V
2
(shM^jb)
2. ACHTERGRONDEN
Omstreeks 1967 werd door de toenmalige minister van Verkeer
en Waterstaat het begrip verkeers- en vervoerplan geïntro
duceerd (ministeriële beschikking 3 maart 1967)
Volgens de minister werd onder een verkeers- en vervoerplan
verstaan "een plan dat aangeeft op welke wijze aan de hui
dige en aan de toekomstige vervoerbehoefte in het betrokken
gebied kan worden voldaan"Gedacht werd aan een concreet
uitvoeringsplan voor de lange termijn met daarin opgenomen
de detaillering, fasering en financiering van alle in de
toekomst benodigde verkeers- en vervoervoorzieningen
Tevens diende het plan een verkeerscirculatieplan te bevat
ten waarin de maatregelen voor de korte termijn werden
aangegeven
Het overleggen van een dergelijk verkeers- en vervoerplan
werd genoemd als voorwaarde voor het verkrijgen van subsi
die op de uitvoering van infrastructurele werken.
Geen subsidie zou worden gegeven op eventuele exploitatie
tekorten van het openbaar vervoer.
Naast vele andere gemeenten is ook Leeuwarden enige jaren
geleden begonnen aan het opstellen van een dergelijk
verkeers- en vervoerplan. De ervaringen opgedaan bij het
maken van dergelijke plannen alsook bij algemene studies op
gebied van de ruimtelijke ordening hebben geleid tot het
inzicht dat het opstellen van gedetailleerde eindplannen
weinig zinvol is en dat een meer procesmatige aanpak de
voorkeur verdient. Voor de inhoud van een verkeers- en ver
voerplan betekent dit dat voor de lange termijn een globaal
plan voldoende is, waarbij het meer gaat om het aangeven
van een beleidsvisie en het ontwikkelen van een strategie
dan om een opsomming van concrete maatregelenHet accent
komt te liggen op het korte termijn plan - d.w.z. het
verkeerscirculatieplan -, dat wel meer gedetailleerde voor
stellen met fasering en financiering omvat en dat past in
de lange termijn strategie.
Deze ontwikkeling blijkt duidelijk uit de ministeriële
beschikking van april 1974. Hierin wordt een veel grotere
nadruk gelegd op het verkeerscirculatieplan als basis voor
het verkrijgen van subsidie. De middelgrote gemeenten
zullen hiermee geheel kunnen volstaan; de grotere gemeenten
kunnen het verkeerscirculatieplan gebruiken als voorloper
op een verkeers- en vervoerplan. Ook wordt het overleggen
van een verkeerscirculatieplan genoemd als voorwaarde voor
het afdekken van de exploitatietekorten van het openbaar
vervoer
Dezerzijds wordt
de afronding van
te leggen op het
Dit houdt dus in
korte termijn te
aard aangeeft.
nu ook voor Leeuwarden voorgesteld om bij
de verkeers- en vervoerstudie het accent
verkeerscirculatieplan
het opstellen van een plan dat de op
nemen maatregelen van verkeerstechnische