4
(sh^tela)
VERKEERSCIRCULATIEPLAN
Kenmerkend verschil tussen een verkeerscirculatieplan en
een verkeersstructuurplan is dat het eerste een plein voor
de korte termijn is (ca. 5 jaar) en veel meer concrete
voorstellen bevat dan het tweede. Een verkeerscirculaLie-
plan kan worden gedefinieerd als een plan dat aangeeft
welke verkeersmaatregelen zullen moeten worden getroffen
om een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer - nu
en in de naaste toekomst - zoveel mogelijk te begunstigen,
onder voorwaarde van een zo gering mogelijke aantasting
van het leefklimaat.
In de reeds genoemde ministeriële beschikking van april
1974 worden richtlijnen geformuleerd waaraan een verkeers
circulatieplan moet voldoen, wil het kunnen dienen als
basis voor het aanvragen van subsidie op de uitvoering van
infrastructurele werken en het afdekken van de tekorten
van het openbaar vervoer. Aangezien dit ook voor Leeuwarden
van groot belang is verdient het aanbeveling om de minis
teriële richtlijnen zoveel mogelijk te volgen, tenminste
voor zover deze voor Leeuwarden relevant zijn.
De algemene doelstelling van de minister is erop gericht
het hoofd te bieden aan de verkeers- en vervoerproblema-
tiek in de steden als gevolg van de sterke toeneming van
het autobezit en de daarmee gepaard gaande groei van het
motorvoertuigen-verkeer
De hierbij gestelde doeleinden zijn:
a. vermindering van de verkeerscongesties
b. verhoging van de verkeersveiligheid;
c. bevordering van de vlotte en veilige afwikkeling van
het fiets- en bromfietsverkeer
d. bevordering van de doorstroming van het openbaar vervoer
e. vermindering van de verkeershinder in de woon- en werk
omgeving
De oplossing van de thans aanwezige verkeersproblemen dient
te worden aangegeven in een verkeerscirculatieplan dat zich
op alle vervoerwijzen alsmede voetgangers dient te richten
en tevens een parkeerplan dient te omvatten. Concentratie
van de verkeersstromen op een beperkt aantal verkeersaders
wordt voorgestaan, zodat verkeersluwe gebieden kunnen wor
den geschapen, waarbinnen de hinder door het verkeer slecht
beperkt is.
Bij het opstellen van liet verkeerscirculatieplan dient te
worden uitgegaan van de bestaande structuur van de stad.
Met belangrijke nieuwe infrastructurele werken mag slechts
rekening worden gehouden indien de uitvoering daarvan in
de eerstkomende vijf jaar vast staat.