Het afwezig zijn van planologische beletselen achten wij een stimulerende
factor om Leeuwarden te kiezen als vestigingsplaats voor een kantoor.
Met het creëren van een wervend vestigingsklimaat voor kantoren kan
wellicht een tegenwicht worden gevormd tegen de stijgende werkloosheid
in de "derde sector1'Op dit moment ontbreekt het echter nog aan voldoende
goedgekeurde bestemmingsplannen, waarbij gronden voor kantorenbouw zijn
bestemd.
In de ontwikkeling van het gebied Tesselschadestraat spoelt het
benzinedepot uiteraard een belangrijke rol. Het gebied verkrijgt naar
onze mening alleen reële waarde als kantorengebied, indien de benzirie-
opslag naar elders wordt verplaatst. Op nabijgelegen percelen kan uit
sluitend onder het aanbrengen van bijzonder kostbare bouwtechnische
voorzieningen veilige kantoorruimte worden gecreëerd. Handhaving van het
depot zal dan ook, mede gelet op recente gebeurtenissen met betrekking tot
benzineopslagplaatsen in andere steden, een rem leggen op de verdere
uitbouw van kantoren in dit gebied. Afgezien hiervan menen wij dat het
benzinedepot te dicht in de stedelijke bebouwing is komen te liggen. Om
deze redenen dient het depot niet te worden gehandhaafd.
Overigens zij hier vermeld, dat Gedeputeerde Staten aan de afgifte van de
verklaring van geen bezwaar ten behoeve van het kantorencomplex van
Visser B.V. de voorwaarde hebben verbonden, dat de Shell-benzine-opslagplaats
in een binnen een half jaar ter visie te leggen ontwerp-bestemmingsplan
dient te zijn "wegbestemd"
Hoewel met de Shell nog geen onderhandelingen zijn gevoerd, zijn-
wij er ons van bewust dat de verplaatsing van het benzinedepot een
aanzienlijke investering- zal vergen. Op dit moment is het nog niet bekend
in hoeverre de verplaatsingskosten kunnen worden gedekt uit de opbrengsten
van do ter plaatse te ontwikkelen bouwterreinen. In welke mate en in welk
kader het tekort moet worden verhaald c.q. moet worden toegerekend aan
andere terreinen moet nog nader worden bestudeerd. Hierop komen wij terug
bij de aanbieding van het definitieve ontwerp-bestemmingsplan. Hetzelfde
geldt voor do kosten die van gemeentewege zullen moeten worden gemaakt op
het civieltechnische vlak met het oog op de bestemmingswijziging van het
gebied.
Het betrekking tot het schetsontwerp merken wij tenslotte het volgende
op.
1. Het A.N.W.B. technostation is in het schetsontwerp ingepast.
Gelet op de toenemende belangstelling voor dit instituut achten wij het
geven van enige uitbreidingsmogelijkheid reëel en stcdebouwkundig
aanvaardbaar. De in de schets aangegeven groenstroken ter weerszijden
van dit station dienen derhalve tevens te worden bestemd voor "dienst
verlenende bedrijven".
2. In het schetsontwerp wordt voor de uitbreiding van de Giro-kantoorflat
een maximale vloeroppervlakte van rond 11.'000 m2 gereserveerd. Het
is ons bekend dat de in ontwikkeling zijnde plannen deze grens zullen
overschrijden. Gelet hierop menen wij dat in het te ontwikkelen plan
een maximum-vloeroppervlak van 15-000 m2 moet worden opgenomen. Hier
tegen behoeven geen stedebouwkundige bezwaren te bestaan.
3. Hot schetsontwerp gaat er vanuit dat de bestemming "Industriële- en
handelsbedrijven" door ons college kan worden gewijzigd in "Kantoor
doeleinden". In de voorgestelde opzet van het ontwerp is dit een globale
bestemming, welke moet worden uitgewerkt. Een dergelijke opzet is ons
inziens onpraktisch. Het eerst wijzigen in oen globale bestemming
en deze later uitwerken in oen gedetailleerde betekont dubbele procedures
en extra tijdverlies.
De wijzigingsbevoegdheid dient derhalve zodanig te worden geredigeerd,
dat de bestemming "industriële- en handelsbedrijven kan worden ge
wijzigd in "kantoren", d.i. een gedetailleerde bestemming.
4. Hit verkeerstechnische overwegingen dient de aansluiting van de
Harlingertrokwcg op de Tesselschadestraat (nabij de Vcrlaatsbrug)
in de toekomst te vervallen.
In verband hiermede dient een nieuwe ontsluiting van dit gebied te
worden gecreëerd door middel van oen andore verbinding tussen
genoemde straten. Om de kantorenbouw ter plaatse niet reeds nu in een
bepaalde richting te dwingen achten wij het gewenst over het tracoc
van de ontsluitingsweg niet eerder te beslissen dan wanneer er reden
bestaat de bestemming "industrieële en handelsbedrijven" te wijzigen.
In de onder 3 bedoelde wijzigingsbevoegdheid dient derhalve tevens
te worden geregeld, dat hot projecteren van een nieuwe ontsluitingsweg
verplicht is.
5. Op grond van jurisprudentie mag in de bestemmingsplanvoorschriften
do aanleg van parkeerruimte niet dwingend worden voorgeschreven,
zoals in het schetsontwerp wordt voorgesteld. De parkeeroison dienen
te worden gestold in het kader van de procedure voor het verlenen van
een bouwvergunning.
6. Aangezien hot voormalige fabrieksgebouw Harlingertrckweg nr. 47 reeds
is verbouwd voor kantoordoeleindon, dient dit perceel in het bestem
mingsplan mot de bestemming "Kantoren" te worden aangegeven.
Resumerend stellen wij U voor hot Schetsontwerp Tesselschadestraat
te aanvaarden als basis voor de ontwikkeling van een formeel ontwerp-
bestemmingsplan, mot dien verstande, dat daarbij de opmerkingen, genoemd
in de punten 1 tot en met 6, in acht worden genomen.
Een ontwerp-besluit hebben wij hierbij gevoegd.
Burgemeester en 1/ethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
Reumcr
Secretaris,
loco