Hieruit blijkt dat het bestaande stratenpatroon over het algemeen is ge handhaafd. Op basis van dit verkavelingsmodel biedt het gebiedje, rekening houdend met het gedeelte, bestemd voor gemengde bebouwing, plaats voor 195 woningen, bijna uitsluitend uit te voeren als eengezinswoningen. Voor de nadere motivering welke heeft geleid tot deze opzet mogen wij U kortheidshalve verwijzen naar het rapport. Financiële konsekwenties Uit een op basis van het structuurmodel uitgevoerde berekening van de Ver moedelijke kosten van amovatie, herindeling en bouwrijp maken van het plan gebied komt de groep tot de conclusie dat bij een dichtheid van 50 woningen per ha de gemiddelde kavelprijs 28.318,(exclusief BTW) zal bedragen. Daarbij gaat men er vanuit dat voor de grond bestemd voor kantoor, bedrijf c.q. bijzondere doeleinden een m2-prijs van 75?(excl. BTWhet maximaal haalbare is, teneinde deze terreinen in de '"'markt" te kunnen brengen. Een ruimere opzet van de woonbebouwing leidt tot dusdanige kavelprijzen, dat de terreinen als onverkoopbaar moeten worden beschouwd. De groep constateert, dat realisering van nieuwbouw alleen mogelijk zal zijn, indien van de Mi nister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een bijdrage in de ex cessief hoge grondkosten wordt verkregen. Een dergelijk subsidie (lokatie- subsidie) wordt alleen verstrekt ten behoeve van sociale woningbouw. Niet alleen om deze 'reden maar ook met het oog op andere aspecten stelt de com missie zich op het standpunt dat bij nieuwbouw ter plaatse \«>ningen in de so ciale sector moeten worden gerealiseerd. In haar rapport heeft de projectgroep II de financiële consequenties van beperkte renovatie, volledige renovatie en amovatie gevolgd door nieuw bouw (zoals deze zijn opgezet dóór de projectgroep i) nog eens tegenover el kaar gezet, zulks rekening houdende met de prijsstijgingen en de thans bij het project betrokken 44 woningen van St. Joseph. De groep concludeert, dat de sinds 1 januari 1975 geldende regeling, dat het Rijk de uit het uitvoeren van verbeteringen aan naoorlogse woningen van corporaties of gèmeenten voortvloeiende exploitatieverliezen voor ma ximaal 50% voor zijn rekening kar nemen, voor dit project geen soulaas zal kunnen bieden. Deze subsidieregeling wordt eerst toegepast indien geen eigen reserves, opgebouwd met het te verbeteren complex of andere complexen, meer aanwezig zijn. De projectgroep berekent, dat -gelet op het feit aat voor een woning wetkavel slechts aanvaardbaar is een bedrag van plm. 11.000,™ (incl. BTW), terwijl volgens de grondkostenberekening de kavelprijs moeten worden gesteld op 30.000,(incl, BTW) - bij nieuwbouw in de sociale sector een direct verlies op de grond zal worden geleden van rond 3«705.000,195 x 18.000,--). Ook projectgroep II komt tot de conclusie, dat amovatie gevolgd döor nieuwbouw, ondanks dit grote tekort op de grondopbrengsten, in financiëel opzicht de meest aantrekkelijke oplossing zal zijn, met name indien de Mi nister bereid is lokatiesubsidie te verlenen. Advies, van de Raad voor de Volkshuisvesting. De Raad stemt in met de uitgangspunten van het rapport van projectgroep II. Hij stelt daarbij dat het bestaande stratenpatroon moet blijven ge handhaafd, terwijl in het gehele gebied weer laagbouw moet komen. Voorts vraagt de Raad zich af of de 60 flatwoningen aan de Archipelweg niet alsnog in het plan moeten worden betrokken. Standpunt van Burgemeester en Wethouders Stedebouwkundige_aspecten Met de stëdebouwkundige uitgangspunten "van het rapport kunnen wij ons in het algemeen verenigen. De voorgestelde verkeersoplossing dient naar ons inzicht evenwel te worden aangepast! De route voor het fietsverkeer en het openbaar vervoer van Cammingha- buren naar de Binnenstad, welke in het kader van andere plannen is getra ceerd via een tunnel onder de aan te leggen oostelijke buitentangent en via de Egelantierstraat, zal zich volgens het model van de projectgroep verder kunnen afwikkelen langs de Marathonstraat. Naar onze mening is een dergelijke oplossing uit een oogpunt van ver keerskunde niet aanvaardbaar. Enerzijds niet omdat door een dergelijke "bajonetaansluïting'1 het gedeelte van de Rondweg tussen Egelantier- en Marathonstraat extra zal worden belast. Anderzijds niet, aangezien hierdoor de minder aantrekkelijke situatie van twee aansluitingen op de Rondweg op zeer korte afstand van elkaar in een nieuwe opzet zou worden gehandhaafd. Het opnemen van de Linnaeusstraat in de verbinding Camminghaburen- Binnenstad is stedebouwkundig gezien niet aanvaardbaar, omdat dan het nieuwe woongebiedje doorsneden zal worden door een drukke stadsroute. Als alterna tief zien wij het maken van een verbindingsweg tussen Linnaeusstraat en Ma rathonstraat, onmiddellijk ten westen van het grondgebied van de flats aan de Rondweg. Daardoor ontstaat er een verbinding Marathonstraat-Bgelantier- straat zonder dat daarvoor een deel van de Rondweg zal behoeve te worden be reden. De aansluiting van de Marathonstraat op de Rondweg kar dan vervallen. Deze oplossing past in de geest van de aanvaarde prénota voor het verkeers- en vervoersplan, dat er van uitgaat dat er zo weinig mogelijk aansluitingen op de Rondweg moeten komen. Naar onze mening dienen de door de Raad voor de Volkshuisvesting bedoel de 60 flatwoningen in deze plannen buiten beschouwing te worden gelaten. Financiële aspecten V/ij delen de mening van de projectgroep, dat ondanks het aanzienlijke tekort op de grondexploitatie, dat is berekend bij uitvoering van nieuwbouwplannen na kaalslag van het gebied, deze'mogelijkheid toch financieel gezien als het meest aantrekkelijk moet worden beschouwd. V/ij zijn er ons zeer wel var bewust, dat nieuwbouwplannen alleen realiseer baar zijn indien van het rijk een maximale bijdrage wordt verkregen in de excessief hoge grondkosten. Indien ook bij het verkrijgen van lokatiesubsi die geen kostendekkende grondexploitatie mogelijk wordt, zal de gemeente uit eigen middelen een financiële bijdrage in het exploitatietekort moeten le veren. In beginsel is door de directie Volkshuisvesting en Bouwnijverheid mede werking toegezegd voor het plan te zijner tijd de woningen van het complex Linnaeusstraat af te breken en te vervangen door nieuwbouw, mits het bestaan de stratenpatroon wordt gehandhaafd. Een definitieve beslissing hieromtrent kan van de rijksoverheid eerst worden verwacht indien meer gegevens worden verstrekt omtrent de financiële consequenties van de afbraak en nieuwbouw. Vooruitlopende op de definitieve beslissing is de Beschikking geldelijke steun bewoners bij woningverbetering en krotontruiming op het complex van toepassing verklaard. Daarbij is onder meer gesteld, dat tot een versnelde ont ruiming van het complex niet eerder mag worden overgegaan, dan nadat met het ministerie overeenstemming is bereikt omtrent de nieuwbouwplannen voor het onderhavige gebied. De voor sloop van de woningen vereiste toestemming van de Minister zal eerst dan kunnen worden afgegeven. Wij zijn niet in staat vooruitlopende op het overleg met de Minister inzicht te verschaffen in de exacte financiële consequenties van het onder havige plan. Zodra hierover meer zekerheid is verkregen zullen wij op deze zaak bij U terugkomen. -2- -3-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 108