V
.i. a
J -
J:.
-V-i-.,;"
v\
f
irr..-
.b i;
i
r-^nimr-Z.
t
X;.. v' .'V
■i'XiVlX/it
.1
;5 -L
vy.-r
3 J 1
/ovar...
.;:r
i
■i i
rt«aff
Rehabilitatie gebied Speelmansstraat c.a.
Bijlage no209 Leeuwarden, 20 mei 1976.
Aan de Gemeenteraad.
In verband met ons streven de woonfunctie in de binnenstad zoveel
mogelijk te herstellen, hebben wij voor het gebied Speelmansstraat c.a.
een projectgroep in het leven geroepen teneinde in overleg met de bewoners
een programma van eisen op te stellen, op basis waarvan te zijner tijd een
bestemmingsplan kan worden ontworpen.
Het door deze projectgroep opgestelde rapport dat betrekking heeft op
het gebied ten zuiden van de Grote Kerk, begrensd door Bij de Put, Speel
mansstraat, Kleine Hoogstraat, Grote Kerkstraat en Jacobijnerkerkhoftreft
U hierbij aan.
Als uitgangspunt voor het verder te voeren beleid heeft zowel de
projectgroep als de met vertegenwoordigers van de bevolking gevormde contact
groep in grote meerderheid gekozen voor het struktuurmodel, vervat in het
bij het rapport behorende plan nr. 1Bit struktuurmodel geniet de voor
keur boven een tweetal door de projectgroep opgestelde alternatieven omdat:
1. de ruimtelijke gegevenheden in plan 1 gunstiger zijn, vooral qua struk-
tuur en aanpassing aan de binnenstad;
2. het aantal parkeerplaatsen voldoende is voor het plangebied;
3. de fasering van de aanpak in plan 1 gunstiger is dan in plan 2.
Be Raad voor de Volkshuisvesting is van mening dat de voorkeur groten
deels aan plan 2a zou moeten worden gegeven, terwijl de parkeergarage van
plan 1 daarbij gehandhaafd zou kunnen worden.
Wij zijn op grond van de door de projectgroep genoemde redenen van
mening dat de voorkeur aan plan 1 dient te. worden gegeven. Bij dit model
zullen een drietal grootschalige elementen, t.w. de Huishoudschool, de
Betailhandelschool en het installatiebedrijf Boomsma t.b.v. de woningbouw
moeten' verdwijnen., omdat deze teveel beslag leggen op de in het gebied
aanwezige ruimten.
Be vrijkomende ruimte van het pand Boomsma aan de Bontepapesteeg
leent zich uitstekend voor het creëeren van de noodzakelijke parkeeraccom
modatie ten behoeve van het onderhavige gebied.
Na uitvoering van de door de projectgroep geadviseerde rehabilitatie-
en nieuwbouwplannen zal er behoefte zijn aan ruim 60 parkeerplaatsen, ter
wijl op de eigen terreinen slechts ruimte is voor circa 1J auto's, zodat
er een aanvullende parkeerbehoefte van ongeveer 50 auto's zal ontstaan.
Be projectgroep stelt voor ter plaatse van het te amoveren pand van
Boomsma als onderdeel van de te realiseren woonbebouwing een parkeergarage
dan wel een parkeerkelder ter realiseren die plaats kan bieden aan 36 dan
wel 72 auto's. Gelet op de steeds groter wordende behoefte aan parkeerruim
te in de binnenstad en het feit dat ook in aangrenzende delen van de bin
nenstad waar rehabilitatieplannen in uitvoering zijn of zullen worden ge
nomen, behoefte aan parkeerruimte bestaat, zijn wij van mening dat ge
streefd moet worden naar het creëren van parkeermogelijkheden in twee
bouwlagen. Baarbij zal voor een aantal problemen een oplossing gezocht
moeten worden. Zo is bekend dat bij sommigen bezwaren bestaan tegen het
aantasten van het terpprofiel in de Huygenstraat. Wij zijn van mening dat
hiervoor een voor alle partijen aanvaardbare oplossing, zo mogelijk in
samenwerking met potentiële gegadigden voor de realisering van een parkeer
garage gezocht moet worden. Op deze zaak zullen wij te zijner tijd bij U
terugkomen.
Ten aanzien de economische haalbaarheid van de parkeerkelder merken wij
het volgende op.
Op bladzijde 33 van het rapport heeft de projectgroep becijferd dat
elke parkeerplaats jaarlijks circa 1.788,zal gaan kosten. Hierbij
is niet gerekend op subsidie.