a
i
i
-
yj
Toekomstige ontwikkeling gebied Vijzelstraat.
Bijlage no. 200. Leeuwarden, 20 mei 197<S.
Aan de gemeenteraad.
Voor het bouwblok, omsloten door Vijzelstraat, Nieuweburen en Groeneweg/
Noorderweg, aanvankelijk deel uitmakende van het rehabilitatiegebied "Achter
de Grote Kerk", heeft een projectgroep een afzonderlijke studie verricht.
De resultaten van die studie zijn in een rapport vastgelegd, waarvan een
exemplaar voor IJ bij de stukken ter inzage is gelegd.
Bij het rapport zijn twee tekeningen gevoegd, die aangeven op welke
wijze de rehabilitatie van het gebied Vijzelstraat zou kunnen worden uit
gevoerd. Eén plan gaat uit van volledige nieuwbouw, uiteraard in zo goed
mogelijk aan de structuur van de binnenstad aangepaste stijl; het andere
gaat uit van handhaven van het oostelijk deel van de bebouwing (globaal langs
de Vijzelstraat westzijde) en daarop aansluitende nieuwbouw, eveneens in
aangepaste stijl. De meerderheid van de projectgroep geeft de voorkeur aan
volledige nieuwbouw. Eenstemmigheid bestaat over de wenselijkheid van aanleg
van een parkeerkelder.
De bewoners, die konden worden gehoord, hebben htm voorkeur uitgesproken
voor gedeeltelijke vernieuwbouw met verwijding -van het bouwblok, waardoor
een aanmerkelijk ruimer omsloten binnenterrein ontstaat. Ook de Initiatief
groep "Wonen in de Binnenstad" heeft blijkens het eveneens voor U ter inzage
gelegde rapport van de groep voorkeur voor gedeeltelijke vernieuwbouw.
Voor beide plannen is een financiële opzet gemaakt. Er wordt van uit
gegaan, dat het mogelijk zal zijn de in het gebied te bouwen en eventueel
te rehabiliteren woningen op rendabele wijze te verhuren. Er wordt voorts van
uitgegaan, dat voor do parkeerkelder een ruim subsidie in het kader van het
scheppen van aanvullende werkgelegenheid kan worden genoten. Mocht dit
onverhoopt niet gelukken dan zal op andere vrij ze in parkeermogelijkheden
worden voorzien. Niettemin worden de tekorten op beide plannen geraamd
op rond 400.000,per plan. Bij volledige nieuwbouw is het echter mogelijk
11 woningen meer te verkrijgen, terwijl ook het aantal parkeerplaatsen in de
parkeerkelder groter kan zijn.
Dit is uit exploitatieoogpunt uiteraard bijzonder aantrekkelijk.
Teneinde een oplossing voor de hoge tekorten op do plannen te verkrijgen
zullen wij de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening verzoeken
voor de ontwikkeling van het gebied een locatie-subsidie te verlenen. Hierop
komen wij t.z.t. nader terug.
Inmiddels hebben wij na overleg met de commissie ruimtelijke ordening
en do federatie van woningbouwcorporaties de Woningstichting Sint Joseph
gevraagd woningbouwplannen voor het gebied te ontwikkelen, uitgaande van de
door de projectgroep ontwikkelde gedachten.
Van het verstrekken van een meervoudige opdracht in de vorm van oen prijs
vraag hebben wij i.v.m. de kosten moeten afzien.
De Woningstichting Sint Joseph heeft haar architect, do heer Ir. A.
Bonnoma, opdracht verstrekt een studio van do voningbouwmogolijkheden
in het gebied te maken. Evenals de meerderheid van de projoctgroop zijn de
stichting en haar architect tot de conclusie gekomen, dat volledige nieuw
bouw de moest verkieslijke oplossing is.
Na ernstige afweging van de beide mogelijkheden zijn ook wij tot de
overtuiging gekomen, dat volledige nieuwbouw te verkiezen is boven hand
having van een betrekkelijk klein gedeelte van de bestaande bebouwing, die
bouwkunstig èn bouwkundig van matig tot slecht moet worden gekwalificeerd.
Dit zijn ook do redenen, waarom in hot op 5 augustus 1974 vastgestelde
structuurplan voor de binnenstad t.a.v. hot onderhavige gebied o.m. is
bepaald; "dat nieuwbouw beeldbepalend kan zijn voor diverse minder fraaie
straatwanden"