msem«at 1
-4-
-5-
Einanciële_consequenties
Mede als gevolg van betaalde vergoedingen voor bedrijfsschade is de
boekwaarde van de te verkopen panden relatief hoog, te weten
377»590,90 totaal. De hiertegenover staande opbrengst op basis van
bovenvermelde prijsbepaling is 76.419»totaal. Het door de gemeente
te lijden verlies is derhalve 300.971»90. Daarbij is buiten beschou
wing gelaten het feit, dat de gemeente de beschikking krijgt over een
ondergrondse parkeergarage voor 30 parkeerplaatsen. Het verlies kan ten
laste gebracht worden van de algemene risico-reserve.
?2_?aEkeerkel ^er
Zoals hierboven reeds opgemerkt, is het huidig parkeerterrein aan het
Gouverneursplein/hoek St. Jacobsstraat in tweede instantie in het bouw
plan betrokken. Dit zou kunnen betekenen, dat aldus een aantal parkeer
plaatsen in de binnenstad verloren zouden gaan. De enige en overigens
voor de hand liggende mogelijkheid om dit te voorkomen, is de bouw van
een ondergrondse parkeeraccommodatie ter plaatse. Aangezien deze par
keerkelder zich volgens plan nog verder onder het project uitstrekt,
worden bovendien een aantal nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd. Deze ko
men ter beschikking van de bewoners/winkeliers/gebruikers van de te
bouwen woningen/winkels/kantoorruimten. 30 van de 44 geplande parkeer
plaatsen komen ter beschikking van de gemeente als vervangende parkeer
ruimte voor het huidig parkeerterrein ter plaatse.
Met de bouwonderneming is overleg gevoerd over de wijze waarop e.e.a.
juridisch geregeld kan worden. Daarbij hebben wij voorgesteld de gemeente
een recht van erfdienstbaarheid te verlenen inhoudende het recht om te
gaan en te komen van en het hebben en houden van 30 parkeerplaatsen in
de kelder. Op deze wijze zou ons inziens de beschikking over de parkeer
plaatsen duurzaam gewaarborgd zijn middels een zakelijk recht van de ge
meente, terwijl anderzijds de relatie (en daaruit voortvloeiende ver
plichtingen en risico's) tot het totale project en de exploitatie daarvan
minimaal is. Met deze constructie heeft de bouwonderneming zich kunnen
verenigen.
Nader punt van overleg tussen de gemeente en de bouwonderneming zal nog
zijn de vraag hoe e.e.a. praktisch geregeld moet worden mede in het ka
der van het totale parkeerregime in de binnenstad. Te denken valt aan
het plaatsen van een parkeerautomaat in de kelder voor de 30 "openbare"
parkeerplaatsen, terwijl de "privé"-parkeerplaatsen middels borden
"privé-parkeerplaats""privé-eigendom""verboden toegang" of derge
lijke) als zodanig zouden kunnen worden aangegeven.
tgangersgebied.
Hoewel op het onderhavig project een privé-beheersvorm van toepassing zal
zijn, zal het winkelgebied eenzelfde maatschappelijke functie vervullen
als andere winkelcentra. Gezien echter de opzet en het karakter van het
onderhavig project zal het voetgangersgebied geen openbare weg worden
in de zin van de Wegenwet. Beheer, onderhoud en instandhouding van het
voetgangersgebied zullen door en voor rekening van de bouwonderneming
en haar rechtsopvolger!'sgeschieden. Wel zal het voetgangersgebied
vallen onder het "ruimere" begrip weg, waarvan de A.P.V. Leeuwarden zich
voor de bepaling van zijn werkingssfeer bedient. (Art. A.1)
In hoeverre het voetgangersgebied voor het publiek open zal staan, is in
eerste instantie ter beoordeling van de betreffende exploitant(en) van
het gebied. Daarbij hebben wij overwogen, dat het gebied niet noodzake
lijkerwijze voor het publiek toegankelijk behoeft te zijn buiten de
openingstijden van de winkels ter plaatse. Wel hebben wij in de verkoop
voorwaarden de bepaling opgenomen dat, indien het voetgangersgebied voor
het publiek open staat, het openbaar karakter van het gebied gewaarborgd
is als betreft het een openbare weg.
Zij-ingang kreativiteitscentrum.
Het bestuur van de Stichting Kreativiteitscentrum Leeuwarden heeft een
bouwaanvraag ingediend ten behoeve van een entree voor invaliden bij het
kreativiteitscentrum aan het Gouverneursplein. Tussen de bouwonderneming
en de Stichting is reeds overleg gevoerd over de wijze waarop deze
entree ingepast kan worden in het bouwplan van de bouwonderneming.
Reacties omwonenden.
Wij hebben de winkeliersvereniging "De St. Jacobsstraat" alsook de
Commissie Centrum Winkeliers in de gelegenheid gesteld kennis te nemen
van de plannen welke de gemeente heeft ten aanzien van het onderhavig
gebied.
Inmiddels hebben de heer D.P.J. de Jong, St. Jacobsstraat 22, het be
stuur van de winkeliersvereniging "De St. Jacobsstraat" alsmede de le
den van deze vereniging afzonderlijke brieven aan ons college doen toe
komen waarin zij aandringen op spoed met betrekking tot het realiseren
van plannen ter plaatse. Een soortgelijk schrijven heeft de heei de
Jonge gericht aan de Raad. Wij hebben deze brieven voor U ter visie ge
legd.
Met de Bouwonderneming Noord-Nederland is overeenstemming bereikt over
de voorwaarden en bepalingen welke naar onze mening aan de grondtrans
actie dienen te worden verbonden. Deze voorwaarden en bepalingen zijn
vermeld in het hierbij gevoegde ontwerp-raadsbesluit, waarnaar wij mogen
verwijzen.
Onder mededeling, dat in de Commissie voor het Grondbedrijf en in de
Commissie voor Ruimtelijke Ordening het vorenstaande aan de orde is ge
weest, geven wij IJ in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna
afgedrukte ontwerp.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma
Burgemeester.
Reumer
Secretaris,
loco