V 2 (shM^jb) 2. ACHTERGRONDEN Omstreeks 1967 werd door de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat het begrip verkeers- en vervoerplan geïntro duceerd (ministeriële beschikking 3 maart 1967) Volgens de minister werd onder een verkeers- en vervoerplan verstaan "een plan dat aangeeft op welke wijze aan de hui dige en aan de toekomstige vervoerbehoefte in het betrokken gebied kan worden voldaan"Gedacht werd aan een concreet uitvoeringsplan voor de lange termijn met daarin opgenomen de detaillering, fasering en financiering van alle in de toekomst benodigde verkeers- en vervoervoorzieningen Tevens diende het plan een verkeerscirculatieplan te bevat ten waarin de maatregelen voor de korte termijn werden aangegeven Het overleggen van een dergelijk verkeers- en vervoerplan werd genoemd als voorwaarde voor het verkrijgen van subsi die op de uitvoering van infrastructurele werken. Geen subsidie zou worden gegeven op eventuele exploitatie tekorten van het openbaar vervoer. Naast vele andere gemeenten is ook Leeuwarden enige jaren geleden begonnen aan het opstellen van een dergelijk verkeers- en vervoerplan. De ervaringen opgedaan bij het maken van dergelijke plannen alsook bij algemene studies op gebied van de ruimtelijke ordening hebben geleid tot het inzicht dat het opstellen van gedetailleerde eindplannen weinig zinvol is en dat een meer procesmatige aanpak de voorkeur verdient. Voor de inhoud van een verkeers- en ver voerplan betekent dit dat voor de lange termijn een globaal plan voldoende is, waarbij het meer gaat om het aangeven van een beleidsvisie en het ontwikkelen van een strategie dan om een opsomming van concrete maatregelenHet accent komt te liggen op het korte termijn plan - d.w.z. het verkeerscirculatieplan -, dat wel meer gedetailleerde voor stellen met fasering en financiering omvat en dat past in de lange termijn strategie. Deze ontwikkeling blijkt duidelijk uit de ministeriële beschikking van april 1974. Hierin wordt een veel grotere nadruk gelegd op het verkeerscirculatieplan als basis voor het verkrijgen van subsidie. De middelgrote gemeenten zullen hiermee geheel kunnen volstaan; de grotere gemeenten kunnen het verkeerscirculatieplan gebruiken als voorloper op een verkeers- en vervoerplan. Ook wordt het overleggen van een verkeerscirculatieplan genoemd als voorwaarde voor het afdekken van de exploitatietekorten van het openbaar vervoer Dezerzijds wordt de afronding van te leggen op het Dit houdt dus in korte termijn te aard aangeeft. nu ook voor Leeuwarden voorgesteld om bij de verkeers- en vervoerstudie het accent verkeerscirculatieplan het opstellen van een plan dat de op nemen maatregelen van verkeerstechnische

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 267