II-4-8
f 43,
I
7s*~rr.
9. Kosten en vergoedingen onderwi.is.
De uitgaven in de sector Onderwijs nemen in de jaren 1977-1982 toe met
ongeveer 10 miljoen tot 58,5 miljoen. Deze stijging van de uitgaven
wordt grotendeels gecompenseerd door een stijging van rijksvergoedingen.
Het tekort op de sector Onderwijs, dat naar raming over 1977 ongeveer
2,8 miljoen zal bedragen, neemt over de periode 1978-1982 met ongeveer
1,2 miljoen toe en komt daarmee in 1982 op 4 miljoen.
Toelichting per volgnummer.
Aanschaffen en onderhouden van snel- en ontwikkelingsmateriaal kleuter
onderwijs (volgnrs. 264/294)-
Ingevolge het beleidsplan 1977-1981 zou het bedrag per kleuter voor aanschaf
en onderhoud van spel- en ontwikkelingsmateriaal geleidelijk worden verhoogd.
Van de zijde van het kleuteronderwijs heeft men ons er op gewezen dat deze
verhoging niet voldoende wordt geacht. Aan deze bezwaren is tegemoet gekomen
door het bedrag per kleuter per jaar met ingang van 1978 te verhogen tot
Aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoeften;
schoolbibliotheken lager onderwijs (volgnrs. 318/546).
Ook van de zijde van het lager onderwijs is er op gewezen dat het bedrag
per leerling voor aanschaf en onderhoud van leermiddelen enz. ingevolge
het beleidsplan 1977-1981 te weinig wordt verhoogd. Men heeft er herhaal
delijk voor gepleit dit bedrag in overeenstemming te brengen met het dien
aangaande telkenjare door de rijksinspectie geadviseerde normbedrag. Het
bedrag per leerling per jaar is met ingang van 1978 overeenkomstig deze
wens verhoogd tot bedoeld normbedrag, dat naar verwachting in 1978 88,50
zal bedragen.
De kosten die uit het leermiddelenbudget moeten worden bestreden kunnen
worden onderscheiden in vaste kosten, welke niet, of in mindere mate, samen
hangen met de omvang van een school, en variabele kosten, welke nauw verband
houden met het aantal leerlingen dat een school bezoekt. Tot nu toe werd
met dit onderscheid bij de toedeling van het leermiddelenbudget geen
rekening gehouden hetgeen nadelig was voor kleinere scholen. Wij zijn dan
ook voornemens het leermiddelenbudget te splitsen in twee gedeelten,
namelijk een bedrag per school dat voor alle scholen gelijk zal zijn en een
bedrag per leerling. Over de hoogte van de bedoelde bedragen zal nog overleg
worden gevoerd met de Schoolraad. Het totale bedrag dat zal worden besteed
dient in overeenstemming te zijn met de inspectienorm. Bij uitvoering van
het onderhavige systeem kan het extra bedrag dat de dorpscholen thans ont
vangen vervallen.