Vanneer de verwachting van de P.P.D. met betrekking tot de te ver
wachten bevolkingsgroei uitkomt is het niet waarschijnlijk, dat de
suburbanisatieproblemen ooit zo veel moeilijkheden mee zullen bren
gen als nu reeds op sommige plaatsen in het westen van het land net
geval is. Dat Friesland een groene provincie dient te blijven, onder
schrijven wij. Dit uitgangspunt dient ons inziens voor deelgebied I
van de Nota Wonen, ten naaste bij het gebied van de huidige Regio
Leeuwarden, analoog te worden toegepast.
Gezien het feit, dat juist in dit gebied zich in vergelijking tot
overig Friesland toch wel congestieverschijnselen voordoen, c.q. naar
verwachting zullen gaan voordoen, verdient het aanbeveling in het ka
der van de Regio Leeuwarden aandacht te besteden aan de door de P.P.D.
voorgestelde begeleiding van het wonen.
Uitgangspunt dient ons inziens te zijn een zo groot mogelijke vrijheid
van woonplaatskeuze voor de individuele burger. Dit houdt in dat de
gemeenten er voor zullen moeten zorgen, dat die keuzevrijheid ook wer
kelijk aanwezig is, niet alleen wat betreft een voldoende aanbod van
woningen, maar ook wat de noodzakelijke voorzieningen aangaat. Deze
algemene filosofie kan echter alleen standhouden, wanneer het bestuur
bij een scheef getrokken ontwikkeling corrigerend kan optreden. Als
voorbeeld moge dienen de noodzaak tot bijsturen, wanneer de gemeente
Leeuwarden bij voortduring met een daling van het inwonertal zou wor
den geconfronteerd. Een tweede voorbeeld is de noodzaak tot bijsturing,
wanneer het beleid van de individuele gemeenten elk een zo groot aan
bod van -woningen zou oproepen, dat in het totale gebied een aanzienlijke
leegstand zou ontstaan. In dat geval zullen» afspraken moeten worden
gemaakt over een regionale woningbouwprogrammering. Dit houdt in de
vaststelling van het totaal aantal benodigde woningen en een verdeling
daarvan over de gemeenten (zie voor een soortgelijke aanpak voor de ge
hele provincie: Rota Wonen, pagina 138).
Zoals bekend houdt de Commissie voor de volkshuisvesting en de woning
bouw van onze Regio zich met deze problematiek bezig. Wij stellen U
in verband met de van de commissie te verwachten adviezen voor het door
de provincie te voeren beleid op het punt van de suburbanisatie in een
later stadium te bezien tegen de achtergrond van de commissievoorstel
len en U nu te beperken tot een voorlopige onderschrijving van de con
clusiesvan de P.P.D. met inachtneming van boven omschreven kanttekeningen.
Amorfe verstedelijking en verstening van het buitengebied.
Met.amorfe verstedelijking wordt bedoeld het ontstaan van talloze
"uit hun krachten gegroeide" dorpen en daarmee gepaard gaande een
ontvolking van de oorspronkelijke stad. Een verstening van het bui
tengebied is daarvan het gevolg, wanneer het buitengebied in ruime
zin wordt gedefinieerd als alles wat buiten de eigenlijke stad is
gelegen.
De Nota Wonen gebruikt het begrip verstening van het buitengebied"
echter in beperkter zin: het gebied buiten de kernen.
V/at het buitensporig groeien van allerlei dorpen betreft zijn wij
van mening, dat de plannen zullen moeten worden bezien in het licht
van de onder punt 3 beschreven filosofie betreffende de vrijheid van
woonplaatskeuze. Oplettendheid is geboden ten aanzien van het gevaar
van een mogelijke verstoring van de leefgemeenschappen van de dorpen.
Aard en tempo van de nieuwbouw in de dorpen dient zo veel mogelijk in
overeenstemming te zijn met het oorspronkelijk karakter van de dorpen.
Wij achten dit in eerste instantie een taak van de verantwoordelijke
gemeentebesturen.
Onze algemene reactie op het door de P.P.D. voorgestelde beleid om de
amorfe verstedelijking en de verstening van het buitengebied binnen de
perken te houden is, dat zelfs het versneld uitvoeren van alle nu bekende
bestemmingsplannen geen onverantwoorde aantasting van de open ruimte tot
gevolg zou hebben.