Om grote verkeersstromen tegen te
gaan is het van belang dat de ver
voersmiddelenkeuze beïnvloed wordt
ten gunste van het fietsverkeer en
het Openbaar vervoer. Is van mening
dat deze beide categoriën er bekaaid
afkomen in de Prénota.
Het doel van de prénota is het resultaat
van de berekeningen voor wat betreft het
autowegennet ter discussie te stellen,.
Dit om te voorkomen dat het openbaar
vervoersplan, het fietspadenplan, het
faseringsschema enz. aan een niet aan
vaardbaar autowegennet worden getoetst
en gekoppeld. Hierdoor wordt onnodig
werk voorkomen. De uitspraak over het
autowegennet in het kader van het Ver-
keers- en Vervoersplan behelst slechts
het geven van het sein op groen om door
te kunnen gaan met bovenvermelde plannen,
De overige verkeerssoorten krijgen in
de volgende planfase de volledige aan
dacht. Hierbij zullen dan ook de fiets
routes aan de orde komen. De constate
ring dat weinig aandacht is besteed aan
de fiets is dus volkomen juist, doch mag
niet tot de conclusie leiden, dat de
fiets en het openbaar vervoer in het V.
eh V. plan slechts van geringe betekenis
zuilen zijn.
Overigens merken wij op dat het tot op
heden niet goed mogelijk is gebleken het
gebruik van de auto terug te dringen ten
gunste van het langzame verkeer en het
openbaar vervoer. Het instrumentarium
waarover kan worden beschikt om de auto
mobilist op vrijwillige basis of zelfs
dwangmatig tot een andere vervoermiddo-
lenkeuze te brengen, reikt namelijk niot
verder dan het bijsturen in de marge.
Het aanleggen van vrije busbanen en vrije
fietsroutes moet dan ook worden gezien
als een onmisbare methode om verder te
rugloop van de invloed van deze vervoer
middelen te voorkomen, maar niet als een
sterk argument om de auto vaarwel te
zeggen.
Pogingen om het autoverkeer te laten ver
stikken door af te zien van de aanleg van
nieuwe wegen zal slechts veroorzaken, dat
grote druk komt te staan op de woonbuur
ten (sluiproutes), waardoor de verkeers-
leefbaarheid daar terugloopt en het be
oogde doel - verandering van vervoermid
del ten nadele van de auto - niet wordt
bereikt doch voorbijgeschoten. Beperking
van het autoverkeer vindt ons inziens bo
vendien zijn begrenzing in de noodzaak,
dat met name de binnenstad in staat is
en blijft haar sociaal-economische
functie goed te vervullen.
- 3 -
6, Heeft geconstateerd dat v.w.b. de
verkeersstromen de keuze tussen de
weg door het plan Kalverdi jkj'e en de
huidige uitvalsweg naar Groningen
niet veel verschil uitmaakt
Acht een snelle uitvoering van het
plan Kalverdijkjegewenst en vraagt
zich daarom af of een rechtstreekse
aansluiting op het Vrijheidsplein
niet de beste oplossing is.
Is van mening, dat, indien de Gro
ningerstraatweg, qua wegprofiel
noet worden beperkt dit ook met het
Ho eksterend moot gebeuren.
1 Is dit middel om de verkeersdruk te
beperken ook op andere plaatsen in
de stad te gebruiken?
Is voorstander van een fietsroute
over de z.g. Kippeloop en van het
aanleggen van een fietsbrug over
de stadsgracht in hot verlengde
van het Cambunrsterpad.
Is van mening dat het kruispunt op
do Noorderweg tor hoogte van het
gymnasium opnieuw moet' worden beke
ken aangezien het een der slechtste
kruispunten in de stad is.
Acht het gewenst dat m.b.t. de ont
sluiting van Camminghaburen voor
15 maart a.s. een uitspraak wordt
gedaan tussen de Kanaalweg en de
Merodestraat
Voor de beantwoording wordt verwezen
naar de inhoud van de raadsbrief waar
deze materie uitvoerig is behandeld.
Geerts
1. Kan het wegenstramien ook gefaseerd
worden uitgevoerd (zowel in tijd als
in afmetingen)
Is het plan flexibel genoeg om aan
tussentijdse gewijzigde beleidsin-
zichten te worden aangepast?
r' Is een verantwoorde uitspraak over
ie basisweg mogelijk als nog niet
vaststaat hoe do omgeving van de
basisweg gestructureerd wordt. Dringt
ln Hit verband aan op een snelle ver
schijning van de kantorennota, waarin
ook de kwalitatieve aspecten moeten
worden verwerkt
Dit middel kan overal worden gebruikt
We zijn echter van mening dat het niet
in nog grotere mate toegepast moét wor
den omdat dit de kans op functieverlies
van de binnenstad vergroot, tenzij duide
lijk als zodanig ook functionerende
alternatieve routes met voldoende capa
citeit aanwezig zijn.
In dit stadium is het te vroeg om hier
een uitspraak over te doen. Het fiets
routeplan moet nog nader worden bestu
deerd en zal een onderdeel worden van
het Verkeers- en Vervoersplan.
De zwakte van dit kruispunt is gelegen
in het feit dat het nog niet afgebouwd
is. Indien mocht blijken dat het niet
afgebouwd kan worden in de geest zoals
dat de bedoeling was, dan zal het inder
daad opnieuw bekeken moeten worden.
Het is niet mogelijk vóór deze datum een
uitspraak over deze aangelegenheid te
doen. Wij streven er naar om de studie
over het' te kieaen t-raezo snel mogelijk
af te ronden.;
Voor de beantwoording van verschillende
vragen is de medewerking van anderen,
waaronder de Ned. Spoorwegen, nodig. De
snelheid wordt derhalve mede bepaald door
het tempo van derden.
Voor de beantwoording van deze vraag ver
wijzen wij naar de inleiding van de
raadsbrief alsmede het daarin vermelde
onder de punten 2 én 7.
De basisweg vormt een wezenlijk element
van de wegenstructuur. Deze weg zal dan
ook in de stedebouwkundige plannen moeten
worden geïntegreerd.
De door U bedoelde kantorennota behoeft
naar onze mening geen onderdeel te vormen
van het Verkeers- en Vervoersplan. Het
ligt echter wel in ons voornemen deze
nota op korte termijn aan de raad ter be
oordeling voor te leggen. De door IJ ge
noemde kwalitatieve aspecten zullen daarin
worden behandeld.