- 2 -
Artikelen 8 en 9. Voor de heffing en invordering van de gemeentelijke
belastingen is thans een aantal bepalingen van de Algemene wet inzake
rijksbelastingen van toepassing verklaard. In deze wet is ook de aan
gifte geregeld. Gezien deze regeling in de wet dient een regeling hier
omtrent in de verordening achterwege te blijven.
Be termijn waarbinnen de aangifte moet worden gedaan, bedraagt
volgens genoemde wet tenminste één maand. Blijkens artikel 286 van de
Gemeentewet kan echter de termijn van tenminste een maand door de Raad
bij de belastingverordening door een kortere termijn worden vervangen.
Wij zijn van mening dat voor het doen van de aangifte een termijn van
veertien dagen voldoende is. Bitzelfde geldt ook voor de termijn voor
het aanmanen tot het doen van aangifte.
Be Raad moet het formulier van het aangiftebiljet, waarvoor een
ontwerp voor U ter inzage is gelegd, vaststellen. Wij stellen II voor
dit bij afzonderlijk raadsbesluit te doen. Bit besluit behoeft dan niet
de Koninklijke goedkeuring.
Artikelen 7 en 11Uit artikel 11 van de verordening blijkt, dat een
gedane aangifte van één of meer honden gehandhaafd blijft voor een vol
gend belastingjaar, tenzij blijkt, dat in de aanslag wijziging behoord
te worden aangebracht of geen aanslag behoort te worden opgelegd. Een
gelijksoortige bepaling is opgenomen in de huidige verordening.
Ten einde de registratie van de belastingplichtigen te completeren
en mede ten dienste van de uitreiking van aangiftebiljetten - de aangif
teplicht ontstaant nadat een aangiftebiljet is uitgereikt is in arti
kel 7 van de verordening bepaald dat iedereen die in de loop van het
belastingjaar belastingplichtig wordt of door uitbreiding van het aantal
honden, belasting naar een hoger tarief verschuldigd is, verplicht is
hiervan mededeling te doen.
Artikel 14 en 16. Op grond van de nieuwe wettelijke bepalingen berusten
een aantal bevoegdheden bij Burgemeester en Wethouders. Beze bevoegdheden
kunnen, indien de belastingverordening dit toestaat, door Burgemeester en
Wethouders aan een of meer gemeente-ambtenaren worden overgedragen.
Aangezien wij voornemens zijn enkele bevoegdheden te delegeren aan
de Controleur der Gemeentebelastingen (beslissingen op bezwaarschriften,
toepassing hardheidsclausule en oninbaarverklaring) is in artikel 14 van
de verordening een bepaling opgenomen die dit mogelijk maakt.
Be bevoegdheid tot het verlenen van afschrijving van belastingen
berust volgens de nieuwe wettelijke bepalingen bij de Raad. Be Raad kan
deze bevoegdheid delegeren aan Burgemeester en Wethouders of aan een aange
wezen ambtenaar. Omdat in alle gemeentelijke belastingverordeningen, die
vastgesteld zijn met inachtneming van de nieuwe wettelijke bepalingen,
deze bevoegdheid is gedelegeerd aan de Controleur der Gemeentebelastingen,
stellen wij U voor ook de bevoegdheid tot het verlenen van afschrijving
van de hondenbelasting te delegeren aan genoemde functionaris (artikel 16
1e lid van de verordening).
Ook het verlenen van uitstel van betaling is een bevoegdheid van de
Raad. Het verdient naar onze mening aanbeveling dat deze bevoegdheid wordt
opgedragen aan de Comptabele. Beze is namelijk met de invordering van de
belasting belast.
- 3 -
Artikel 17- Op overtreding van een belastingverordening kan - voor zover
het geen strafbare feiten betreft, waarvan de sanctie reeds geregeld is
in de Algemene wet - een geldboete worden gesteld en wel tot een maximale
hoogte van 250,
Het niet voldoen aan de verplichting tot kennisgeving, als bedoeld
in artikel 7 van de verordening, is een overtreding waarvan de sanctie
niet geregeld is in de Algemene wet. Het is derhalve noodzakelijk hier
voor een strafbepaling in de verordening op te nemen.
Be overige bepalingen komen overeen met hetgeen in de huidige ver
ordening hieromtrent is gerégeld en behoeven o.i. geen nadere toelichting.
Onder mededeling dat de Commissie voor de Financiën zal wor
den gehoord stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig de hierbij
gevoegde ontwerp-besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer
Secretaris.