te komen. Daar wij er van uitgaan,
dat een aanpak van de onvolkomenheden in het huidige onderwijs
systeem vooral kan en moet plaatsvinden binnen het basisonderwijs
komen wij tot deze beleidskeuze. Hierbij zullen wij onze aandacht
in de eerste plaats richten op het nastreven van de integratie
tussen het kleuter- en het lager onderwijs, om aldus een harmo
nischer ontwikkelingsgang van de leerlingen binnen het gehele
basisonderwijs mogelijk te maken. Meer in het bijzonder zal onze
aandacht gericht worden op het wegwerken van de structurele ach
terstanden van leerlingen uit bepa,alde maatschappelijke groepe
ringen en op de begeleiding en extra zorg, die anderszins gehan
dicapte leerlingen behoeven. In dit verband achten wij enige ver
sterking van het huidige personeelsbestand van de Schooladvies
dienst noodzakelijk. Ook moet een zo optimaal mogelijk gebruik
gemaakt worden van de door het rijk beschikbaar gestelde voorzie
ningen. Hierbij denken ivij o.a. aan de mogelijkheid om extra leer
krachten aan te stellen ten behoeve van het onderwijs in probleem
gebieden. Yan groot belang voor de ontwikkeling van het kind in
het moderne onderwijs achten wij de aanwezigheid van voldoende
leermiddelen. In dit kader wordt de realisering nagestreefd van
documentatiecentra in de scholen.
Bij het nastreven van al deze ontwikkelingen is een versteviging
van de ouderparticipatie onmisbaar. Wanneer de ouders meer actief
betrokken zijn bij het gehele schoolgebeuren, zal het mogelijk
zijn het kind beter te leren begrijpen en zullen de ouders het
onderwijs beter begrijpen.
Tevens zijn wij van plan te onderzoeken in hoeverre veranderingen
in de bestaande beheersvormen bij het onderwijs gunstig kunnen
werken met betrekking tot het realiseren van de beleidskeuze ten
aanzien van het onderwijs en de verdere democratisering ervan.
Op het gebied van het tertiair onderwijs wordt in Leeuwarden een
integratie nagestreefd tussen bepaalde vormen van hoger beroeps-
en wetenschappelijk onderwijs.
Daarnaast zullen wij met grote aandacht de landelijke ontwikke
lingen blijven volgen op het gebied van de middenschool en de per
manente educatie; wij stellen ons voor waar nodig en mogelijk op
deze ontwikkelingen in te spelen.