V .i. a J - J:. -V-i-.,;" v\ f irr..- .b i; i r-^nimr-Z. t X;.. v' .'V ■i'XiVlX/it .1 ;5 -L vy.-r 3 J 1 /ovar... .;:r i ■i i rt«aff Rehabilitatie gebied Speelmansstraat c.a. Bijlage no209 Leeuwarden, 20 mei 1976. Aan de Gemeenteraad. In verband met ons streven de woonfunctie in de binnenstad zoveel mogelijk te herstellen, hebben wij voor het gebied Speelmansstraat c.a. een projectgroep in het leven geroepen teneinde in overleg met de bewoners een programma van eisen op te stellen, op basis waarvan te zijner tijd een bestemmingsplan kan worden ontworpen. Het door deze projectgroep opgestelde rapport dat betrekking heeft op het gebied ten zuiden van de Grote Kerk, begrensd door Bij de Put, Speel mansstraat, Kleine Hoogstraat, Grote Kerkstraat en Jacobijnerkerkhoftreft U hierbij aan. Als uitgangspunt voor het verder te voeren beleid heeft zowel de projectgroep als de met vertegenwoordigers van de bevolking gevormde contact groep in grote meerderheid gekozen voor het struktuurmodel, vervat in het bij het rapport behorende plan nr. 1Bit struktuurmodel geniet de voor keur boven een tweetal door de projectgroep opgestelde alternatieven omdat: 1. de ruimtelijke gegevenheden in plan 1 gunstiger zijn, vooral qua struk- tuur en aanpassing aan de binnenstad; 2. het aantal parkeerplaatsen voldoende is voor het plangebied; 3. de fasering van de aanpak in plan 1 gunstiger is dan in plan 2. Be Raad voor de Volkshuisvesting is van mening dat de voorkeur groten deels aan plan 2a zou moeten worden gegeven, terwijl de parkeergarage van plan 1 daarbij gehandhaafd zou kunnen worden. Wij zijn op grond van de door de projectgroep genoemde redenen van mening dat de voorkeur aan plan 1 dient te. worden gegeven. Bij dit model zullen een drietal grootschalige elementen, t.w. de Huishoudschool, de Betailhandelschool en het installatiebedrijf Boomsma t.b.v. de woningbouw moeten' verdwijnen., omdat deze teveel beslag leggen op de in het gebied aanwezige ruimten. Be vrijkomende ruimte van het pand Boomsma aan de Bontepapesteeg leent zich uitstekend voor het creëeren van de noodzakelijke parkeeraccom modatie ten behoeve van het onderhavige gebied. Na uitvoering van de door de projectgroep geadviseerde rehabilitatie- en nieuwbouwplannen zal er behoefte zijn aan ruim 60 parkeerplaatsen, ter wijl op de eigen terreinen slechts ruimte is voor circa 1J auto's, zodat er een aanvullende parkeerbehoefte van ongeveer 50 auto's zal ontstaan. Be projectgroep stelt voor ter plaatse van het te amoveren pand van Boomsma als onderdeel van de te realiseren woonbebouwing een parkeergarage dan wel een parkeerkelder ter realiseren die plaats kan bieden aan 36 dan wel 72 auto's. Gelet op de steeds groter wordende behoefte aan parkeerruim te in de binnenstad en het feit dat ook in aangrenzende delen van de bin nenstad waar rehabilitatieplannen in uitvoering zijn of zullen worden ge nomen, behoefte aan parkeerruimte bestaat, zijn wij van mening dat ge streefd moet worden naar het creëren van parkeermogelijkheden in twee bouwlagen. Baarbij zal voor een aantal problemen een oplossing gezocht moeten worden. Zo is bekend dat bij sommigen bezwaren bestaan tegen het aantasten van het terpprofiel in de Huygenstraat. Wij zijn van mening dat hiervoor een voor alle partijen aanvaardbare oplossing, zo mogelijk in samenwerking met potentiële gegadigden voor de realisering van een parkeer garage gezocht moet worden. Op deze zaak zullen wij te zijner tijd bij U terugkomen. Ten aanzien de economische haalbaarheid van de parkeerkelder merken wij het volgende op. Op bladzijde 33 van het rapport heeft de projectgroep becijferd dat elke parkeerplaats jaarlijks circa 1.788,zal gaan kosten. Hierbij is niet gerekend op subsidie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 100