Prénota Verkeers- en Vervoersplan.
Bijlage 'no. 27. Leeuwarden, 6 januari 1976.
Aan de. gemeenteraad.
Op 17 februari en 10 maart 1975 hebt U voor de verdere studie ten be
hoeve van het Verkeers- en Vervoersplan ingestemd met een schetsmatige
wegenstructuur welke, tezamen met een aantal andere uitgangspunten, als
basis zou dienen voor de berekening van de toekomstige verkeersstromen.
Leze berekening heeft inmiddels plaats gevonden. Le resultaten, alsmede een
beoordeling daarvan, zijn neergelegd in het U toegezonden rapport Prénota
Verkeers- en Vervoersplan.
Het is de bedoeling om aan de hand van dit rapport nader te beslissen
over de te kiezen wegenstructuur. Een spoedige beslissing hierover is onder
meer van groot belang voor de tot standkoming, wijziging en uitvoering van
oen groot aantal bestemmingsplannen.
Het resultaat; van do berekening'en .de daaruit voortvloeiende conse
quenties voor het toekomstige wegennet in en om Leeuwarden roept echter
zodanige vragen op, dat wij hebben gemeend, alvorens met een definitief
voorstel te komen, ons hierop met U gezamenlijk te moeten beraden. Wij
hebben dan ook besloten aan deze materie een aparte raadsvergadering te
wijden waarin, naast voorlichting door deskundigen, een wederzijdse ge-
dachtenwissoling kan plaatsvindon. Na kennisname van do diverse standpunten
hopen wij U in een volgende raadsvergadering een definitief voorstel te
kunnen voorleggen.
Hierop vooruitlopende menen wij U nu reeds op hot volgende te moeten
wij zen.
Lo berekoningsrosultaten leveren voor de basisweg zodanige verkeers
stromen op dat voor deze weg in de toekomst 2x2 rijstroken exclusief de
benodigde opstelstrokcn nodig zijn. Om U oen indruk te geven wat dit in
houdt, maken wij U er op attent, dat do Tesselschadcstraat en de Lange
Marktstraat, welke deel zullen uitmaken van een eventuele toekomstige basis
weg, beide reeds 2x2 rijstroken bezitten. Gelet op de consequenties die
een dergelijke breedte zou hebben voor sommige gebieden, hebben wij ons
afgevraagd, of gedeeltelijk zou kunnen worden volstaan met een breedte van
totaal twee rijstroken. Wij verwachten evenwel dat dit tot een aanzienlijke
verzwaring van de verkeersbelasting op een aantal andere wegen, met name
op do ringweg en de binnenotadstangenten, zal loidon. Alvorens hierover
oen verantwoorde beslissing te kunnen nemen, zal het naar onze mening
nodig zijn oerst nog een doorrekening van hetzelfde wegennet te doen
plaats vinden waarbij voor de basisweg wordt uitgegaan van 2 rijstroken.
Hot voor de verkeers- en vervoorsstudie beschikbaar gestelde krediet is
hior echter niet op berekend. Mocht U tot deze extra berekening besluiten
dan zal hiervoor een krediet beschikbaar moeten worden gesteld. Een
voorstel hiertoe zullen wij als dan in oen volgende Raadsvergadering aan
U voorleggen.
Voorts zijn wij mot betrekking tot de aansluiting van de Oostorgoweg
op de basisweg van mening, dat, gezien de besprekingen mot het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat en met do Nederlandse Spoorwegen, ervan moot
worden uitgegaan, dat deze aansluiting ongelijkvloers zal moeten worden
uitgevoerd zoals in opzet is aangegeven op de afbeeldingen behorende
bij de U toegezonden Prénota.