-4- -5- Besluit bevolkingsboekhouding worden verstrekt. De overige inlichtingen kunnen zonder opgave van redenen worden gewei gerd. Bepaald is daarbij, dat inlichtingen aan derden niet mogen worden verstrekt zonder toestemming van het gemeente bestuur. 3. Op welke wijze een persoon of diens gemachtigde kennis kan nemen van de gegevens, welke over hem of haar in de regi stratie zijn opgenomen. Inlichtingen die de aanvrager zelf betreffen mogen niet worden geweigerd. Indien dat toch ge beurt kan de aanvrager bij de Minister (Binnenlandse Zaken) in beroep gaan. 4. Op welke wijze een persoon kan verzoeken, dat gegevens over hem of haar in de bevolkingsboekhouding worden verbeterd, verwijderd, of aangevuld en ook wie op dat verzoek beslist. 3. Welke personen toegang hebben tot de bevolkingsboekhouding Slechts zij, die belast zijn met het bijhouden van de re gisters. De registers mogen ook niet aan anderen ter be schikking worden gesteld zonder toestemming van de Minister. 6. Op welke wijze het toezicht op de werking van de bevolkings boekhouding is geregeld. Het Besluit bevolkingsboekhouding schrijft voor dat B. en W. verantwoordelijk zijn en regelt verder het toezicht op B. en W, door de Rijksinspecteur van de Bevolkingsregisters. Alles bijeen genomen kan dus worden geconstateerd, dat de ge meentelijke bevolkingsboekhouding in haar huidige opzet, zowel wat betreft de in de registratie op te nemen gegevensals wat betreft het gebruik van die gegevens, aan redelijke eisen van privacy en beveiliging voldoet. Wat voor de niet-geautomatiseerde bevolkingssadministratie geldt, geldt uiteraard ook voor deze administratie in geautomatiseerde vorm. De commissie heeft zich echter de vraag gesteld of de be staande regelen bij automatisering van de bevolkingsboekhou ding voldoende kunnen worden geacht óf dat nadere maatregelen noodzakelijk zijn. Bij deze vraag heeft vooral de bezorgdheid over het ontbreken van een wettelijke regeling een belangrijke rol gespeeld. Deze bezorgdheid vloeit niet zozeer voort uit het bestaan van een bevolkingsadministratie sec, doch eerder uit het feit, dat er naast de bevolkingsadministratie bij de over heden, semi-overheden en allerlei particuliere instanties, al dan niet geautomatiseerde administraties bestaan waarin per soonlijke gegevens zijn opgeslagen die bij een oneigenlijk ge bruik de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen, eventu eel gecombineerd met gegevens uit andere bestanden in belang rijke mate kunnen schaden. De bezorgdheid van de commissie betreft voorts het gevaar van een ongebreidelde groei van geautomatiseerde registraties als gevolg van een zekere druk, welke van de apparatuur (of het technisch kunnen)zelf uitgaat. Met het oog op het vorenstaande heeft de commissie daarom bij haar onderzoekingen in het bijzonder op twee aspecten gelet: a. het aspect van de beveiliging van de in de computer opge slagen gegevens. De gemeente Leeuwarden beschikt zoals bekend niet over een eigen computerconfiguratie. Zij is van de •sar oprichting af aangesloten bij het Centrum voor Automatisering Noord Nederland, het Cevan, dat de automatiseringsactivitei ten van inmiddels 99 noordelijke gemeenten technisch verzorgt; b. het aspect, dat automatisering van een registratie aan de problematiek van de privacy een nieuwe dimensie geeft. Daarmede wordt gedoeld op het aanzienlijk toegenomen ver mogen van de moderne apparatuur voor opslag van gegevensop de snelheid, waarmede deze gegevens kunnen worden verwerkt en beschikbaar kunnen worden gesteld en op de mogelijkheid om op grote schaal informatie te verkrijgen, te verspreiden en te vernietigen. ad a. De commissie heeft geconstateerd, dat het Cevan maatrege len getroffen heeft, die met name betrekking hebben op het beheer van de terminals (zijnde eindstations, bestaan de uit beeldbuizen en schrijfeenheden) Elke berichtgeving via een terminal wordt geregistreerd; wijzigingen in een geautomatiseerd bestand kunnen slechts door bepaalde daartoe aangewezen terminals worden aange bracht; bepaalde gegevens kunnen tegen opvragen worden geblokkeerd; onbevoegd gebruik van terminals wordt tegen gegaan door toepassing van geheime sleutelcodes. Ook in de organisatie van het Cevan zijn een aantal vei ligheidsmaatregelen ingebouwd, zoals een ver doorgevoerde functiescheiding; een sluitende regeling met betrekking tot het gebruik van de bestanden en de programmatuur daarvoor; maatregelen ter voorkoming van vernietiging of vervreemding van bestanden. Daarenboven wordt periodiek door een registeraccountant nagegaan of de getroffen maatre gelen juist worden toegepast. Deze accountant brengt daar over rapport uit aan het Dagelijks Bestuur van het Cevan, van welk rapgort het gemeentebestuur een afschrift zal ontvan "jn. Het Cevan functioneert in dit geheel overigens uitsluitend als gegevensverwerkende instantie, welke alleen in actie komt, wanneer de bevoegde personen, in casu Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden, daartoe opdracht verlenen Bij haar onderzoek heeft de commissie de overtuiging ge kregen, dat de maatregelen, welke het Cevan heeft getrof fen, de beveiliging van de geautomatiseerde gegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zoveel als redelijkerwijs bij de huidige huisvesting mogelijk is ga randeren. De technische beveiligingen zoals bijvoorbeeld brandbe veiliging, zullen verder verbeterd kunnen worden zodra het Cevan haar nieuwbouwplannen zal realiseren. Als een van de maatregelen heeft het Algemeen Bestuur van het Cevan in zijn vergadering van 19 november j.l. een "Regeling inzake de bescherming van gegevens in het auto matiseringscentrum" vastgesteld. Deze regeling is geba seerd op het advies-ontwerp, dat speciaal ten behoeve van de regionale centra door de S.O.A.G. (Stichting tot Ont wikkeling van Automatisering bij de Gemeenten) werd ont wikkeld (zie voor deze regeling de bijlage). Een bijzonder aspect van de bescherming van de persoon lijke levenssfeer is de regeling van de eventuele vernie tiging van de bevolkingsgegevens in geval sprake is van bijzondere omstandigheden, zoals bijvoorb eld (dreiging van) oorlog.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 61