- 12 -
53» Over de in de prénota voorgestelde
wegenstructuur kan geen beslissing
worden genomen alvorens een nota over
het parkeren is uitgebracht.
.54» Verzoekt de door hem in maart vorig
jaar geuite visie m.b.t. de verkeers
problematiek nog eens in de overwe
gingen te betrekken.
55° Vindt het - gezien de grootte van de
stad Leeuwarden - dwaas om zulke in
grijpende maatregelen voor het gemo
toriseerde verkeer voor te stellen
en zoveel afbraak te plegen.
P. van der Wal
De stelling dat geen beslissing over het
wegennet kan w.orden genomen alvorens de
parkeercapaciteit bekend is, .is onjuist-oi
dat
1 bij de berekening bewust is uitgegaan
van onbeperkte parkeermogelijkheden;
2. het beleid tot op heden gericht is
op het creëren van voldoende parkeer-
plaatsen, hoe moeilijk dit ook in de
parktijk zal zijn (soc. economisch
belang)
Deze visie is in de raadsvergadering var.
17 februari 1975 uitvoerig besproken en
toen, middels het verwerpen van een aan
tal moties, door de raad afgewezen. Wij
achten het daarom ongewenst deze op
nieuw in de overwegingen te betrekken.
Deze mening delen wij niet.
Voor het antwoord op de vragen 56 en 5?
wordt verwezen naar onze opmerkingen
tvraag 5
56. Is van mening dat de gevolgen van een
ongewijzigd verkeersbeleid voor de
stad desastreus zullen zijn. Dit wordt m.b
door de resultaten uit de prénota
bevestigd.
Is dan ook van mening dat dit beleid
moet v/orden omgebogen.
57° Is van mening dat het verkeersbeleid
omgebogen moet worden en ziet hier
toe mogelijkheden door beïnvloeding
van de keuze van de vervoerswijze in
de richting van het langzame verkeer.
58. Is van mening dat de fiets er in de Voor het antwoord wordt verwezen naar de
prénota bekaaid afkomt. Dringt aan reactie op opmerking 5°
op een spoedige totstandkoming van het
fietspadenplan.
59. Stelt voor de invalsweg vanuit
Harlingen aan te sluiten op het
Europaplein en verder een verkeers-
circuit met éénrichtingsverkeer te
maken via Harlingerstraatweg, Wester
singel, Tesselschadestraat en Heli-
conweg.
Het toepassen van éénrichtingscircuits
behoeft in het algemeen niet te worden
afgewezen. Toch is voorzichtigheid ge
boden omdat hiermede dikwijls meer over
last in woongebieden wordt veroorzaakt
en meer omwegen moeten worden gemaakt.
Het gegeven voorbeeld demonstreert dit
duidelijk. In de voorgestelde wegen
structuur is gekozen voor concentratie
van de verkeershinderterwijl éénrich-
tingssystemen in zekere mate tot verde
re verdeling van de hinder leiden. Toe
passing van dit systeem ligt nog het
meest voor de hand als per route gebru-
kan worden gemaakt van dicht bij elkaar
gelegen parallel lopende wegen.
0. Is ook voorstander van het idee van
de groep Huizum-Bornia om het verkeer
vanuit het zuiden bij Werpsterhoek
reeds een keuze te laten maken.
Toch moeten ook in dat geval de conse
quenties nauwkeurig worden nagegaan.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
er het antwoord op vraag 2.
Singelsma.
1. Ervan uitgaande dat de totale bevol
king van de stad Leeuwarden tot 1990
nagenoeg constant blijft moet de be
volking van de nieuwe wijken gele
verd worden door de bestaande wijken.
Daardoor zal, zoals door U in de nota
Beleids- en Technische uitgangspun
ten wordt verondersteld, onder meer de
wijk Nijlan teruglopen van 1 6300
naar 3750 bewoners. De woningbezet
ting in Friesland is momenteel 3>17°
Bij Uw veronderstelling daalt deze in
Nijlan tot 1,5° Dit lijkt mij zeer
onwaarschijnlijk. Een soortgelijke
berekening kan voor meerdere wijken
worden gemaakt.
Het Verkeers- en Vervoersplan gaat
uit van' de verkeerssituatie in 1971°
Het spitsuur lag toen tussen 5 en
6 uur. Hu is deze spits reeds over een
langere tijd uitgesmeerd en vlakker
geworden.
Als men weet dat op het gebied van de
werktijden grote veranderingen hebben
plaats gevonden en nog zullen plaats
vinden en als dan op blz. 6 van de
prénota wordt gezegd, dat op een moge
lijke trendombuiging t.g.v. ingrij
pende maatschappelijke veranderingen,
niet wordt geanticipeerd, dan maakt
men zich er wel wat al te gemakkelijk
vanaf
Ik merk er niets van dat in dit plan
ruimte is voor de z.g. zachte ver
keersstromen (bromfietsers, fietsers
en voetgangers)Er wordt slechts an
derhalve bladzijde aan gewijd. Ik
adviseer U het blad Intermediair eens
te lezen. In het jaar 1975 zijn daarin
4 grote artikelen gewijd aan deze
materie
^4. In de onder vraag 61 genoemde nota
gaat U ervan uit dat Leeuwarden in
de komende 15 jaar 1 9015 nieuwe ar
beidsplaatsen kan verwachten.
In de betreffende bijlage van de door U
genoemde nota is waarschijnlijk een fout
geslopen. Het aantal inwoners van Nijlan
in 1990 moet zijn 4750 en geen 3750.
Dit aantal bedroeg in 1972 nog I 63OO
en was in september 1975 reeds gedaald
tot 5356.
Een verdere afname tot 4750 in 1990
lijkt dan ook alleszins aannemelijk. Het
aantal woningen bedraagt volgens de A.V.
1971 2230. De gemiddelde woningbezetting
zou derhalve dalen tot 2,13 (dus niet
tot 1,5), wat gezien de recente ontwik
kelingen als niet onwaarschijnlijk kan
worden beschouwd. Soortgelijke bereke
ningen voor andere wijken zullen tot
overeenkomstige woningbezettingscijfers
leiden.
Voor het antwoord wordt verwezen naar
de reactie op de opmerkingen 20 en 21
.Voor het antwoord wordt verwezen naar
de reactie op opmerking 5°
Het sociografisch model voor 1990 is
opgesteld in mei 1974°-