Het afwezig zijn van planologische beletselen achten wij een stimulerende factor om Leeuwarden te kiezen als vestigingsplaats voor een kantoor. Met het creëren van een wervend vestigingsklimaat voor kantoren kan wellicht een tegenwicht worden gevormd tegen de stijgende werkloosheid in de "derde sector1'Op dit moment ontbreekt het echter nog aan voldoende goedgekeurde bestemmingsplannen, waarbij gronden voor kantorenbouw zijn bestemd. In de ontwikkeling van het gebied Tesselschadestraat spoelt het benzinedepot uiteraard een belangrijke rol. Het gebied verkrijgt naar onze mening alleen reële waarde als kantorengebied, indien de benzirie- opslag naar elders wordt verplaatst. Op nabijgelegen percelen kan uit sluitend onder het aanbrengen van bijzonder kostbare bouwtechnische voorzieningen veilige kantoorruimte worden gecreëerd. Handhaving van het depot zal dan ook, mede gelet op recente gebeurtenissen met betrekking tot benzineopslagplaatsen in andere steden, een rem leggen op de verdere uitbouw van kantoren in dit gebied. Afgezien hiervan menen wij dat het benzinedepot te dicht in de stedelijke bebouwing is komen te liggen. Om deze redenen dient het depot niet te worden gehandhaafd. Overigens zij hier vermeld, dat Gedeputeerde Staten aan de afgifte van de verklaring van geen bezwaar ten behoeve van het kantorencomplex van Visser B.V. de voorwaarde hebben verbonden, dat de Shell-benzine-opslagplaats in een binnen een half jaar ter visie te leggen ontwerp-bestemmingsplan dient te zijn "wegbestemd" Hoewel met de Shell nog geen onderhandelingen zijn gevoerd, zijn- wij er ons van bewust dat de verplaatsing van het benzinedepot een aanzienlijke investering- zal vergen. Op dit moment is het nog niet bekend in hoeverre de verplaatsingskosten kunnen worden gedekt uit de opbrengsten van do ter plaatse te ontwikkelen bouwterreinen. In welke mate en in welk kader het tekort moet worden verhaald c.q. moet worden toegerekend aan andere terreinen moet nog nader worden bestudeerd. Hierop komen wij terug bij de aanbieding van het definitieve ontwerp-bestemmingsplan. Hetzelfde geldt voor do kosten die van gemeentewege zullen moeten worden gemaakt op het civieltechnische vlak met het oog op de bestemmingswijziging van het gebied. Het betrekking tot het schetsontwerp merken wij tenslotte het volgende op. 1. Het A.N.W.B. technostation is in het schetsontwerp ingepast. Gelet op de toenemende belangstelling voor dit instituut achten wij het geven van enige uitbreidingsmogelijkheid reëel en stcdebouwkundig aanvaardbaar. De in de schets aangegeven groenstroken ter weerszijden van dit station dienen derhalve tevens te worden bestemd voor "dienst verlenende bedrijven". 2. In het schetsontwerp wordt voor de uitbreiding van de Giro-kantoorflat een maximale vloeroppervlakte van rond 11.'000 m2 gereserveerd. Het is ons bekend dat de in ontwikkeling zijnde plannen deze grens zullen overschrijden. Gelet hierop menen wij dat in het te ontwikkelen plan een maximum-vloeroppervlak van 15-000 m2 moet worden opgenomen. Hier tegen behoeven geen stedebouwkundige bezwaren te bestaan. 3. Hot schetsontwerp gaat er vanuit dat de bestemming "Industriële- en handelsbedrijven" door ons college kan worden gewijzigd in "Kantoor doeleinden". In de voorgestelde opzet van het ontwerp is dit een globale bestemming, welke moet worden uitgewerkt. Een dergelijke opzet is ons inziens onpraktisch. Het eerst wijzigen in oen globale bestemming en deze later uitwerken in oen gedetailleerde betekont dubbele procedures en extra tijdverlies. De wijzigingsbevoegdheid dient derhalve zodanig te worden geredigeerd, dat de bestemming "industriële- en handelsbedrijven kan worden ge wijzigd in "kantoren", d.i. een gedetailleerde bestemming. 4. Hit verkeerstechnische overwegingen dient de aansluiting van de Harlingertrokwcg op de Tesselschadestraat (nabij de Vcrlaatsbrug) in de toekomst te vervallen. In verband hiermede dient een nieuwe ontsluiting van dit gebied te worden gecreëerd door middel van oen andore verbinding tussen genoemde straten. Om de kantorenbouw ter plaatse niet reeds nu in een bepaalde richting te dwingen achten wij het gewenst over het tracoc van de ontsluitingsweg niet eerder te beslissen dan wanneer er reden bestaat de bestemming "industrieële en handelsbedrijven" te wijzigen. In de onder 3 bedoelde wijzigingsbevoegdheid dient derhalve tevens te worden geregeld, dat hot projecteren van een nieuwe ontsluitingsweg verplicht is. 5. Op grond van jurisprudentie mag in de bestemmingsplanvoorschriften do aanleg van parkeerruimte niet dwingend worden voorgeschreven, zoals in het schetsontwerp wordt voorgesteld. De parkeeroison dienen te worden gestold in het kader van de procedure voor het verlenen van een bouwvergunning. 6. Aangezien hot voormalige fabrieksgebouw Harlingertrckweg nr. 47 reeds is verbouwd voor kantoordoeleindon, dient dit perceel in het bestem mingsplan mot de bestemming "Kantoren" te worden aangegeven. Resumerend stellen wij U voor hot Schetsontwerp Tesselschadestraat te aanvaarden als basis voor de ontwikkeling van een formeel ontwerp- bestemmingsplan, mot dien verstande, dat daarbij de opmerkingen, genoemd in de punten 1 tot en met 6, in acht worden genomen. Een ontwerp-besluit hebben wij hierbij gevoegd. Burgemeester en 1/ethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. Reumcr Secretaris, loco

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 326