a i i - yj Toekomstige ontwikkeling gebied Vijzelstraat. Bijlage no. 200. Leeuwarden, 20 mei 197<S. Aan de gemeenteraad. Voor het bouwblok, omsloten door Vijzelstraat, Nieuweburen en Groeneweg/ Noorderweg, aanvankelijk deel uitmakende van het rehabilitatiegebied "Achter de Grote Kerk", heeft een projectgroep een afzonderlijke studie verricht. De resultaten van die studie zijn in een rapport vastgelegd, waarvan een exemplaar voor IJ bij de stukken ter inzage is gelegd. Bij het rapport zijn twee tekeningen gevoegd, die aangeven op welke wijze de rehabilitatie van het gebied Vijzelstraat zou kunnen worden uit gevoerd. Eén plan gaat uit van volledige nieuwbouw, uiteraard in zo goed mogelijk aan de structuur van de binnenstad aangepaste stijl; het andere gaat uit van handhaven van het oostelijk deel van de bebouwing (globaal langs de Vijzelstraat westzijde) en daarop aansluitende nieuwbouw, eveneens in aangepaste stijl. De meerderheid van de projectgroep geeft de voorkeur aan volledige nieuwbouw. Eenstemmigheid bestaat over de wenselijkheid van aanleg van een parkeerkelder. De bewoners, die konden worden gehoord, hebben htm voorkeur uitgesproken voor gedeeltelijke vernieuwbouw met verwijding -van het bouwblok, waardoor een aanmerkelijk ruimer omsloten binnenterrein ontstaat. Ook de Initiatief groep "Wonen in de Binnenstad" heeft blijkens het eveneens voor U ter inzage gelegde rapport van de groep voorkeur voor gedeeltelijke vernieuwbouw. Voor beide plannen is een financiële opzet gemaakt. Er wordt van uit gegaan, dat het mogelijk zal zijn de in het gebied te bouwen en eventueel te rehabiliteren woningen op rendabele wijze te verhuren. Er wordt voorts van uitgegaan, dat voor do parkeerkelder een ruim subsidie in het kader van het scheppen van aanvullende werkgelegenheid kan worden genoten. Mocht dit onverhoopt niet gelukken dan zal op andere vrij ze in parkeermogelijkheden worden voorzien. Niettemin worden de tekorten op beide plannen geraamd op rond 400.000,per plan. Bij volledige nieuwbouw is het echter mogelijk 11 woningen meer te verkrijgen, terwijl ook het aantal parkeerplaatsen in de parkeerkelder groter kan zijn. Dit is uit exploitatieoogpunt uiteraard bijzonder aantrekkelijk. Teneinde een oplossing voor de hoge tekorten op do plannen te verkrijgen zullen wij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening verzoeken voor de ontwikkeling van het gebied een locatie-subsidie te verlenen. Hierop komen wij t.z.t. nader terug. Inmiddels hebben wij na overleg met de commissie ruimtelijke ordening en do federatie van woningbouwcorporaties de Woningstichting Sint Joseph gevraagd woningbouwplannen voor het gebied te ontwikkelen, uitgaande van de door de projectgroep ontwikkelde gedachten. Van het verstrekken van een meervoudige opdracht in de vorm van oen prijs vraag hebben wij i.v.m. de kosten moeten afzien. De Woningstichting Sint Joseph heeft haar architect, do heer Ir. A. Bonnoma, opdracht verstrekt een studio van do voningbouwmogolijkheden in het gebied te maken. Evenals de meerderheid van de projoctgroop zijn de stichting en haar architect tot de conclusie gekomen, dat volledige nieuw bouw de moest verkieslijke oplossing is. Na ernstige afweging van de beide mogelijkheden zijn ook wij tot de overtuiging gekomen, dat volledige nieuwbouw te verkiezen is boven hand having van een betrekkelijk klein gedeelte van de bestaande bebouwing, die bouwkunstig èn bouwkundig van matig tot slecht moet worden gekwalificeerd. Dit zijn ook do redenen, waarom in hot op 5 augustus 1974 vastgestelde structuurplan voor de binnenstad t.a.v. hot onderhavige gebied o.m. is bepaald; "dat nieuwbouw beeldbepalend kan zijn voor diverse minder fraaie straatwanden"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1976 | | pagina 83