msem«at 1 -4- -5- Einanciële_consequenties Mede als gevolg van betaalde vergoedingen voor bedrijfsschade is de boekwaarde van de te verkopen panden relatief hoog, te weten 377»590,90 totaal. De hiertegenover staande opbrengst op basis van bovenvermelde prijsbepaling is 76.419»totaal. Het door de gemeente te lijden verlies is derhalve 300.971»90. Daarbij is buiten beschou wing gelaten het feit, dat de gemeente de beschikking krijgt over een ondergrondse parkeergarage voor 30 parkeerplaatsen. Het verlies kan ten laste gebracht worden van de algemene risico-reserve. ?2_?aEkeerkel ^er Zoals hierboven reeds opgemerkt, is het huidig parkeerterrein aan het Gouverneursplein/hoek St. Jacobsstraat in tweede instantie in het bouw plan betrokken. Dit zou kunnen betekenen, dat aldus een aantal parkeer plaatsen in de binnenstad verloren zouden gaan. De enige en overigens voor de hand liggende mogelijkheid om dit te voorkomen, is de bouw van een ondergrondse parkeeraccommodatie ter plaatse. Aangezien deze par keerkelder zich volgens plan nog verder onder het project uitstrekt, worden bovendien een aantal nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd. Deze ko men ter beschikking van de bewoners/winkeliers/gebruikers van de te bouwen woningen/winkels/kantoorruimten. 30 van de 44 geplande parkeer plaatsen komen ter beschikking van de gemeente als vervangende parkeer ruimte voor het huidig parkeerterrein ter plaatse. Met de bouwonderneming is overleg gevoerd over de wijze waarop e.e.a. juridisch geregeld kan worden. Daarbij hebben wij voorgesteld de gemeente een recht van erfdienstbaarheid te verlenen inhoudende het recht om te gaan en te komen van en het hebben en houden van 30 parkeerplaatsen in de kelder. Op deze wijze zou ons inziens de beschikking over de parkeer plaatsen duurzaam gewaarborgd zijn middels een zakelijk recht van de ge meente, terwijl anderzijds de relatie (en daaruit voortvloeiende ver plichtingen en risico's) tot het totale project en de exploitatie daarvan minimaal is. Met deze constructie heeft de bouwonderneming zich kunnen verenigen. Nader punt van overleg tussen de gemeente en de bouwonderneming zal nog zijn de vraag hoe e.e.a. praktisch geregeld moet worden mede in het ka der van het totale parkeerregime in de binnenstad. Te denken valt aan het plaatsen van een parkeerautomaat in de kelder voor de 30 "openbare" parkeerplaatsen, terwijl de "privé"-parkeerplaatsen middels borden "privé-parkeerplaats""privé-eigendom""verboden toegang" of derge lijke) als zodanig zouden kunnen worden aangegeven. tgangersgebied. Hoewel op het onderhavig project een privé-beheersvorm van toepassing zal zijn, zal het winkelgebied eenzelfde maatschappelijke functie vervullen als andere winkelcentra. Gezien echter de opzet en het karakter van het onderhavig project zal het voetgangersgebied geen openbare weg worden in de zin van de Wegenwet. Beheer, onderhoud en instandhouding van het voetgangersgebied zullen door en voor rekening van de bouwonderneming en haar rechtsopvolger!'sgeschieden. Wel zal het voetgangersgebied vallen onder het "ruimere" begrip weg, waarvan de A.P.V. Leeuwarden zich voor de bepaling van zijn werkingssfeer bedient. (Art. A.1) In hoeverre het voetgangersgebied voor het publiek open zal staan, is in eerste instantie ter beoordeling van de betreffende exploitant(en) van het gebied. Daarbij hebben wij overwogen, dat het gebied niet noodzake lijkerwijze voor het publiek toegankelijk behoeft te zijn buiten de openingstijden van de winkels ter plaatse. Wel hebben wij in de verkoop voorwaarden de bepaling opgenomen dat, indien het voetgangersgebied voor het publiek open staat, het openbaar karakter van het gebied gewaarborgd is als betreft het een openbare weg. Zij-ingang kreativiteitscentrum. Het bestuur van de Stichting Kreativiteitscentrum Leeuwarden heeft een bouwaanvraag ingediend ten behoeve van een entree voor invaliden bij het kreativiteitscentrum aan het Gouverneursplein. Tussen de bouwonderneming en de Stichting is reeds overleg gevoerd over de wijze waarop deze entree ingepast kan worden in het bouwplan van de bouwonderneming. Reacties omwonenden. Wij hebben de winkeliersvereniging "De St. Jacobsstraat" alsook de Commissie Centrum Winkeliers in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de plannen welke de gemeente heeft ten aanzien van het onderhavig gebied. Inmiddels hebben de heer D.P.J. de Jong, St. Jacobsstraat 22, het be stuur van de winkeliersvereniging "De St. Jacobsstraat" alsmede de le den van deze vereniging afzonderlijke brieven aan ons college doen toe komen waarin zij aandringen op spoed met betrekking tot het realiseren van plannen ter plaatse. Een soortgelijk schrijven heeft de heei de Jonge gericht aan de Raad. Wij hebben deze brieven voor U ter visie ge legd. Met de Bouwonderneming Noord-Nederland is overeenstemming bereikt over de voorwaarden en bepalingen welke naar onze mening aan de grondtrans actie dienen te worden verbonden. Deze voorwaarden en bepalingen zijn vermeld in het hierbij gevoegde ontwerp-raadsbesluit, waarnaar wij mogen verwijzen. Onder mededeling, dat in de Commissie voor het Grondbedrijf en in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening het vorenstaande aan de orde is ge weest, geven wij IJ in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. Reumer Secretaris, loco

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 330