1
5
a
p
1 INLEIDING
In deze notitie wordt een overzicht gegeven van de werk
zaamheden die gemoeid zijn met het afronden van de indertijd
aangevangen Verkeers- en Vervoerstudie voor de gemeente
Leeuwarden. Uitgangspunt hierbij is geweest om zo goed
mogelijk aansluiting te vinden bij
- de reeds aanwezige rapporten en uitgevoerde studies van
de gemeente, het I.B.V. en het C.V.P.;
- de reeds door de gemeente geformuleerde uitspraken over
het verkeers- en vervoerbeleid in Leeuwarden;
- de ministeriële richtlijnen inzake de eisen die aan ver
keers- en vervoerplannen en verkeerscirculatieplannen
worden gesteld.
Bij het formuleren van de hierna volgende voorstellen is er
naar gestreefd te komen tot een zodanige opzet, dat met een
minimum aan tijd en kosten en met een maximale benutting
van de reeds bestaande plannen en reeds verrichte werkzaam
heden gekomen wordt tot een aantal voor Leeuwarden goed
bruikbare plannen. Dit houdt in dat de plannen een referen
tiekader moeten bieden aan elke te nemen verkeersmaatregel
en te maken verkeers- en vervoervoorziening en dat tevens
voldaan moet worden aan de ministeriële richtlijnen terzake,
opdat de plannen als basis kunnen dienen voor het aanvragen
en verkrijgen van subsidie voor de aanleg van deze verkeers-
en vervoervoorzieningen en het afdekken van de tekorten van
het openbaar vervoer.