4
No. 6420
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 29 april
1976 ("bijlage no. 175);
Gelet op de artikelen 60, 65 en 67 van de Woningwet en het Besluit
Geldelijke Steun Volkshuisvesting;
BESLUIT:
I. bij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een le
ning aan te vragen en te aanvaarden tot een bedrag va.n 1.198.715»60
of zoveel meer of minder als nodig is en genoemde Minister zal verle
nen voor de financiering van de door de Woningstichting "Leeuwarden-
Leeuwarderadeel" te renoveren 30 woningen van Loonstraat (V. 4181)
te Leeuwarden;
II. aan de onder I genoemde Woningstichting voor de onder I genoemde re
novatiewerkzaamheden een lening te verstrekken tot een gelijk bedrag
als onder I bedoeld en tegen dezelfde rentevoet en met dezelfde af
lossingstermijn als voornoemde Minister voor de onder I genoemde lening
zal doen gelden en voorts onder de voorwaarden, welke de Minister van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening aan het verstrekken van deze
lening mocht verbinden;
III. uit s-Rijks kas overeenkomstig artikel 67 van de Woningwet een zo
hoog mogelijke bijdrage ineens ten behoeve van voorlichtingsaktivitei-
ten en een jaarlijkse bijdrage in het na de renovatie ontstane exploi
tatietekort aan te vragen en te aanvaarden;
IV. aan de Woningstichting "Leeuwarden-Leeuwarderadeel" een bijdrage ineens
ten behoeve van voorlichtingsaktiviteiten en een jaarlijkse bijdrage
te verstrekken, gelijk aan de onder III bedoelde door de betrokken
Minister vast te stellen bijdragen, onder de voorwaarden, welke eerder
genoemde Minister aan het verlenen van deze bijdragen mocht verbinden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verlenen van vrijstelling verbod avondverkoop ten behoeve van het houden
van braderieën, respectievelijk aan de winkeliers in de Grote Hoogstraat en
een aantal omliggende straten, alsmede aan de winkeliers in de Fruitstraat.
Bijlage no. 176. Leeuwarden, 29 april 1976.
Aan
de Gemeenteraad.
Uit winkelierskringen ontvingen wij twee verzoeken met betrekking
tot het verlenen van vrijstelling van het in artikel 2, sub c, van de
Winkelsluitingswet 1951 vervatte verbod om winkels na 18 uur voor het
publiek geopend te hebben.
In de eerste plaats verzoekt de heer D.J. van ScherpenseelGrote
Hoogstraat 3» namens de in die straat, de St. Jacobsstraat, de Kelders,
Over de Kelders, de Bierkade, de Groentemarkt en het Naauw gevestigde
winkeliers om tijdens een op 1 en 2 juni aanstaande door deze winkeliers
te organiseren braderie een vrijstelling als bovenbedoeld te verlenen tot
21 uur. Het ligt in de bedoeling de braderie tevens te houden in de Klok-
straat (met name het pleinvormig gedeelte daarvan) en op de Brol, op welke
laatste plaats de winkeliers van Over de Kelders en Groentemarkt een plaats
zullen kunnen vinden, aangezien beide laatste straten zich met het oog op
het verkeer niet lenen voor dergelijke activiteiten. Het ontmoet uiteraard
geen bezwaar, dat de winkels aan Groentemarkt en Over de Kelders tijdens
de braderie geopend zijn, zoals ook bij de overige deelnemers aan de bra
derie het geval is. Wij stellen U voor om, evenals het vorig jaar»de ge
vraagde vrijstelling te verlenen.
Voorts is een soortgelijk verzoek binnengekomen van de heer J. Prinsen,
namens de winkeliers van de galerij aan de Fruitstraat. Dit in het kader
van de buurtfeesten, georganiseerd door de buurt- en speeltuinvereniging
"Achter de Hoven, wier speelterrein achter de winkelgalerij is gelegen. Deze
braderie wordt gehouden op vrijdag 21 mei aanstaande van 13-30 tot 21 uur
en op zaterdag 22 mei van 9-00 tot 17-00 uur. In deze is derhalve slechts
een vrijstelling op vrijdag 21 mei van 18 tot 21 uur vereist, welke vrij
stelling wij U voorstellen te verlenen.
Gezien het vorenstaande geven wij U in overweging ter zake een twee
tal besluiten te nemen overeenkomstig de bijgevoegde ontwerpen, waarbij
toepassing is gegeven aan de in art. 11, eerste lid, der wet vervatte 21
dagen-regeling.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong
Secretaris.