Reactie op een aantal rapporten die zijn opgesteld in het kader van het
integraal structuurplan voor het noorden des lands.
Par. 1 Inleiding
Onder leiding van de Stuurgroep Integraal Structuurplan Noorden
des Lands, waarin vertegenwoordigers van het Rijk en van de noor
delijke provincies zijn opgenomen, wordt momenteel gewerkt aan
de opstelling van een integraal structuurplan (l.S.P.) voor het
gehele noorden. Gemeenten zijn in deze stuurgroep niet vertegen
woordigd. Dit l.S.P. zal een geïntegreerd geheel van doelstel
lingen voor met name de ruimtelijke, economische en sociaal-cul
turele aspecten van het beleid voor het Noorden des Lands dienen
te omvatten. Momenteel zijn reeds een zevental (interim-) rappor
ten verschenen (zie bijlage l). Nog in 1976 zal op basis van ener
zijds rapporten over de gewenste economische, ruimtelijke en so
ciaal-culturele ontwikkelingen anderzijds een nota "Integrale
Planning", wa.arin per departement ontwikkelingsschetsen zijn op
genomen voor de verschillende sectoren, een "Integrale Ontwikke-
lingsschets in Hoofdlijnen" moeten worden opgesteld. Vervolgens
zal het l.S.P.inclusief de te nemen concrete maatregelen, defi
nitief moeten worden vastgesteld, waarbij inspraakmogelijkheden
geboden zullen worden.
Het l.S.P. zal richtinggevend zijn voor het te voeren regionale
rijksbeleid met betrekking tot het Noorden. Het belang van het
l.S.P. blijkt bijvoorbeeld uit de door de regering en de provin
ciale besturen uitgegeven "Intentieverklaring Integraal Structuur
plan Noorden des Lands" (zie bijlage 2) en uit de memorie van toe
lichting bij de begroting 1976 van het Ministerie van Economische
Zaken (pag. 23) waar vermeld is: "Zoals bekend zijn de beleids-
"maatregelenneergelegd in de "nota Noorden des Lands 1972" van
"kracht tot eind van het kalenderjaar 1976. De maatregelen, die
"vanaf 1977 tot uitvoering zullen worden gebracht zullen in prin
cipe in het kader van het l.S.P. voor het Noorden binnen het raam
"van de dan bestaande mogelijkheden worden vastgesteld. Dit bete-
"kent, dat de voorbereidingen voor het plan in 1976 in hoofdlijnen
"zullen moeten worden afgerond". De onlangs gepubliceerde "Verste-
delijkingsnota" van het Ministerie van Volkshuisvesting! en Ruimte
lijke Ordening is gebaseerd op dezelfde conceptie als het l.S.P.
De aanwijzing van zogenaamde "groeisteden" en "groeikernen" is
hiervan een voorbeeld.
Gezien het grote belang voor het gehele Noorden van de in het
l.S.P. op te nemen hoofdlijnen van beleid is het zinvol nu reeds,
naar aanleiding van de verschenen (interim-) rapporten, een aantal
belangrijke aspecten die onvoldoende aandacht hebben gekregen na
der te belichten en onder de aandacht van de eerdergenoemde Stuur
groep Integraal Structuurplan Noorden des Lands te brengen, zodat
deze aspecten alsnog bij de verdere overwegingen betrokken kunnen
worden
Deze reactie dient niet te worden beschouwd als een volledig com
mentaar op alle uitgebrachte ISP.-rapporten maar als een eerste
aanduiding van een aantal gesignaleerde knelpunten. Zodra de in
spraakprocedure voor het definitieve l.S.P. begint, zal de nood
zaak en het karakter van een meer uitgebreide reactie opnieuw moe
ten worden bezien.
Par. 2 De Friese hiërarchie van kernen met Leeuwarden als landsdelige
kern.
In par. 3.2.3. "Verzorging" van het interim-rapport van de werk
groep ruimtelijke ontwikkeling worden als hoofd- en subdoelstel
lingen op het gebied van het verzorgingsniveau vermeld: