4 (sh^tela) VERKEERSCIRCULATIEPLAN Kenmerkend verschil tussen een verkeerscirculatieplan en een verkeersstructuurplan is dat het eerste een plein voor de korte termijn is (ca. 5 jaar) en veel meer concrete voorstellen bevat dan het tweede. Een verkeerscirculaLie- plan kan worden gedefinieerd als een plan dat aangeeft welke verkeersmaatregelen zullen moeten worden getroffen om een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer - nu en in de naaste toekomst - zoveel mogelijk te begunstigen, onder voorwaarde van een zo gering mogelijke aantasting van het leefklimaat. In de reeds genoemde ministeriële beschikking van april 1974 worden richtlijnen geformuleerd waaraan een verkeers circulatieplan moet voldoen, wil het kunnen dienen als basis voor het aanvragen van subsidie op de uitvoering van infrastructurele werken en het afdekken van de tekorten van het openbaar vervoer. Aangezien dit ook voor Leeuwarden van groot belang is verdient het aanbeveling om de minis teriële richtlijnen zoveel mogelijk te volgen, tenminste voor zover deze voor Leeuwarden relevant zijn. De algemene doelstelling van de minister is erop gericht het hoofd te bieden aan de verkeers- en vervoerproblema- tiek in de steden als gevolg van de sterke toeneming van het autobezit en de daarmee gepaard gaande groei van het motorvoertuigen-verkeer De hierbij gestelde doeleinden zijn: a. vermindering van de verkeerscongesties b. verhoging van de verkeersveiligheid; c. bevordering van de vlotte en veilige afwikkeling van het fiets- en bromfietsverkeer d. bevordering van de doorstroming van het openbaar vervoer e. vermindering van de verkeershinder in de woon- en werk omgeving De oplossing van de thans aanwezige verkeersproblemen dient te worden aangegeven in een verkeerscirculatieplan dat zich op alle vervoerwijzen alsmede voetgangers dient te richten en tevens een parkeerplan dient te omvatten. Concentratie van de verkeersstromen op een beperkt aantal verkeersaders wordt voorgestaan, zodat verkeersluwe gebieden kunnen wor den geschapen, waarbinnen de hinder door het verkeer slecht beperkt is. Bij het opstellen van liet verkeerscirculatieplan dient te worden uitgegaan van de bestaande structuur van de stad. Met belangrijke nieuwe infrastructurele werken mag slechts rekening worden gehouden indien de uitvoering daarvan in de eerstkomende vijf jaar vast staat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 269