- 2 -
Aangezien deze zaak nog in onderzoek is zullen wij ons standpunt in
hoeverre die grotere oppervlakten dienen te worden meegenomen bij de
samenstelling van het beleidsplan 1978-1982 bepalen.
- Herverdeling onderhouds-kredieten openbare werken.
Een onderlinge verschuiving van diverse onderhoudskredieten van open
bare werken achten wij noodzakelijk. Deze verschuiving betreft de pos
ten verkeersvoorzieningen, rioleringen, bruggen, havens, vaarten en
parkeervoorzieningen.
Beleidssector 7.
- Bijdrage aan de Brandweer Hulpverleningsdienst Friesland-Noord.
In het beleidsplan was de bijdrage aan de Brandweer Hulpverlenings
dienst Friesland-Noord te laag geraamd. Tot dusverre heeft een her
ziening van de raming niet plaats gevonden omdat wij er aanvankelijk
van uitgingen, dat de bezetting van de alarmcentrale in de nieuwe
brandweerkazerne, die voor rekening van meer genoemde B.H.D. komt,
voor twee man zou plaats vinden uit de huidige personeelsbezetting
van de brandweer.
In het beleidsplan was geen rekening gehouden met een ontvangstpost
terzake van deze dienstverlening aan de B.H.D. Bij nader inzien ach
ten wij deze dienstverlening niet verantwoord. Wij stellen daarom
thans voor de bijdrage aan de B.H.D. tot de aangegeven bedragen te
verhogen.
Beleidssector 11.
Gemeentelijke Sociale Dienst.
Wij achten het om een goede dienstverlening door de Gemeentelijke Socia
le Dienst te garanderen voorshands noodzakelijk dat de voor personeel ge
raamde kredieten met de aangegeven bedragen worden verhoogd. Mocht t.z.t
uit het thans lopende onderzoek blijken, dat bijstelling noodzakelijk is
dan zullen wij U de daartoe nodige voorstellen doen.
Yerder is de aanschaffing van een kaartenkast voor een bedrag van
13.000,noodzakelijk. Een extra bedrag van 137*000,dient te wor
den uitgetrokken voor de automatisering van de uitkeringen-administratie
van de dienst.
Samenlevingsopbouw
Yoor de samenlevingsopbouw dienen hogere subsidies te worden geraamd
in verband met afwijzen van verzoeken om bijzondere rijkssubsidie.
Wij merken op dat tegenover deze extra kosten een inkomst (80%) uit het
gemeentefonds kan worden geraamd.
Beleidssector 12.
Exploitatie museum Princessehof
Wij achten het noodzakelijk dat voor het maken van vitrines ten behoe
ve van het museum Princessehof een aanvullend krediet van 11.000,
wordt geraamd.
Exploitatie van de Harmonie
Wij stellen U voor kredieten beschikbaar te stellen voor o.m. kapitaal-
lasten (aanpassing verbouwingskrediet en aanschaffing Jarino-container
alsmede voor een personeelsuitbreiding.
- 3 -
1
Filmfestival
Hiervoor wordt nu niet meer voor ieder jaar een krediet geraamd, doch
eens in de twee jaar.
Subsidiëring Creativiteitscentrum.
Wij achten het noodzakelijk dat ten behoeve van de subsidiëring van het
Creativiteitscentrum aanvullende kredieten tot een totaal bedrag van
20.000,worden geraamd.
Beleidssector 13.
Dienst voor Sport en Recreatie.
Wij achten het noodzakelijk de bouw van was- en kleedgebouwen op het
sportveldencomplex Kalverdijkje die volgens het beleidsplan in 1978 en
1979 zouden moeten plaatsvinden reeds in 1977 te doen uitvoeren.
In verband hiermede dienen de nodige ramingcorrecties plaats te vinden.
Beleidssector 14.
De vermakelijkheidsbelasting kan voor 1977 en 1978 125.000,hoger
worden geraamd. Deze belasting vervalt in 1979*
Overeenkomstig de bij de vaststelling van het beleidsplan gevolgde ge
dragslijn hebben wij in dit voorstel tot bijstelling het bedrag dat we
gens vermakelijkheidsbelasting met ingang van 1979 niet meer zal worden
ontvangen gecompenseerd door een extra verhoging van de onroerend-goed-
belasting.
Om budgettaire redenen worden voor nieuwe objecten in de onrendabele
sector naast kapitaallasten ook de overige baten en lasten meteen ge
raamd. Als het om objecten van grote omvang gaat, behoeven de gebruiks
kosten dikwijls niet in het eerste jaar van raming te worden besteed.
Wij stellen U voor deze niet te besteden ruimte toe te voegen aan de post
voor onvoorziene uitgaven
Per saldo levert de bijstelling overeenkomstig dit voorstel een op het
eerste gezicht aanzienlijke verbetering van de begrotingspositie voor
1977 op. Ook voor de volgende jaren van de beleidsperiode treedt een
soortgelijke verbetering op. Deze verbeteringen behoeven echter een na
dere toelichting.
De cijfers ontwikkelen zich als volgt:
1977 1978 1979 1980 1981
xf1.000,- x/1.000,- x1.000,- x/1.000,- x/1.000,-
Saldi primitief
beleidsplan 292 B 241 B 170 B 3^3 B 4 B
Bijstelling 468 B 5^0 B 428 B 743 B 888 B
Saldi na bij
stelling 760 B 751 B 598 B 1056 B 892 B
Ten einde het beeld, dat de verschillende jaren vertonen beter met el
kander vergelijkbaar te maken dient rekening te worden gehouden met oike-
le in het beleidsplan opgenomen posten die het resultaat van enkele ja
ren in de beleidsperiode beïnvloeden.