REGIO LEEUW ARDEN Vaststellen van een advies aan de deelnemende gemeenten inzake het Structuurschema Verkeer en Vervoer. Bijlage no. 13» Leeuwarden, 6 juni 1977. Aan de Regioraad. Het aantal kernbeslissingen, nota's en rapporten, dat de laatste tijd van overheidswege is verschenen, is zonder meer groot te noemen. Dit heeft als bezwaar, dat een goede afstemming van een aantal pro blemen door tijdgebrek in gevaar kan komen. Vrijwel tegelijk met de regeringsbeslissing over de Verstedelijkings- nota zijn enkele rapporten verschenen, die direct in verband staan met het landelijk beleid voor de ruimtelijke ordening, maar waarin onmogelijk met de inhoud van de reeds genoemde regeringsbeslissing rekening kan zijn gehouden. Wij zouden een meer geleidelijke afhandeling van regeringsnota's over vrijwel hetzelfde beleidspunt juister achten. Vooral omdat daarmee wordt voorkomen, dat reacties worden uitgelokt, die bij de inspraak procedure van een eerdere kernbeslissing ook al naar voren zijn gebracht of zelfs in een regeringsbeslissing al zijn gehonoreerd. Bovendien wordt door de gelijktijdige verschijning een diepgaande studie van de nota's vrijwel onmogelijk. Geldt dit bezwaar al voor een overheidsinstelling met ambtenaren, voor particulieren is het zeker ondoenlijk de stroom van beleidsvoornemens inhoudelijk te volgen en te verwerken. Op deze manier komt de mogelijkheid tot inspraak niet goed tot haar recht. Volgen en verwerken blijft echter noodzakelijk. Wij hebben dan ook het Structuurschema Verkeer en Vervoer aan een globale studie onderworpen, die uiteraard vooral was toegespitst op de voor de Regio Leeuwarden be langrijke punten. 1. OPENBAAR VERVOERNET. a. Spoorlijn Amsterdam - Almere - Lelystad - Heerenveen - Drachten - Groningen. In hoofdstuk 3. Het te voeren beleid wordt op de pagina's 34 en 36 de uitbreiding van het spoorwegennet met de lijn Amsterdam - Almere - Lelystad - Heerenveen - Groningen behandeld. Hierbij blijkb overduide lijk, dat bij het gedeelte Lelystad - Groningen grote vraagtekens wor den gezet. Alhoewel de mogelijkheid van aanleg .na 1990 niet wordt uit gesloten, acht de,regering doortrekking van de lijn Amsterdam - Almere - Lelystad naar Groningen, mede in verband met de geringe taakstelling ten aanzien van de bevolkingsontwikkeling in het noorden des lands in de Verstedeli jkingsnota, niet waarschijnlijk. Hieruit blijkt het al door ons gesignaleerde probleem ten gevolge van het niet op elkaar aansluiten van nauw met elkaar verweven kern beslissingen. De argumentatie, op grond waarvan de realisering van de voor het noorden zo "belangrijke spoorlijn wordt betwijfeld, achten wij strijdig met het gedeelte van de regeringsbeslissing over de Verstede li jkingsnota, waarin voor het noorden grotere nadruk wordt gelegd op de betekenis van Groningen, Leeuwarden en Emmen als groeipolen. Reeds in de advisering ten aanzien van de Nota Werken wij gesteld, dat een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 317