A.
II-4-1
PAR. 4 BELEIDSSECTOR ONDERWIJS.
Algemeen.
1 Inleiding.
In het Rijksbeleid met betrekking tot het onderwijs wordt vooral aan
dacht geschonken aan het kleuter- en lager onderwijs, met name de inte
gratie van beide onderwijsvormen. Het op 29 maart j.l. aan de Tweede
Kamer der Staten-Generaal aangeboden ontwerp van wet "Wet op het Basis
onderwijs" werpt haar schaduwen reeds vooruit. Het gemeentelijk onder
wijsbeleid dient hierop in te spelen en wel dusdanig, dat een kader
wordt geschapen, waarbinnen op een verantwoorde wijze naar de nieuwe
situatie kan worden gewerkt. Van de onderwijsgevenden zal dit veel
energie vragen.
Terecht heeft de begeleidingscommissie openbaar kleuter- en lager onder
wijs aandacht geschonken aan deze ontwikkeling. In dit verband wijzen
wij U ook op de discussienota integratie k.o.-l.o.. "Op weg naar de
nieuwe Basisschool", samengesteld door vertegenwoordigers van de School
adviesdienst (S.A.B.), de Gemeentelijke Opleidingsschool voor kleuter
leidsters (K.L.O.S.) en de Rijkspedagogische Akademie (R.P.A.). Ook de
scholen zelf zijn hiermee bezig. Van een intensivering van contacten
tussen kleuter- en lagere scholen is duidelijk sprake, getuige ook de
besprekingen welke thans gaande zijn tussen de Kleuterouderraad en de
Schoolraad om te komen tot één gemeenschappelijke schoolraad.
De openbare lagere school De Sprenkelaar en de openbare kleuterschool
De Graspieper zijn toegelaten tot het landelijk activeringsplan, waarbij
honderd combinaties van scholen in het land in de gelegenheid worden
gesteld, op landelijk niveau te worden betrokken bij de ontwikkeling van
de nieuwe basisschool. Helaas zijn niet meer koppels van scholen in
onze gemeente toegelaten tot dit plan. De Schooladviesdienst onderzoekt
momenteel de mogelijkheden, of een "volgschool" uit de kring van het
bijzonder onderwijs hierbij zou kunnen worden betrokken.
De Minister van Onderwijs en Wetenschappen heeft ons in overweging
gegeven een hernieuwde aanvrage om een projectsubsidie voor het z.g.
Euterpeplan in te dienen, waarbij het zwaartepunt zou moeten liggen
rondom de formulering van vraagpunten inzake het toelatingsbeleid van
deze school. Wij zijn bereid in te gaan op de suggestie van de minister.
Als gemeentelijke maatregelen met betrekking tot het kleuter- en lager
onderwijs stellen wij ons voor;
a. verbetering van het bedrag per kleuter voor aanschaf en onderhoud
van spel- en ontwikkelingsmateriaal en het bedrag per leerling voor
het gewoon lager onderwijs ten behoeve van aanschaf en onderhoud
van leermiddelen etc.;