Hieruit blijkt dat het bestaande stratenpatroon over het algemeen is ge
handhaafd. Op basis van dit verkavelingsmodel biedt het gebiedje, rekening
houdend met het gedeelte, bestemd voor gemengde bebouwing, plaats voor 195
woningen, bijna uitsluitend uit te voeren als eengezinswoningen.
Voor de nadere motivering welke heeft geleid tot deze opzet mogen wij U
kortheidshalve verwijzen naar het rapport.
Financiële konsekwenties
Uit een op basis van het structuurmodel uitgevoerde berekening van de Ver
moedelijke kosten van amovatie, herindeling en bouwrijp maken van het plan
gebied komt de groep tot de conclusie dat bij een dichtheid van 50 woningen
per ha de gemiddelde kavelprijs 28.318,(exclusief BTW) zal bedragen.
Daarbij gaat men er vanuit dat voor de grond bestemd voor kantoor, bedrijf
c.q. bijzondere doeleinden een m2-prijs van 75?(excl. BTWhet maximaal
haalbare is, teneinde deze terreinen in de '"'markt" te kunnen brengen. Een
ruimere opzet van de woonbebouwing leidt tot dusdanige kavelprijzen, dat de
terreinen als onverkoopbaar moeten worden beschouwd. De groep constateert,
dat realisering van nieuwbouw alleen mogelijk zal zijn, indien van de Mi
nister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een bijdrage in de ex
cessief hoge grondkosten wordt verkregen. Een dergelijk subsidie (lokatie-
subsidie) wordt alleen verstrekt ten behoeve van sociale woningbouw. Niet
alleen om deze 'reden maar ook met het oog op andere aspecten stelt de com
missie zich op het standpunt dat bij nieuwbouw ter plaatse \«>ningen in de so
ciale sector moeten worden gerealiseerd.
In haar rapport heeft de projectgroep II de financiële consequenties
van beperkte renovatie, volledige renovatie en amovatie gevolgd door nieuw
bouw (zoals deze zijn opgezet dóór de projectgroep i) nog eens tegenover el
kaar gezet, zulks rekening houdende met de prijsstijgingen en de thans bij het
project betrokken 44 woningen van St. Joseph.
De groep concludeert, dat de sinds 1 januari 1975 geldende regeling, dat
het Rijk de uit het uitvoeren van verbeteringen aan naoorlogse woningen
van corporaties of gèmeenten voortvloeiende exploitatieverliezen voor ma
ximaal 50% voor zijn rekening kar nemen, voor dit project geen soulaas zal
kunnen bieden. Deze subsidieregeling wordt eerst toegepast indien geen eigen
reserves, opgebouwd met het te verbeteren complex of andere complexen, meer
aanwezig zijn.
De projectgroep berekent, dat -gelet op het feit aat voor een woning
wetkavel slechts aanvaardbaar is een bedrag van plm. 11.000,™ (incl. BTW),
terwijl volgens de grondkostenberekening de kavelprijs moeten worden gesteld
op 30.000,(incl, BTW) - bij nieuwbouw in de sociale sector een direct
verlies op de grond zal worden geleden van rond 3«705.000,195 x
18.000,--).
Ook projectgroep II komt tot de conclusie, dat amovatie gevolgd döor
nieuwbouw, ondanks dit grote tekort op de grondopbrengsten, in financiëel
opzicht de meest aantrekkelijke oplossing zal zijn, met name indien de Mi
nister bereid is lokatiesubsidie te verlenen.
Advies, van de Raad voor de Volkshuisvesting.
De Raad stemt in met de uitgangspunten van het rapport van projectgroep
II. Hij stelt daarbij dat het bestaande stratenpatroon moet blijven ge
handhaafd, terwijl in het gehele gebied weer laagbouw moet komen.
Voorts vraagt de Raad zich af of de 60 flatwoningen aan de Archipelweg niet
alsnog in het plan moeten worden betrokken.
Standpunt van Burgemeester en Wethouders
Stedebouwkundige_aspecten
Met de stëdebouwkundige uitgangspunten "van het rapport kunnen wij ons
in het algemeen verenigen. De voorgestelde verkeersoplossing dient naar ons
inzicht evenwel te worden aangepast!
De route voor het fietsverkeer en het openbaar vervoer van Cammingha-
buren naar de Binnenstad, welke in het kader van andere plannen is getra
ceerd via een tunnel onder de aan te leggen oostelijke buitentangent en via
de Egelantierstraat, zal zich volgens het model van de projectgroep verder
kunnen afwikkelen langs de Marathonstraat.
Naar onze mening is een dergelijke oplossing uit een oogpunt van ver
keerskunde niet aanvaardbaar. Enerzijds niet omdat door een dergelijke
"bajonetaansluïting'1 het gedeelte van de Rondweg tussen Egelantier- en
Marathonstraat extra zal worden belast. Anderzijds niet, aangezien hierdoor
de minder aantrekkelijke situatie van twee aansluitingen op de Rondweg op zeer
korte afstand van elkaar in een nieuwe opzet zou worden gehandhaafd.
Het opnemen van de Linnaeusstraat in de verbinding Camminghaburen-
Binnenstad is stedebouwkundig gezien niet aanvaardbaar, omdat dan het nieuwe
woongebiedje doorsneden zal worden door een drukke stadsroute. Als alterna
tief zien wij het maken van een verbindingsweg tussen Linnaeusstraat en Ma
rathonstraat, onmiddellijk ten westen van het grondgebied van de flats aan
de Rondweg. Daardoor ontstaat er een verbinding Marathonstraat-Bgelantier-
straat zonder dat daarvoor een deel van de Rondweg zal behoeve te worden be
reden. De aansluiting van de Marathonstraat op de Rondweg kar dan vervallen.
Deze oplossing past in de geest van de aanvaarde prénota voor het verkeers-
en vervoersplan, dat er van uitgaat dat er zo weinig mogelijk aansluitingen
op de Rondweg moeten komen.
Naar onze mening dienen de door de Raad voor de Volkshuisvesting bedoel
de 60 flatwoningen in deze plannen buiten beschouwing te worden gelaten.
Financiële aspecten
V/ij delen de mening van de projectgroep, dat ondanks het aanzienlijke tekort
op de grondexploitatie, dat is berekend bij uitvoering van nieuwbouwplannen
na kaalslag van het gebied, deze'mogelijkheid toch financieel gezien als het
meest aantrekkelijk moet worden beschouwd.
V/ij zijn er ons zeer wel var bewust, dat nieuwbouwplannen alleen realiseer
baar zijn indien van het rijk een maximale bijdrage wordt verkregen in de
excessief hoge grondkosten. Indien ook bij het verkrijgen van lokatiesubsi
die geen kostendekkende grondexploitatie mogelijk wordt, zal de gemeente uit
eigen middelen een financiële bijdrage in het exploitatietekort moeten le
veren.
In beginsel is door de directie Volkshuisvesting en Bouwnijverheid mede
werking toegezegd voor het plan te zijner tijd de woningen van het complex
Linnaeusstraat af te breken en te vervangen door nieuwbouw, mits het bestaan
de stratenpatroon wordt gehandhaafd. Een definitieve beslissing hieromtrent
kan van de rijksoverheid eerst worden verwacht indien meer gegevens worden
verstrekt omtrent de financiële consequenties van de afbraak en nieuwbouw.
Vooruitlopende op de definitieve beslissing is de Beschikking geldelijke
steun bewoners bij woningverbetering en krotontruiming op het complex van
toepassing verklaard. Daarbij is onder meer gesteld, dat tot een versnelde ont
ruiming van het complex niet eerder mag worden overgegaan, dan nadat met het
ministerie overeenstemming is bereikt omtrent de nieuwbouwplannen voor het
onderhavige gebied. De voor sloop van de woningen vereiste toestemming van
de Minister zal eerst dan kunnen worden afgegeven.
Wij zijn niet in staat vooruitlopende op het overleg met de Minister
inzicht te verschaffen in de exacte financiële consequenties van het onder
havige plan. Zodra hierover meer zekerheid is verkregen zullen wij op deze
zaak bij U terugkomen.
-2-
-3-