- 84 - SSSBSsS-.A.- onderwijskansen voox* alle leerlingen wensen wij prioriteit te geven aan het kleuter- en lager onderwijs om tot een verdere ver hoging van het onderwijsniveau te komen. Daar wij er van uitgaan, dat een aanpak van de onvolkomenheden in het huidige onderwijs systeem vooral kan en moet plaatsvinden binnen het basisonderwijs komen wij tot deze beleidskeuze. Hierbij zullen wij onze aandacht in de eerste plaats richten op het nastreven van de integratie tussen het kleuter- en het lager onderwijs, om aldus een harmo nischer ontwikkelingsgang van de leerlingen binnen het gehele basisonderwijs mogelijk te maken. Meer in het bijzonder zal onze aandacht gericht worden op het wegwerken van de structurele ach terstanden van leerlingen uit bepa,alde maatschappelijke groepe ringen en op de begeleiding en extra zorg, die anderszins gehan dicapte leerlingen behoeven. In dit verband achten wij enige ver sterking van het huidige personeelsbestand van de Schooladvies dienst noodzakelijk. Ook moet een zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt worden van de door het rijk beschikbaar gestelde voorzie ningen. Hierbij denken ivij o.a. aan de mogelijkheid om extra leer krachten aan te stellen ten behoeve van het onderwijs in probleem gebieden. Yan groot belang voor de ontwikkeling van het kind in het moderne onderwijs achten wij de aanwezigheid van voldoende leermiddelen. In dit kader wordt de realisering nagestreefd van documentatiecentra in de scholen. Bij het nastreven van al deze ontwikkelingen is een versteviging van de ouderparticipatie onmisbaar. Wanneer de ouders meer actief betrokken zijn bij het gehele schoolgebeuren, zal het mogelijk zijn het kind beter te leren begrijpen en zullen de ouders het onderwijs beter begrijpen. Tevens zijn wij van plan te onderzoeken in hoeverre veranderingen in de bestaande beheersvormen bij het onderwijs gunstig kunnen werken met betrekking tot het realiseren van de beleidskeuze ten aanzien van het onderwijs en de verdere democratisering ervan. Op het gebied van het tertiair onderwijs wordt in Leeuwarden een integratie nagestreefd tussen bepaalde vormen van hoger beroeps- en wetenschappelijk onderwijs. Daarnaast zullen wij met grote aandacht de landelijke ontwikke lingen blijven volgen op het gebied van de middenschool en de per manente educatie; wij stellen ons voor waar nodig en mogelijk op deze ontwikkelingen in te spelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1975 | | pagina 87