- 8 -
28. Is van mening dat de ontsluiting van Deze kwestie is onder punt 7 in de
Camminghaburen wel moet lopen via het raadsbrief uitvoerig behandeld. Kort-
gebied Kalverdijkje. heidshalve verwijzen wij daarnaar.
29. Er wordt gesproken over een sluip- In hoeverre de sluiproute Basisweg -
route vanaf de basisweg via 1e Kanaal- 1e Kanaalbrug - Oostergrachtswal mee-
weg naar de Oostergrachtswal. Denkt valt is feitelijk weergegeven in de be-
dat dit wel mee zal vallen. rekeningsresultaten. De beoordeling van
De benaming 1e Kanaalweg is onjuist; dit resultaat blijft subjectief.
dit moet zijn 1e Kanaalsbrug.
Miedema
30. Is van mening dat de wegen de woon
gebieden moeten ontzien; in het plan
moet hier goed aan worden voldaan.
31. Het voorliggende plan legt te veel
het accent op de auto; de mogelijk
heden voor fietser, wandelaar en auto
bus moeten op de juiste wijze in het
plan worden ingepast.
32. De Basisweg ontmoet geen bezwaar mits
minstens op 2 of 3 plaatsen onder
doorgangen voor fietsers en voetgan
gers worden aangebracht* Deze vraag
moet voor 15 maart a.s. beantwoord
worden.
33» Twijfelt aan de noodzaak tot de aan
leg van de noordtangent.
Vraagt zich af of niet kan worden vol
staan met enkele tunnels onder de
noordelijke ringweg. Verzoekt dit
eventueel in het fietspadenplan op
te nemen.
Ingeval de noordtangent wel in het
plan wordt gehandhaafd het tijdstip
van realisering naar achteren schui
ven.
34° Heeft onder invloed van de cijfers
uit de prénota z'n tegenstand tegen
de zuidtangent opgegeven.
Is evenwel van mening dat het tijd
stip van realisering naar achteren
moet worden geschoven.
Deelt de mening van de heer Heidinga
m.b.t. het tracé.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
het antwoord op vraag 14.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
de reactie op opmerking 5°
Onderdoorgangen onder de Basisweg zijn
in principe mogelijk. Bij de nadere
uitwerking van het tracé van deze weg
zal echter moeten blijken hoe en waar
dit technisch uitvoerbaar is.-
Deze vraag kan dus nu niet afdoende wor
den beantwoord.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
de raadsbrief en de mactie op opmer
king 27.
Op het tijdstip van realisering zal
in het faseringsschema van het Verkeer
en Vervoersplan nader worden ingegaan.
Voor het overige wordt vervrezen naar
het antwoord op vraag 25-
Wil gaarne weten of bij aanvaarding D.-De verbinding naar Werpsterhoek is dan.
van de zuidtangent volgens het reken- ons inziens niet nodig. De weg Werpster
model de aansluiting naar Werpster- hoek-Hemrik -sein zal binnen niet al te
hoek ook gehandhaafd blijft. lange tijd door de provincie worden aan
gelegd.
Kan kruising van de spoorlijn door de
Oostergoweg plaats vinden zonder dat
de spoorlijn omhoog gaat?
Ik zou het op prijs stellen dat voor
de volgende vergadering op dit punt
duidelijk wordt ingegaan, want het
omhoog brengen van de spoorlijn is
een wezenlijke beslissing.
C. de Jong.
I-list in de prénota de aanwijzing voor
de parkeervoorzieningen voor het ver
keer van en naar het centrum. Het
plan' had daarmee aan duidelijkheid
gewonnen. Hetzelfde geldt voor het ver
keer dat via de Groningerstraatweg
de stad binnenkomt.
Sluit zich aan bij de heer ten Hoeve
v.w.b. de uitspraak voor 15 maart
a.s. met betrekking tot de keuze tus
sen de Kanaalweg en de Merodestraat
Deelt de opvatting van de heer Geerts
m.b.t. de kantorennota.
Is het eens met de opmerking van de
heer -ten Hoeve om de Oostergoweg te
ontlasten.
Neemt aan dat op 15 maart a.s. niet
behoeft te worden beslist ovèr de
vraag of straks geen verkeer meer mo
gelijk is over de Schrans.
Schaafsma.
Het I.B.V. gaat er vanuit dat het ver
schil in autobezit tussen Leeuwarden
en de rest van Nederland (195 O/OO en
220 O/OO) wordt ingehaald zonder dit
te motiveren.
Extrapolatie vanuit het ene of het
andere uitgangspunt geeft een belang
rijk verschil in eindresultaat.
Voor de bestudering van de oplossing
voor de kruising spoorlijn-Oostergoweg
zal in overleg met het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en met de Neder
landse Spoorwegen een werkgroep worden
ingesteld. Naar verwacht wordt zal de
spoorlijn gedeeltelijk omhoog en de
Oostergoweg gedeeltelijk omlaag moeten
worden gebracht. Een gelijkvloerse krui
sing tussen de spoorlijn en de Oostergo
weg lijkt niet haalbaar.
In de prénota is op blz. 57 in zeer al
gemene zin ingegaan op de effecten van
het weren van langparkeerders. Een ver
dergaande behandeling kan worden ver
wacht bij het volgend deel van de ver-
keers- en vervoersstudie.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
de reactie op opmerking 10.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
het antwoord op vraag 12.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
het antwoord op vraag 2.
Inderdaad behoeft op 15 maart a.s. nog
niet te worden beslist of verkeer over
de Schrans mogelijk zal blijven.
Ter verduidelijking zij gesteld dat het
plan uitgaat van een Schrans die ten
minste verkeersluw is, maar die ook
voetgangersgebied bedienend verkeer)
mag zijn.
Voor de reactie op de opmerkingen 42,
43 en 44 wordt vervrezen naar de reacti
op opmerking 19°